کد خبر 256745
۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۵:۰۵

«حیات» در گزارشی بررسی کرد؛

داوطلبان آزمون وکالت خسته از بلاتکلیفی/ سکوت عجیب سازمان ملی سنجش

داوطلبان آزمون وکالت خسته از بلاتکلیفی/ سکوت عجیب سازمان ملی سنجش

داوطلبان آزمون وکالت سال گذشته همچنان در بلا تکلیفی بسر می‌برند و درحالیکه مسئولان ذیربط در مورد زمان اعلام نتایج در این رابطه سکوت کرده‌اند، هنوز مشخص نیست نتایج این آزمون چه زمانی اعلام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات،  نوبت دوم آزمون وکلا که در تاریخ ۱۸ اسفند ماه سال گذشته برگزار شده است هنوز نتایج این آزمون اعلام نشده است. در اسفندماه سال گذشته، عبدالرسول پورعباس، سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزشی کشور، در گفتگو با خبرنگار صداوسیما از اعلام نتایج آزمون فوق‌العاده مرکز وکلای قوه قضاییه که در ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد، در دهه اول خردادماه خبر داد.

وی علت تاخیر در اعلام نتیجه این آزمون را، فرآیند اداری و انجام بررسی های فنی معمول برای صحت سنجی این آزمون عنوان کرد و با تاکید بر اعلام نتایج آزمون در دهه اول خرداد گفت: «اگر نهاد مربوطه زودتر نتایج را در اختیار ما گذارد، آن را اعلام خواهیم کرد.»

متاسفانه با وجود گذشت بیش از  سه ماه از برگزاری آزمون نوبت دوم آزمون وکلا توسط سازمان سنجش، نتایج آن هنوز اعلام نشده و این موضوع سبب سردرگمی داوطلبان شده است.در اسفند ماه سال گذشته شائبه بروز تقلب در آزمون نوبت دوم وکلا در فضای مجازی منتشر شده بود که برخی از داوطلبان  تاخیر در اعلام نتایج این دوره را مربوط به همین موضوع اعلام کرده اند.

در این خصوص در روز ۲۲ اسفندماه سال گذشته، مسعود ستایشی، سخنگوی وقت قوه قضاییه در نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره اینکه زمزمه‌هایی از لو رفتن سوالات آزمون وکالت اسفند ماه ۱۴۰۲ مرکز وکلای قوه قضاییه مطرح شده، آیا سوالات لو رفته است؟ گفت: «زمزمه است و باید ادعایی که صورت می‌گیرد به اثبات برسد. در حدی که گفتید زمزمه است.»

وی افزود: «اولا این آزمون مربوط به مرکز وکلای قوه قضاییه است. مرکز مورد بحث «کارفرما» است و مجری «سازمان سنجش کشور» است.در ارتباط با این موضوعات باید دستگاه متولی روشن نظرش را مطرح کند و دستگاه های امنیتی هم در حال بررسی موضوع هستند. در جلسه روز گذشته رییس قوه قضاییه تاکید کرد که مرکز حفاظت قوه قضاییه و دادستانی تهران و مرکز وکلای قوه قضاییه موظف به پیگیری موضوع  و اعلام نتیجه به عموم مردم  هستند. اگر متخلف و مقصرین احتمالی باشند مورد تعقیب واقع می‌شوند.»

در این زمینه و در اردیبهشت‌ماه سال جاری، عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش با بیان اینکه پیش از برگزاری آزمون وکالت چند سوالی منتشر شده، گفت: «از نظر ما این آزمون سالم برگزار شده است.»

وی اضافه کرد: «طبق روال تمامی آزمون‌ها، بررسی‌های فنی را انجام می‌دهیم، در این بررسی داوطلبانی که بیش از ۷۵ امتیاز آزمون را کسب کنند و پاسخ نامه آن ها با یکدیگر تشابه داشته باشند، به شرکت مجدد در آزمون دعوت می‌شوند.»

این ماجرا از آن جایی شروع شد که حدود ۴ ساعت پیش از برگزاری آزمون وکالت در ساعت ۱۵، هجدهم اسفندماه سال ۱۴۰۲، یک کانال تلگرامی در ابتدا ۳ سوال از این آزمون و سپس تمامی سوالات آزمون مذکور را به همراه پاسخ در کانال تلگرامی دیگری منتشر کرد. پس از شائبه لو رفتن سؤالات، دادستانی تهران در این رابطه پرونده قضائی تشکیل داد.

