به گزارش گروه سیاسی حیات، سیدامیرحسین قاضیزاده هاشمی، کاندیدای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، صبح امروز شنبه ۲۶ خردادماه، در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که در خبرگزاری فارس برگزار شد، اظهار کرد: بخاطر شهادت آیتالله رئیس و تیم همراهش، این انتخابات بهصورت ناگهانی در حال برگزاری است و همه نامزدهای انتخابات بدون پیش فرض کوتاه مدتی وارد جریان انتخابات شدند.
وی افزود: برخی جریانات سیاسی و شخصیتها و رجال کشور در اندیشه انتخابات سال آینده و یا انتخابات بعدی بودند و بهطور کلی فضای این انتخابات سریع رخ داد، بنابراین فرصت آشنایی، تبیین و پاسخگویی به شبهات و سوالات از سوی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری کمتر شده و ممکن است از این نظر انتخابات را دچار آسیب کند.
کاندیدای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اضافه کرد: بعد از انقلاب اسلامی متاسفانه بخاطر نبود احزاب در انتخابات ریاست جمهوری، برای معرفی افراد اصلح و شایسته برای اداره کشور آسیب دیدهایم و امواج سیاسی، دو قطبیهای سوری بوده است که امواج اجتماعی را به حرکت درآورده است و منجر به انتخاب افراد شده و بعد از مدتی معلوم شده است که آن فرد و یا دولت آن فرد اساسا آن قولها و وعدهها و برنامههایی را که ارائه کرده، قابل اجرا نبوده است و یا درچاچوب قانون اساسی و اختیارات او و یا جزء باورهای آن فرد نبوده است.
رئیس جمهور باید دکترین روشن داشته باشد
وی ادامه داد: کسی که در سطح ریاست جمهوری مطرح میشود باید دارای جامعیت باشد یعنی تمام نقاط قوت مورد نیاز برای اداره کشور را داشته باشد و هیچ کدام از نقاط ضعیفی که منجر به صدمه در اداره کشور خواهد شد، را نداشته باشد. یک رئیس جمهور اصلح، باید ساختار و هرم فکری نظام جمهوری اسلامی را درک و قبول کرده باشد و خود را در چارچوب قانون اساسی و نظریه ولایت فقیه تعریف کند که اصطلاحا شهید رجایی به این دولتها، دولت مکتبی میگوید. بنابراین دولت باید مکتبی باشد و دولتهای غیر مکتبی اساسا جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی را قبول ندارند که بخواهند رئیس جمهور آن باشند.
قاضیزاده هاشمی با بیان اینکه کسی میتواند خود را خادم بداند که اساس و مبانی این مکتب را قبول داشته باشد که این گام اول است، تاکید کرد: دوم اینکه غیر از این باور و ایمان دکترین روشن، مکتب فکر و برنامه روشن، در تمام موضوعات کشور برنامه داشته باشد و رویکردهای تحولی خود در عرصههای مختلف اجتماعی، فرهنگی و سیاسی را عنوان کند.
وی در این خصوص اضافه کرد: همچنین در همه ابعاد دارای یک نظریه فکر منسجم باشد؛ تیم قوی و مدیران باتجره قوی همراهش باشد تا این باور در جامعه ایجاد شود که او میتواند این فهم کلان را تبدیل به برنامه اجرایی کند و حداقل رئوس آن برنامه اجرایی را به جامعه ارائه کند.
کاندیدای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری تصریح کرد: یکی دیگر از ملاکهای فرد اصلح ریاست جمهوری، سابقه مدیریت اجرایی و تجربه یک فرد است؛ سوابقی که داشته و کسی که در عرصه ریاست جمهوری وارد شده و شورای نگهبان او را تائید کرده است، فرد کم سابقهای نیست و بنده که جوانترین کاندیدای فعلی هستم ۲۰ سال سابقه مدیریت طراز اول در کشور را دارم. حتما سایر دوستان از بنده بیشتر سابقه دارند، با توجه به اینکه سن و سال آنها از بنده بیشتر است که این مورد باید دیده شود که این فرد در سابقه خود چگونه عمل کرده و متعهد به برنامه بوده است و آیا توانسته است یک هدف را دنبال کند و به نتیجه برساند یا خیر؟
وی افزود: در نهایت سلامت اقتصادی و سلامت خانواده فرد است وقتی میخواهیم در تراز انقلاب کسی را معرفی کنیم، نباید مردم را به این شبهه بیاندازیم که دست انقلاب خالی است؛ از کسانی که زندگی پاکی دارند و پاکدست، با تجربه و مدیر توانمند هستند؛ یک دوگانه برنامه و کارنامه نباید درست کنیم. دوگانه برنامه -سلامت و کارنامه -فساد، نباید درست کنیم که همه اینها غلط است و به خاطر اینکه مردم را دچار یک بیچارگی و استیصال میکند و میگویند یا باید به سمت سلامت افراد برویم و آن وقت چشم ببندیم روی اینکه این فرد توانایی اداره کشور را دارد یا ندارد و آن کسی که توانایی دارد و به سمت او برویم اما نگران این باشیم که آیا دچار خدشه اقتصادی، مالی و انواع و اقسام مسائلی که پیرامون برخی اشخاص است قرار میگیریم یا خیر؟
قاضیزاده هاشمی تاکید کرد: الحمدالله دست انقلاب پر است و نیروهای زیادی قابل عرضه در این عرصه هستند و همه اصحاب خبر را دعوت می کنم به انتخاب و معرفی فرد اصلح.
وی ادامه داد: خدا رحمت کند آیتالله خوشوقت را، در انتخابات مجلس نهم جمعی سراغ ایشان رفتند در مورد اینکه ما دنبال صالح مقبول نرویم اصلح نامقبول رای نمیآورد، ایشان فرمودند مقبولیت مگر چگونه اتفاق میافتد؟ مقبولیت را مومنین گواهی میدهند و تلاشی که شماها برای اصلح انجام دهید، او فرد مقبول هم میشود.
کاندیدای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: اینجا یاد میکنم از علامه مصباح رحمتالله علیه که صحبت درباره رابطه آیتالله منتظری و حضرت امام (ره) شد با اینکه ایشان قائم مقام امام (ره) بودند، چگونه چنین عاقبتی را پیدا کردند و علامه فرموند آیتالله منتظری خیلی نقش چشمگیری در همراهی با امام خمینی قبل از شروع نهضت داشت و فرد بسیار فقیه و دانشمندی بود و شاگرد خاص حضرت امام بود و با حضرت امام رابطه صمیمی داشت و بسیار ساده زیست بود. یک نطقه ضعف داشت و آن زودباوری ایشان بود و همین نقطه ضعف باعث شد که مقابل امام و انقلاب قرار بگیرد؛ بنابراین یک فردی در تراز ریاست جمهوری، وجود یک نقطه ضعف در او، از او بنیصدر میسازد. کسی را میسازد که بهدلیل خودخواهی و خودپسندی مقابل امام و رای ۱۱ میلیون آن زمان قرار میگیرد.
وی با بیان اینکه بنده تلاش کردم آن چیزی که به مردم کمک میکند، را تبیین کنم، یادآور شد: بنده با همین نگاه دور قبل وارد انتخابات ریاست جمهوری شدم ،چون انتخابات ریاست جمهوری را آسیب دیده از دعواهای بیدلیل از تکه پرانیها و بداخلاقیها، بیبرنامگیها میدیدم و اینکه افراد بیایند در مورد برنامههای خود صحبت کنند و دلیل خود را برای برنامه خود بازگو کنند. تصور میکنم تا حدی در انتخابات قبل موفق شدم و اینبار برای یک گفتمان عمومی صداوسیما به میدان آمده است و برنامههای کارشناسی برگزار میکند و هرچند کافی نیست و مهلت کوتاه است ولی ابعاد مختلف ماجرا درحال سنجیده شدن است که یک گام رو به جلو است و امیدوارم به کمک رسانهها بتوانیم آن چیزی را که به مردم ارائه میکنیم، کمک کند که مردم بهتر انتخاب کنند.
قاضیزاده هاشمی افزود: آن طوری که رهبر انقلاب فرمودند، خدا قلبها را هدایت میکند، وقتی مردم اراده کنند که خیر را انتخاب کنند خدا نیز کمک میکند که آنها نیز به خیر برسند. بنده ضمن احترام به همه کاندیدا که همه بچههای انقلاب بودند و کسانی هستند که قسم خواهند خورد که پاسدار قانون اساسی و اسلام باشند و مجری قانون اساسی باشند و همه عزیزان با این نیت آمدهاند و امیدوارم انتخابات یک انتخابات پرشور باشد و منجر به انتخاب بهترین فرد برای اداره کشور شود.
ویژگی خاص دولت شهید رئیسی
وی در پاسخ به سوالی درباره ویژگی خاص دولت شهید رئیسی بیان کرد: شهید رئیسی بعد از شهید رجایی توانست یک تغییر مسیری در نظام حکمرانی کشور در عرصه های مختلف ایجاد کند؛ وقتی از ادامه راه شهید رئیسی میگوئیم یعنی آرمانها و برنامههای او است که خوشبختانه این برنامهها تولید شده است و الان برنامه تحول دولت، تولید شده است و به مقام معظم رهبری عرضه شده و تایید شده است. ادامه راه شهید رئیسی به تیم و همکاران او است و کسانی است که به او لبیک بگویند و کمک کردند.
کاندیدای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ادامه داد: نمیخواهم دفاع مطلق از تک تک اعضای کابینه کنم ولی از کلیت دولت دفاع میکنم که جوانان انقلابی بودند در کنار پیران با تجربه که ترکیب این دو توانستند در همین فاصله سه سال اقداماتی انجام دادند که برخی دولتها در طی ۸ سال خود نتوانستند انجام دهند. نهایتا آن چیزی که شهید رئیسی ممتاز میکند که مشترک با شخصیت شهید رجایی است، این بوده که شهید رئیسی روی هیچ ظرفیتی چشم پوشی نمیکرد و همه را دور هم جمع کرده و حلقه، باند و احزاب خاصی نداشت.
وی در این رابطه خاطرنشان کرد: شهید رئیسی همه را دور هم جمع کرده بود و مربوط به باند خاص و تیم خاص نبود و یک حلقه خاصی نداشت. مشکل ما در برخی از ریاست جمهوریها حلقهها و احزاب است یعنی یک حزب تلاش میکند کسی را رئیس جمهور کند تا خود به قدرت برسد و مساله آنها مردم نیست؛ درحالی که مساله شهید رئیسی، فقط و فقط حل مساله مردم بود و میگفت هر ظرفیتی که باشد، حتی کسی از دولت قبل باشد، آن را نگه میداشت و به من میگفتند در بنیاد شهید اگر مدیری کارآمد است، نباید او را تغییر دهید .بنده در بنیاد شهید یکی دو نفر از مدیران دولت قبل را در تراز معاونت بنیاد شهید نگه داشتم، مجموعه این مولفهها امتداد راه شهید رئیسی میشود.
قاضیزاده هاشمی، همچنین تاکید کرد: کسی که آزار میداد و برنامههای شهید رئیسی را قبول نداشته است و ایجاد اختلال میکرد و یا دعوت به همکاری شده، همکاری را نپذیرفته است، الان نمیتواند بگوید که امتداد راه شهید رئیسی هستم و همین مطلب نشان میدهد که تقلبی در بحث است. یعنی عدم صداقتی در بین گفتار و عمل است. چطور یک دفعه و در یک ماه اخیر متوجه شدید که کاری که انجام میدادید، دقیق نبوده است و نظریاتش درست نبود و حالا تغییر ریل دادهام و از این به بعد تصمیم دارم به او معتقد باشم و کارش را به خوبی انجام میدهد و ادامه دهنده راه شهید رئیسی باشم، بنابراین یک مقدار قبول آن سخت میشود.
دلایل نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری
وی درباره اینکه چرا نامزد انتخابات ریاست جمهوری شدید؟، اینگونه توضیح داد: در انتخابات گذشته که تمام شد اصلا تصور نمیکردم که در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا شوم و برداشتم این بود که ۸ سال نوعا دولتها برسرکار هستند و در خدمت شهید رئیسی هستم. وقتی این اتفاق افتاد از من دعوت شد تا در انتخابات حضور پیدا کنم و استدلال آنها این بود که بنده برنامه داشتم و بدنه دولت را میشناسم. برای اینکه در تیم رئیس جمهور شهید بودم، با شبکه بزرگی از نخبگان و اندیشکدهها و بدنه جوانان در دولت و بیرون دولت در ارتباط هستم.
کاندیدای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اضافه کرد: همچنین عدهای از من میخواستند شرکت نکنم و میگفتند حیف است شما یک فرد نخبه هستید و عرصه انتخابات عرصه زد و خورد و دعوا و دوقطبیسازی است و شما اهل این کارها نیستید و اهل اینکه یک موج سیاسی دنبال شما باشد و یک حزب بزرگ دنبال شما باشد و شخصیتی که جنجال به پا کند، ندارید که برداشت من از حرف دوم توهین به شعور مردم است. دوستانی که اینگونه به من توصیه میکردند اینها مردم را فاقد یک اندیشه روشن و یک معیار و انتخاب صحیح میدانند همان کسانی که با یک هیاهو گول میخورند و دنبال افراد راه میافتند.
وی افزود: نخست تلاش کردیم یک نفر از دولت انتخاب شود و خدمت آقای مخبر رسیدیم، از او درخواست کردیم در انتخابات حاضر شوند و بعد قرار شد دو نفر از علما به عرصه بیایند که نیامدند. در روز آخر که کسی از دولت نیامد و نگران بودم از بدنه تیم شهید رئیسی کسی در عرصه انتخابات باقی نماند و نگران اون مسیر حمکرانی نیز بودم که با روشهای قبل نمیتوانیم اهداف گام دوم انقلاب را محقق کنیم لذا ثبتنام کردم.
قاضیزاده هاشمی همچنین تاکید کرد: بنده با شهید رئیسی هم قسم شدم تا اگر اعتماد مردم به بنده تعلق گرفت، از آبرویشان دفاع کنم؛ بنده راه شهید رئیسی و و نگاه او را در دولت مردم و خانواده ادامه خواهم داد و در این سه سال در مقایسه با دولتهای قبل بسیار در حوزه عملکرد و کلان قابل دفاع است و بنده خود را پرچمدار مسیر شهید رئیسی میدانم.
راهبرد سیاست خارجی دولت مردم از زبان قاضیزاده هاشمی
وی با بیان اینکه شعار دولت مردم، با دوستان مروت و با دشمنان مداراست، کاری که شهید رئیسی در دیپلماسی خود انجام داد، تاکید کرد: راهبرد اساسی نظام در سیاست خارجی مربوط به کلیت نظام است. شان دولت و شان دیپلماسی پیادهسازی آن است و راهبرد اساسی نظام در سیاست خارجی نگاه به شرق و توسعه روابط با کشورهای همسایه و مسلمان، با تولید قدرت و دفاع از مظلومان جهان بدون درگیری و توسعه تنش با سایر کشورها است.
کاندیدای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه معتقد به مذاکره هستم و به خصوص مذاکره سازنده، مذاکره همراه با محصول و مذاکره پایاپای، مذاکره عزتمندانه و مقتدرانه، هستم، ادامه داد: شهید امیر عبدالهیان نماد روشن این ارتباط و اقدام بودند؛ روابط فرهنگی، اقتصادی و تجاری ما در این دوران برقرار شد و در کنار روابطی که با مصر برقرار کردیم، در کنار مردم مظلوم غزه بودیم. و عملیات وعده صادق را اجرا کردیم و این پیوند دیپلماسی و میدان باهم است کاری که شهید امیر عبدالهیان یکپارچه جلو برد و همین مسیر در دولت مردم ادامه خواهد داشت.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا بهنفع قالیباف کنار میروید؟، تصریح کرد: همگی به نفع اصلح کنار میروند و فردی که شایسته و قادر است، اجماع بیشتری جلب کرده و برنامه و تیم قوی دارد و میتواند دولت قویتری را تشکیل دهد، اگر چنین فردی باشد بنده حتما به او کمک میکنم و کنار او میایستیم.
قاضیزاده هاشمی، درباره ارتباط دولت خود با روسیه اظهار کرد: ارتباط با روسیه در دو سطح ارتباط داریم، یک سطح در مجامع و شوراهای بینالمللی است که بهصورت مشرکت آن را تشکیل میدهیم که در دولت شهید رئسی به اوج خود رسید، مثل پیوستن به پیمان شانگهای وبریکس که روسیه در هر دو عضو است و مواضع سیاسی مشترک نسبت به آمریکا و دنبالههای غربی آنها داریم. یک همپیمانی در عرصه دفاعی و سیاسی بین ما شکل گرفته اما رابطه در زمینه اقتصادی و فرهنگی ناقص مانده است. البته در عرصه اقتصادی برخی بخشها مکمل است و وارد قراردادهای راهبردی شویم و با هر کشوری که پیمان سیاسی داریم، روسیه، چین و سایر کشورها به خصوص کشورهای همسایه، باید تبدیل به قراردادهای گسترده و بین بخشهای خصوصی و مردمی مثل تجار و تولیدکنندههای دو کشور بسته شود و به سمت بازارها و تولیدات و صنایع مشترک اقتصادی برویم.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: برخی از صنایع هایتک است که بخشی از تکنولوژی آن در اختیار ما و بخشی در اختیار روسیه است؛ باید در زمینه مخابرات همکاری کنیم و در زمینه توسعه اینترنت، الکترونیک، صنایع پزشکی و امثال اینها. البته در زمینه هستهای کارهایی انجام میشود که ناقص مانده است که باید توسعه دهیم. بخشی از تولیدکننده تکنولوژی نیروگاهها شویم و کمک روسیه در این ارتباط باعث بهم پیوستگی عمیق میشود که تحریمپذیری هر دو کشور را کاهش میدهد. اینکه میگوئیم باید تحریمها را خنثی کرد، یکی از راههای آن بهم پیوستگی اقتصادی بین کشورهای دوست است.
کاندیدای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در مورد اجماع اینگونه توضیح داد: اینکه صف منظم شود و دوستان به اشتباه با یکدیگر رقابت نکنند، اجماع کار خوبی است و اتفاقات در سال ۹۲ ناشی از رقابت دوستان جبهه انقلاب با یکدیگر بود. ما اصول واضح داریم و آن دفاع از کیان انقلاب است که بین ما مشترک است و در سال ۱۴۰۰ موفق شدیم که در عرصه انتخابات اینگونه وارد شویم و جبهه انقلاب همراهی با یکدیگر کردند و نه اینکه یکدیگر را تخریب کنند، توانست به صورت جبههای عمل کنند و نتیجه خوب بود.
وی اضافه کرد: بخش دوم این است که به هر دلیلی عناصر جبهه انقلاب فداکاری کند و به نفع اصلح کنار روند، زمینه و مقدمات فراهم شود و از قبل گفتگوها شکل بگیرد ولی اینکه اگر به دقیقه آخر برسد، طرف میپرسد چرا این کار را انجام دهم. از این گفتگوها که آقای رضایی شروع کرده، استقبال میکنم و در جریان هستم و امیدوارم محصول آن بهترین برای مردم باشد.
باید وارد حکمرانی اینترنت جهانی شویم
قاضیزاده هاشمی درباره نحوه و اعمال فیلترینگ در دولت خود تصریح کرد: اینترنت جزء کالاهای اساسی است، پایه بسیاری از مشاغل است بهویژه در مورد خانمها باید شغلشان طوری باشد که به وظایف مادری آنها آسیب نرسد که بستر آن هوش مصنوعی و اینترنت است. بنابراین اینگونه مشاغل که با زیست مادرانه مطابق دارد باید توسعه پیدا میکند که این اصل کار است. اینکه حالت تدافعی داشته باشیم، قبول ندارم.
وی ادامه داد: ما باید سرمایهگذاری کنیم و وارد حکمرانی اینترنت جهانی شویم، لازمه آن این است که جزء تولیدکنندههای پهنای باند جهان شویم. در اینصورت میتوان وارد باشگاه حکمرانی اینترنت جهان شویم. با توجه به زیر ساختی که در صنعت مخابرات و هوا و فضا پیدا کردهایم مثل چینیها که در توسعه صنعت اینترنت بیسیم را دارند، ما نیز وارد این باشگاه شویم و کسب درآمد کنیم.
کاندیدای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری افزود: در دولت شهید رئیسی اقدام خوبی مبنی بر توسعه فیبر نوری و اینترنت ثابت انجام شد تا همه مراکز جمعیتی و خانودهها به آن وصل شوند؛ در حوزه اینترنت بیسیم نیز باید اینگونه عمل کنیم، ضمن اینکه معتقد هستیم همزمان باید دسترسی به اینترنت فراهم شود و البته این نکته غیر قابل انکار است که فضای مجازی مورد سواستفاده قرار میگیرد و قتلگاه فرهنگی و اجتماعی ما میشود و باید کنترل شود
وی ادامه داد: در بسیاری از کشورهای لیبرال، پدر خانواده میتواند اجازه دسترسی فرزند خود به اینترنت را دهد که نوعی کنترل است، در این راستا معتقد به کنترل مردمی هستم یعنی گروهی از مردم جایگزین گروهی از دولتمردان برای کنترل و طبقه بندی دسترسی به فضای مجازی برای سنین و اقشار مختلف شوند، یعنی طبع عفیف جامعه ما در این حوزه میتواند بالغ شود و تصمیم بگیرد اینکه این کار را دولتی کردهایم بنده با آن مخالف هستیم.
دولت مکلف است فقر مطلق را از بین ببرد
قاضیزاده هاشمی در پاسخ به این سوال که برای جلوگیری از گسست ملی چه برنامهای دارید؟، خاطرنشان کرد: یکی از خصوصیات شهید رئیسی دلسوزی برای همه مردم بود. در کنار مردم و هدف آن، این نبود که ببنید در میدان کارها کار درست انجام میشود یا خیر. ایشان میخواست به آن سیل زده و زلزله زده بگوید من درکنارت هستم و با تو درد و غم میکشم، ارتباط مستمر با همه مردم بدون هیچ مرزبندی است و رئیس جمهور، رئیس همه جمهور است و حاج قاسم نیز اینگونه بود. باید مساله همه مردم، مساله دولتمردان باشد و دنبال حل مشکلات مردم و مساله محور باشند و براساس مسئله مردم باید برنامهریزی کند.
وی درباره برنامه خود برای اقشار مختلف مردمی بیان کرد: درب رنامه هفتم دولت مکلف است فقر مطلق را از بین ببرد و عدد فقر مطلق در سال ۱۴۰۲ برابر با ۱۳ میلیون تومان میانگین در کل کشور است، در شهرستانهای مختلف متفاوت است؛ یک فقر پایینتری داریم به نام فقر غذایی که افراد روزانه کمتر از ۲۱۰۰ کالری دریافت میکنند که با برنامههای حمایتی شهید رئیسی، اکنون مساله فقر غذایی را نداریم و بحث ما فقر مطلق است برای رفع آن برنامه داریم. در این برنامه، ضمن توسعه اشتغال، تصمیم داریم برای خانوادههایی که فاقد اشتغال هستند، از هر خانواده بیکار، یک نفر وارد عرصه اشتغال شود و دولت را مکلف میکنیم تا سقف عددی که کفاف خانواده را میدهد، اگر درآمد کافی نداشت با سیسیتم مالیاتی ارزیابی میکنیم که اگر کسی پایینتر از این عدد باشد مابه تقاوت آن را جبران میکنیم تا به سطح کفاف برسد.
برنامه دولت مردم برای توسعه تجارت خارجی چیست؟
کاندیدای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، درباره برنامه خود برای ارتباط با کشورهای همسایه تاکید کرد: وقتی میتوان گفت ما عمق استراتژیک پیدا کردهایم و از کشور همسایه خاطرمان جمع است که ما نیز هم عمق استراژیک آن کشور شویم. دیپلماسی بده و بستان در عرصه بینالمللی یک سیاست است. روش نفوذ صهیونیست در منطقه چگونه است؟ با نفوذ فرهنگی و اقتصادی است و درحالی بیشتر همکاری ما با دیگر کشورهای منطقه امنیتی است؛ برای اینکه اقتصاد ایران شکوفا و رقابتپذیر شود حداقل به بازار ۴۰۰ میلیون نفری و بیشتر نیاز داریم. زمانیکه اندازه بازار به بیش از ۴۰۰ میلیون نفر باشد، عناصر و اجرای بازار میتواند رقابت داخلی و بینالمللی پیدا کند.
وی افزود: در این راستا غیر از احیای تشکیلات اکو، باید بازنگری کنیم و با کشورهای مسلمان، وارد بازار مشترک با کشورهای عضو اکو شویم. دلیلی ندارد که خودرو را فقط ایرانی تولید کند، در بسیاری از کشورها خودروی مشترک تولید میشود، تجهیزات پزشکی مشترک تولید میشود، ما ترکیه و عراق و سوریه میتوانیم خودروی مشترک تولید کنیم و بازار آن بزرگتر است و تنوع خودرو بیشتر میشود.
قاضیزاده ادامه داد: نوع خودرهایی که تولید میشوند، بیشتر میشود و آنها نیز سهامدار میشوند، راحتتر از ما خرید کرده و اقتصاد این حوزه رشد میکند، میتوانیم با دیگر کشورها وارد تولید خودروی مشترک شویم، بنابراین راهکار اساسی در توسعه همسایگی توسعه بازار، تجارت و تولید است. به طور مثال کشور عراق در حوزه کشاورزی مناسب است و با توجه به اینکه ما به تولید گوشت نیاز داریم، نمیرویم از برزیل گوشت وارد کنیم از کشورهای همسایه پاکستان و عراق وارد کرده و نیازمان را برطرف میکنیم ولی این نیازمند شرکتهای مشترک بخش خصوصی دارد و باید این بخش را تقویت کنیم و این روش دارد. اگر بگوییم شرکت مشترک ایرانی -پاکستانی دو جانبه یا سه جانبه درست شد، ما آنها را از عوارض گمرکی معاف میکنیم؛ وقتی چنین اتفاقی افتد تبادل کالا افزایش و تولید افزایش پیدا میکند.
لزوم سپردن برخی کارهای دولت به بانوان
وی برنامه خود در حوزه زنان را اینگونه تشریح کرد: اگر به مسائل در حوزههای مختلف نگاه میکنیم، از منظر خانواده باید به همه مسائل توجه کرد؛ اگر به سیاست خارجی، اقتصاد و فرهنگ مینگریم، از منظر خانواده است. مدیر خانواده و محور تشکیل و حفظ خانواده بانوان هستند، باید کاری انجام دهیم که زن بتواند خانواده را ایجاد کند و دور خود نگهدارد. در حقیقت آن فردی که کیان خانواده را حفظ میکند و نسلهای بعدی را تربیت میکند، مادر است.
کاندیدای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، ادامه داد: باید کاری کنیم که مادران سرزمین ما بتوانند برای این کار مهارت پیدا کنند و نقش مادری مانع ایفای سایر نقشهای آنها نباشد و نقش زنان در اقتصاد، نرخ فعالیت اجتماعی آنها کاهش پیدا نکند؛ بهویژه اینکه برخی فعالیتها خاص زنان است. متاسفانه نظام اداری و اشتغال کشور کاملا مردسالارانه است، درحالیکه جنس و آفریش زن با مرد متفاوت است؛ بنابراین باید متناسب با این آفرینش نظام آموزشی، تربیتی و اشتغال را خاص زنان شکل دهیم و سازوکار جدید طراحی کنیم.
وی تاکید کرد: در این چهل سال فقط جداسازی را انجام دادهایم و این برخورد حداقلی با ماجرا بوده است و این برنامه دراز مدت ماست. در دولت خود سعی میکنیم کاری انجام دهیم که زنان نقشهای خود را در کنار سایر وظایف خود به خوبی بتوانند انجام دهند؛ نقش یک دختر را برای نگهداری از پدر و مادر به رسمیت میشناسیم، آن را جزو اشتغال او قرار میدهیم. اینها در کمیسیون اجتماعی نگاشته شده است. باید سلسله مشاغل زنانه که ارزش افزوده و درآمد بالایی دارد، ایجاد کنیم تا زنان مجبور نباشند به سمت مشاغل مردانه بروند.
برنامه دولت مردم، برای رفع محرومیت
کاندیدای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، درباره برنامه دولت مردم، برای رفع محرومیت و رسیدگی پزشکی در مناطق محروم، خاطرنشان کرد: در این راستا بومیگزینی در مجلس را تصویب کردیم و باید افراد متخصص در رشتههای پزشکی جذب شوند و دو برابر طرحشان باید خدمت کنند و اگر دولت پای این طرح بایستد، مشکل کمبود پزشک و پرستار در مناطق محروم تا حدودی حل خواهد شد.
وی درباره برنامه احتمالی دولت آیندهاش برای رفع محرومیت و رسیدگی پزشکی در مناطق محروم، یادآور شد: در این راستا بومیگزینی را در مجلس تصویب کردیم و باید افراد متخصص در رشتههای پزشکی جذب شوند و دو برابر طرحشان حدود ۱۵ سال خدمت کنند؛ اگر دولت پای این طرح بایستد، مشکل کمبود پزشک و پرستار در مناطق محروم تا حدودی حل خواهد شد. متاسفانه بهدلیل فشار زیادی که به وزارت بهداشت و دولت برای جابجایی نیروهای متعهد به خدمت وارد میشود، دچار اختلال شده، وگرنه زیرساخت قانونی این مساله نیز مدتها قبل حل شده بود و فقط کمی در اجرا میلنگد.
نحوه تعامل دولت مردم با قوای دیگر چگونه است؟
قاضیزاده هاشمی درباره تعامل دولت خود با دیگر قوا نیز اظهار کرد: همه قوا خادمان مردم هستند. قوا، نوعی تقسیم مسئولیت برای خدمت به مردم است؛ تقسیم قدرت نکردند، بلکه تقسیم خدمت است. این تبدیل به باور شود و ما بدانیم که خادم مردم هستیم و قوا تکمیل کننده هم هستند؛ قوا نیز مورد سوال است، یک بزرگتر داریم که سیاستهایش با تشخیص مجمع تشخیص مصحلت تصویب و ابلاغ میشود. اگر در چارچوب سیاستهای ابلاغی، هر کسی سرجای خود کارها را انجام دهد، مشکلی ایجاد نمیشود.
وی اضافه کرد: در سه سالی که رئیس بنیاد شهید بودم، در زمان دولت شهید رئیسی فقط سه بار خدمت ایشان رسیدم که آنهم بهخاطر مسائل بنیاد شهید نبود؛ چراکه مسائلم را با دیگر دستگاهها حل میکردم و به رئیس جمهور زحمتی نمیدادم؛ همین حال نیز باید در میان قول حاکم باشد، ما کافی است که نسبت به یکدیگر احساس برادری کنیم و متاسفانه خودپسندی در دستگاهها هم هست. اینکه ما تصور کنیم حق با ماست و هیچ انعطافی نداشته باشیم، درحالیکه همگی جمع شدهایم تا مشکل مردم را حل کنیم و اگر بخواهیم از ابزار قانونی اعمال قدرت کنیم، کاری ناپسند است. برای نمونه در مسند خودمان از ابزار قدرت برای اغراض خود استفاده کنیم. این کاری خطا است.
کاندیدای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، اضافه کرد: آیتالله رئیسی اختلاف نظر زیادی با اشخاص داشت، گاهی هم عمیق بود اما هرگز عموم مردم را با مسائل درگیر نمیکرد و خودش مسائل را حل میکرد. برای نمونه در همین برنامه هفتم، ۸۰ حکم به لایحه دولت اضافه شد و آقای دکتر هم موافق نبود اما این موضوع را به مردم نگفت و زمانی که یک تصمیمی به جمعبندی میرسید، آن را ابلاغ و اجرا میکرد؛ در موضوعاتی مانند رتبهبندی معلمان، ممکن بود نظریه کارشناسی دولت با تفکر ایشان متفاوت باشد اما ایشان آن را اجرا میکرد.
وی با بیان اینکه آیتالله رئیسی در حقیقت قانون را محترم میشمارد و وظیفه خود را اجرای قانون میدانست، تاکید کرد: من هم تابع قانون هستم و در نهایت بحث، اظهار نظر کرده و مردم را قاطی دعوا نمیکنیم و آنچه که قانون است را در حد توان انجام میدهیم و انشاءالله خداوند کمک میکند و نتایج هم حاصل میشود.
تکرقمی کردن نرخ تورم وظیفه دولت است
قاضیزاده هاشمی درباره وعده ایجاد تورم تک رقمی تاکید کرد: این وعده بنده مانند برنامه سه روزه حل مشکلات بورس، به نتیجه میرسد. قانون برنامه هفتم دولت را مکلف کرده در طی ۴ الی ۵ سال تورم را تک رقمی کند و این را جزو تعهدات امکانپذیر دولت خود میدانم. این اقدام ۱۳ برنامه اصلاحی دارد، مانند اصلاح نظام بانکی، اصلاح ساختار بودجه، اصلاح سیاستهای تجاری و ارزی و تغییر لنگر اسمی ارز از دلار به ریال که جزئیات آن را در کتاب برنامه دولت مردم چاپ و منتشر شده است.
وی افزود: در برنامه قبلی ما تحت عنوان دولت سلام، به آن پرداختیم و جزئیات آن معلوم است که در اصلاح نظام بانکی چه کارهایی میخواهیم انجام دهیم. در این برنامه، آن قسمتهایی که مربوط به بنیاد شهید بوده است، را اجرا کردیم، نمونه عملی آن بسته نجات را برای بانک دی در نظر گرفتیم که در شرف انحلال بود و آن را از شرف انحلال خارج کردیم. بالاترین میزان سپردهگذاری را در بین همه بانکها پیدا کرده و نمونه عملی قابل عرضه برای نجات نظام بانکی است.
کاندیدای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، با بیان اینکه سیاستهای ارزی نیاز به یکسری اقدامات دارد و دولت آن را شروع کرده است، تاکید کرد: باید بازار رسمی ارز درست کنیم. بازار غیر رسمی ارز در خارج از کشور ساخته شده و این موضوع ناراحت کننده است که در کشورهای همسایه نرخ ارز ما تعیین میشود. باید بازار غیر رسمی را به رسمیت شناخته و بستر بازار تعاملی قابل کنترل برای آن فراهم کنیم. این لازمهاش این است که رفته رفته مسالهای را میخواستیم با مکانیسمهای امنیتی کنترل کنیم، به بازار واگذار کنیم. این موضوع شکل بگیرد، کم کم ممکن است در اوایل کار نوساناتی داشته باشد اما با ثبات قدم دولت، در حفظ آن سیاستها کم کم به آرامشی خواهد رسید.
شرکتهای بزرگ دولتی باید وارد بورس شوند
وی در پاسخ به سوالی درباره کنترل بورس و بازار سرمایه یادآور شد: بسته در مورد بورس شامل دو بخش است؛ یکی پیشبینی پذیری اقتصاد است و این یعنی کاری کنیم در یک بازه زمانی مشخص، مبانی اساسی که تعیین کننده بازار هستند قابل پیشبینی باشند؛ حتی نرخ تورم یعنی اگر نرخ تورم قابل پیش بینی باشد، بازار خود را با آن همراه میکند. یا نرخ خوراکها، نرخ بهره و ... روی آن اثر میگذارد و تبادل بین بازارها را شکل میدهد و از یک بازار به بازار دیگر مهاجرت اتفاق میافتد.
قاضیزاده هاشمی اضافه کرد: اقدام دوم تقویت بازار بورس است که با وارد کردن شرکتهای دولتی به بورس تقویت میشود، الان شرکتهای خصولتی در بورس حضور دارند اما شرکتهای دولتی بزرگی مثل آب، برق، گاز، نفت و... وارد بورس نشدند، حتی آنها که زیانده هستند، مجبورند نوع ارائه صورتهای مالی را متفاوت کرده و ترازنامه مالیاتی آنها متفاوت باشد. سپس اینها تبدیل به شرکتهای عام میشوند، سهام عدالت مشکل آن این بود که مدیریت آن همچنان دولتی باقی مانده زیرا برای مردم است. ما این کار را در بنیاد شهید انجام دادهایم. یعنی داراییهایی متعلق به مردم و خانواده ایثار و شهادت بوده را به آنها تحویل دادیم. مثلا صندوق اندوخته شاهد که در ۴۰ سال، سهام ۲۷ هزار همسر و فرزند شهید را در اختیار داشته، کارشان را انجام دادیم و خودشان مجمع و هیات مدیره آن را برگزار کردند. در سهام عدالت نیز باید دقیقا همین کار را انجام دهیم. اقدام سوم اصلاح ساختار بورس است که امروز نقش ذینفعان مردمی در تصمیمگیری بورس ضعیف است و شرکتهای بزرگ تعیین کننده منافع بورس هستند و این هم اشکالی است که باید رفع شود.
وی ادامه داد: بنده مخالف این هستم که دولت در بورس دخالت کند، مگر جایی که سوء استفاده صورت میگیرد. کسانی از رانت اطلاعاتی برخوردار بودند و از این رانت به ضرر بازار استفاده کردند، آنها از تصمیماتی مطلع بودند که به ضرر بازار استفاده کردند. دولت درسته که نباید دخالت کند اما باید از بازار سرمایه حفاظت کند. نباید رانت اطلاعاتی بین دو طرف وجود داشته باشد بلکه باید میان فعالیتها و اقداماتی که انجام میشود، در یک بستر کاملا عادلانه باشد. برخی از افرادی که از شخصیتهای ممتاز بورس هستند و اظهار نظر میکنند، از این موضوع متنعم شدند.
کاندیدای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، اضافه کرد: برخیها ۲۴ ساعت قبل از سقوط بازار تعداد زیادی سهام فروختند و این سوال برانگیز است که این افراد از کجا این اطلاعات را داشتند. در حال حاضر نیز برخی بهعنوان کارشناس اقتصادی در برخی از ستادها در حال فعالیت هستند و بد نیست که اینها را نیز جستجو کنید.
برنامه دولت مردم برای بورس چیست؟
وی با بیان اینکه بازار سرمایه رشد و افت آن ناشی از انتظارات است و این بازار، یک بازار اعتماد است، تاکید کرد: وقتی فعالان به آینده یک صنعت امیدوار شوند از الان شروع به سنجیدن و سرمایهگذاری کردند و آن صنعت رشد پیدا میکند و چطور یک خبر سیاسی، بازار را قرمز و مسی کند و فلان رئیس جمهور یک کشور نظری داده است که بورس را قرمز میکند. وقتی سیاست غلط توسط دولت یک شبه بازار بورس را نابود کند، همان دولت با اصلاح سیاست خود سه روزه نمیتواند آن را اصلاح کند؟ چون امید و اعتماد را به بازار برمیگرداند.
قاضیزاده با اشاره به اینکه در دولت قبل کار راحتتر بود زیرا برگرداندن اعتماد راحتتر بود، ادامه داد: بورس را اینگونه اصلاح میکنیم، بخش نامههای مدام در رابطه با اصلاح نرخ خوراک، صنایع بالا دستی را پیشبینی پذیر میکنیم. اگر پیشبینی پذیر باشد، مردم حتما اعتماد میکردند و به میدان میآمدند. اگر کسی مفهموم انتظارات در بورس آشنا باشد، متوجه میشود بورس بر اساس اعتماد و عدم اعتماد سبز و قرمز میشود.
وی افزود: رئیس جمهور میتواند حقوقیهای خود را مکلف کند که منابع خود را از بازار سرمایه خرج نکنند و در صندوق تثبیت بازار قرار دهند و از محل این صندوق شروع به خرید و فروش کنند. راهکار کوتاه مدت نیز پیشبینی کرده بودیم، البته الان جلب اعتماد یک مقداری سخت است و زمان بیشتری میخواهد. با مسائل پوپولیسی برخورد نکنند و از سال ۸۴ در تدوین برنامههای کلان نقش داشتم و این حرفی که میزنیم، پیوست کارشناسی و کاملا اجرایی دارد.
نظر قاضیزاده هاشمی در خصوص اجماع نیروهای انقلاب چیست؟
کاندیدای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، ادامه داد: اینکه صف منظم شود و دوستان به اشتباه رقابت نکنند، کار خوبی است. سال ۱۴۰۰ موفق شدیم جبهه انقلاب یکدیگر را در عرصه انتخابات همراهی کنند و نتیجه خوبی اتفاق افتاد. اگر نیاز باشد عناصر جبهه انقلاب به نفع یکدیگر کنار بروند، گفتگو خواهند کرد. در جریان گفتگوهای جبهه انقلاب هستم و امیدوارم محصول خوبی برای مردم به وجود بیاید.
با همین کابینه فعلی ادامه میدهم
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چند درصد از کابینه فعلی را در دولت خود حفظ خواهد کرد؟، بیان کرد: یکسال طول میکشد که تیم نهایی دولت شکل بگیرد؛ بنابراین بنایی به تغییر در هیچکسی دارم و کل شاکله دولت را بههمین شکل ادامه خواهیم داد چراکه بیثباتی بدترین چیز است. حتی یک مدیر متوسط اما با ثبات که بتواند سیاستها را تصمیم بگیرد و اعمال کند، از یک مدیر قوی که بخواهید تند و تند تغییر دهید آثارش بهتر است؛ مگر اینکه فردی بگوید علاقه به ادامه همکاری ندارم یا جامعه مدنی مرتبط با او به شدت با آن فرد مخالف باشند زیرا مدیریت در دولت مردم حتما باید پیوست مقبولیت در آن جامعهای که توسط فرد در حال مدیریت است، داشته باشد.
قاضیزاده هاشمی اضافه کرد: برای نمونه اگر فردی مدیر یک وزارتخانه است، اهالی آن دستگاه باید بهعنوان یک مدیر تراز او را بپذیرند. برای نمونه من یکی از مدیران موفق دولت را مثال میزنم. آقای دکتر محرابیان فردی بسیار قوی بود و کارشان بسیار خوب پیشرفت کرده است. به این دلیل که با اهالی آن صنعت توانسته، ارتباط خوب برقرار کرده و اعتماد آنان را جلب کند و فقط دستور نبوده است یا درباره مهندس اوجی در وزارت نفت اگر میبینید موفقیتهایی حاصل شده است، کار خود بچههای صنعت نفت بوده که با دلسوزی کار را پیش بردند و فردی از خودشان بالای سر کار بوده است. این موضوع ماحصل مدیر ارشد و مدیر اجرایی آن بخش بوده است.
برای انتخاب وزیر مدیر لایق جوان و بانوان لایق به مردان ارجحیت دارند
وی درباره تعداد زنان در کابینه احتمالیاش خاطرنشان کرد: نصفآرا خانمها نیستند، ۶۳ درصد از آرای انتخابات ریاست جمهوری مربوط به خانمهاست، در واقع ۱۰۰ درصد آرا از خانمهاست چراکه هر خانمی پای صندوق میآید، همسر و فرزندان خود را نیز پای کار میآورد. یکی از موفقیتهای امام راحل در نهضت خود این بود که بانوان را به میدان آورد. دو نفر از روحانیون انقلابی ما در تاریخ ۳۰۰ ساله موفق شدند؛ یکی میرزای شیرازی بود در نهضت تنباکو و دیگری امام خمینی بود که هر دو بهدلیل موفق شدند که خانمها را به میدان آوردند؛ نهضت تنباکو موفق شد چون زنان در پیروی از فتوای میرزا به میدان آمدند و انگلیسیها را بیرون انداختند، امام خمینی (ره) نیز در نهضت خود موفق شد، چون خانمها با او همراهی کردند.
کاندیدای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، افزود: نگاه جنسیتی ندارم و باید مبتنی بر صلاحیتها باشد، در دوره قبل در مناظرات، دوستانه تقسیم سهمیه کردند که هر کدام چه تعداد صندلی به خانمها اختصاص میدهند، نباید نگاه جنسیتی داشت. امر نظارت باید مبتنی بر صلاحیتها باشد. مقام معظم رهبری به ما فرمودند که خانمهایی زیادی برای امر مدیریت هستند، ما باید تلاش کنیم این استعدادها و صلاحیتها را کشف کنیم و هر تعدادی که کشف کنیم؛ وزیر خانم بر وزیر خانم اولویت دارد.
وی در ادامه یادآور شد: وزیر جوان نیز چون نماد پویایی و تلاش است، فکر نو و خلاق دارد، با علم روز آشناست و فاصله نسلی را بهتر درک میکند، پاک دستتر است و چسبندگیش به دنیا کمتر است، ایدههای بلندی دارد و پاکدست هستند و به بیتالمال کمتر دست درازی میکنند. باورم این است در عرصه مدیریت خانمهای توانمند را شناسیی کنیم و به میدان آوریم اما با هرگونه سهمیهدهی مخالف هستم. در شرایط مساوی لیاقت یکسان بود و اولویت با جوان و خانمها است.
قاضیزاده هاشمی با بیان اینکه جوانها فکر نو و خلاقیت دارند و فاصله بین نسلی آن کمتر است، تاکید کرد: تو نیازهای کمتری دارد. پاکدستتر است. خانمها مدیران منضبطتری هستند و هم به بیتالمال کمتر دست درازی میکنند. اینگونه نیست که من اینجا خدای ناکرده بخواهم حرفهای پوپولیستی بزنم. واقعا باور بنده این است که ما باید در عرصه مدیریت خانمی توانمند را شناسایی کرده و به میدان بیاوریم اما با سهمیهدهی مخالفم. لیاقت در شرایط مساوی، اولویت با خانمها و جوانها است.
اعتبار یک میلیاردی برای هر جوان
کاندیدای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، در پاسخ به سوالی درباره سیاستهای جمعیتی دولتش اظهار کرد: از سال ۱۳۸۴ درگیر نوشتن برنامه برای رئیس جمهورها بودم و شاید بخش فرهنگی، سلامت و... برنامههایشان را نوشتم و یک تیمی جمع شدند. اندیشکدهای راهاندازی شد که بخش اجتماعی آن برعهده من بود و همکاری منسجمی داشتیم و این همکاری ما یا آقای رئیسی از آستان قدس شروع شد. در آن زمان بنده بهعنوان یکی از افرادی که برنامه تحول را نگاشته بود، نام بنده هست؛ به دلیل اینکه دوستان مشترک وارد به نظام تحول، برنامه تحول دولت را نوشتند؛ بنابراین برنامه ایشان و برنامه بنده از قبل یکی بوده، برای اینکه برنامه جامعیت داشته باشد.
وی با بیان ینکه هر جوان بداند یک اعتبار یک میلیارد تومانی در دولت دارد، ادامه داد: برای نمونه زمانیکه میخواستم برنامه سیاستهای سلامت را بنویسیم؛ با آقای پزشکیان و حتی برخی از چهرههای اصلاحطلب در برخی از موضوعات در فرهنگستان پزشکی، با آنها کار کردم. چون از ابتدا نگاه بنده خانواده محور بود، ما باید تشکیل خانواده را آسان و بههنگام کنیم. اگر خاطرتان باشد، من در دوره قبل میگفتم هر خانواده جوانی که تشکیل شود، من به آن یک وام قرضالحسنه میدهم تا بتواند برای تهیه جهیزیه، مسکن یا اشتغال آن را استفاده کند. البته نرخ دقیق آن را بعدتر اعلام میکنم چون باید کل منابع قرضالحسنه آن را استخراج کنیم.
قاضیزاده هاشمی اضافه کرد: یک کارت اعتباری تحت عنوان خانواده جوان به او میدهیم و فرد میتواند با آن جهیزیه بخرد و پولش به حساب طرف تجاری برود یا اینکه میتواند آن را به کار آفرینی بدهد و او ما به ازای آن کارآفرینی کند. یا حتی برای تسهیلات رهن خانه از آن استفاده شود.
وی اضافه کرد: ما سه کارت پیش بینی کردیم؛ یک کارت خانواده، یک کارت خانواده جوان و یک کارت اعتباری انرژی است که به ترتیب به آن خواهیم پرداخت.
دولت مردم از روز انتخاب، اقدامات خود را آغاز میکند
کاندیدای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه دولت من از روز انتخاب اقدامات خود را آغاز میکند، خاطرنشان کرد: دو کتاب از عملکرد خود در مجلس و بنیاد شهید چاپ شده است که در ابتدای آن، سیاست های کلان و کلی را روشن کردیم. مطابق با آن، برنامه و اقدام دولت خود را از روز اولی که مستقر شویم آغاز میکنیم.
نظر شما