 به گفته اصغر جهانگیر سخنگوی قوه قضائیه، هرچند سازمان سنجش مدعی است حفاظت لازم را به عمل آورده اما پرونده‌ای در این خصوص در دادسرای کارکنان دولت تشکیل شده که در مرحله تحقیقات مقدماتی است.

همچنین حجت‌الاسلام عبداللهی رئیس مرکز حفاظت اطلاعات دستگاه قضا در ۲۴ اردیبهشت‌ماه در نشست شورای‌عالی قوه قضاییه، از دستگیری ۴ نفر از افرادی خبر داد که سؤالات آزمون وکالت را فروخته و در اِزای آن مبالغ قابل توجهی را دریافت کرده بودند.

با این حال، رئیس سازمان سنجش عنوان کرد: «تصمیم‌گیر نهایی برای اعلام نتیجه آزمون مرکز وکلا بازپرس پرونده نیست، مرکز وکلا و سازمان سنجش تصمیم‌گیر نهایی هستند.»

در اردیبهشت‌ماه سال‌جاری، عبدالرسول پورعباس، در رابطه با حواشی لو رفتن سوالات آزمون وکالت مرکز وکلای قوه قضاییه نیز توضیح داد: «ما این آزمون را با استانداردهای خارج از سازمان انجام دادیم و در آینده هیچ آزمونی را به این شکل برگزار نخواهیم کرد که فقط نقش مجری را داشته باشیم؛ زیرا مجری بودن برای برگزاری درست یک آزمون و حفظ امنیت آزمون کفایت نمی‌کند.»

پورعباس در ادامه افزود: «یک اتفاقی افتاد و چند سوالی قبل از آزمون بیرون آمد که این موضوع ریشه‌یابی شده و دستگاه صاحب کار ما [مرکز وکلای قوه قضاییه] در این قضیه نقش کمک کار را داشته است.»

امکان برگزاری مجدد آزمون از داوطلبان مشکوک

پورعباس سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزشی کشور با تاکید بر این که «آزمون از نظر ما آزمون سالمی بوده و از نظر ما مشکلی نیست» اظهار کرد: «طبق روال فرآیند برگزاری همه آزمون‌ها، ما بررسی‌های فنی را انجام می‌دهیم و در این بررسی‌های فنی تعدادی از داوطلبان را که در حد بالای ۷۵ درصد تشابه پاسخنامه داشته باشند را پیدا می‌کنیم و آنها را به یک آزمون مجدد دعوت می‌کنیم.»

وی با تاکید بر آمادگی اعلام نتایج آزمون فوق‌العاده مرکز وکلا، یادآور شد: «ما آمادگی داریم تا نتایج آزمون مرکز وکلا را اعلام کنیم؛ اما در همه آزمون‌هایی که ما برگزار می‌کنیم ما نتیجه اولیه را به دستگاه مربوطه اعلام می‌کنیم و دستگاه مربوطه بعد از بررسی‌های به عمل آمده، نتایج را به سازمان برمی‌گرداند و سپس ما آن را منتشر می‌کنیم.»

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزشی کشور در رابطه با تشکیل پرونده برای سوالات لو رفته آزمون وکالت اسفندماه گفت: «پرونده ای برای این آزمون باز شده؛ ما اطلاعات لازم را به بازپرس داده ایم؛ ولی تصمیم گیرنده بازپرس نیست، بلکه معاونت مرکز وکلای قوه قضاییه و خود سازمان سنجش تصمیم گیرنده است.»

داوطلبان زیادی در تماس با خبرگزاری حیات، ابراز نارضایتی خود را از بدقولی مسئولان ذیربط به دلیل تاخیر زیاد در اعلام نتایج گرفته‌اند.

گفتنی است، با این وجود داوطلبان همچنان سردرگم هستند و نمی دانند که چرا اعلام نتایج زمانبر شده، دغدغه اصلی آنها این است که اگر آزمون مشکل داشته است و قرار نیست نتایج اعلام شود، دستگاه‌های متولی زودتر اطلاع‌رسانی کنند تا داوطلبان خود را برای آزمون آینده آماده کنند.

البته سازمان ملی سنجش نیز در این سردرگمی بی تقصیر نیست چرا که مسئولان آن از پاسخ به خبرنگاران طفره می روند و پاسخ واضحی برای چرایی اعلام نشدن نتایج آزمون نمی‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha