کد خبر 256674
۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۹

ترشتگن و پایان حسرت بار دوران ملی

ترشتگن و پایان حسرت بار دوران ملی

دروازه‌بان دوم تیم ملی آلمان برای همیشه دروازه‌بان دوم باقی خواهد ماند.

به گزارش گروه ورزشی حیات؛ با کدورت حرف می‌زند. برای تیم ملی کشورش متعهد است اما نمی‌تواند دردهایش را پنهان کند. سال‌ها زیر سایه حرکات مانوئل نویر به عنوان دفاع آخر و بازی با توپ این سنگربان بود. سعی کرد قابلیت‌های او را به دست بیاورد و شاید هم به دست آورد و بعد از سال‌ها اکنون پشت سنگینی نام سنگربان اول ژرمن‌ها باید بایستد. باید به او حق بدهیم. کسی که شاید اگر در تیم ملی انگلیس، تیم ملی اسپانیا و یا تیم بزرگ دیگری بود، انتخاب اول کادر فنی و دروازه‌بان شماره یک تیم به شمار می‌رفت اما در آلمان همیشه زیر سایه نویر بوده. جام ملت‌های اروپا 2024 برای مارک آندره ترشتگن رنگ و بوی دیگری داشت. مدت‌ها برای رسیدن صبر کرد. نویر مصدومیتی طولانی را پشت سر گذاشت و از فرم ایده‌آلش دور شد. همه شواهد نشان از ثابت بودن دروازه‌بان بارسلونا در ترکیب تیم ملی کشورش در این جام خانگی داشت اما ناگلزمن آب پاکی را روی دستش ریخت و اعلام کرد نویر دروازه‌بان اول است و تمام! تیم ملی عرصه درخشش یکی از بهترین سنگربان‌های سال‌های اخیر دنیای فوتبال نبود و نخواهد بود. ترشتگن همه رویاهایش در پیراهن تیم ملی را به نویر باخته است.

مخالفت با ناگلزمن

«با نظر سرمربی موافق نیستم.» این یک جمله کوتاه و مختصر کافی بود تا فضای جراید آلمانی مملو از مقایسه‌ها و حرف‌ و حدیث‌هایی درباره صلاحیت نویر یا تراشتگن شود. دروازه‌بان دوم تیم ملی آلمان به وضوح از وضعیتش ابراز نارضایتی می‌کند و پیراهن شماره یک ژرمن‌ها را حق خودش می‌داند. ماجرا از آن جایی داغ‌تر شد که هواداران تیم ملی آلمان در یک نظرسنجی بزرگ با اکثریتی نزدیک به 70 درصد به شایستگی ترشنگن نسبت به نویر رای دادند و خواستند این دروازه‌بان به جای نویر درون چارچوب دروازه آلمان در یورو 2024 قرار بگیرد. ناگلزمن اما همچنان روی حرفش پافشاری کرد و باز هم نویر انتخاب اولش بود. داستان داغ‌تر از این هم شد و نویر با اشتباه در بازی دوستانه مقابل یونان بیشتر تحت فشار قرار گرفت و البته سرمربی تیمش را  بیشتر در فشار گذاشت. سوال اول و مهم خبرنگاران پس از این مسابقه تیتری مشخص داشت؛ آیا هنوز هم به نویر اعتماد دارید؟ پاسخ همان پاسخ قبلی بود و ناگلزمن با وجود اظهار نظر صریخ ترشتگن، ابراز نارضایتی این دروازه‌بان، نظرسنجی مردم آلمان و اشتباه دوباره نویر، هنوز هم روی انتخاب خودش پافشاری کرد و گفت: «هیچ بحثی در مورد نقش دروازه‌بانی نخواهم داشت. مانوئل نویر دروازه‌بان اول ما هست و خواهد بود. اجازه نمی‌دهم بحثی مطرح شود؛ حتی اگر همه با هم تلاش کنند این ماجرا را از سر بگیرند». ظاهرا داستان تمام شده اما شاید اگر تجربه ناگلزمن کمی بیشتر بود، می‌توانست پی ببرد این انتخاب ممکن است به قیمت سنگینی برایش تمام شود. او اکنون بیشتر از خود مانوئل نویر مسئول عملکرد این دروازه‌بان است و اشتباهات نویر در بازی‌های مهم می‌تواند برای سرمربی گران‌تر باشد.

مورد مشابه

به طور کلی آلمان از آن دسته تیم‌های ملی است که سنگر دروازه‌اش خالی نمی‌ماند. سپ مایر افسانه‌ای، آندریاس کوپکه، الیور کان، ینس لمن و اکنون مانوئل نویر و به طور کلی این سلسله بی‌پایان نشان می‌دهد ژرمن‌ها همیشه درون دروازه حرف قاطعی برای گفتن دارند. چنین شرایطی گاهی باعث می‌شود آنها مجبور به انتخاب از بین 2 دروازه‌بان شوند؛ درست مثل جام جهانی 2006! الیور کان در موقعیتی مشابه با موقعیت کنونی نویر و شاید حتی آماده‌تر از این دروازه‌بان قرار داشت و پشت سرش ینس لمن هم آمادگی بالایی را به نمایش می‌گذاشت. کان برای ایستادن درون دروازه ژرمن‌ها همه فاکتورهای لازم را ارائه می‌داد اما کلینزمن تصمیم گرفت او را روی نیمکت بنشاند و ینس لمن را در ترکیب اصلی قرار دهد. این اعماد کلینزمن در نهایت با موفقیت لمن در ضربات پنالتی یک مسابقه حساس هم به پایان رسید تا همه تصمیم کلینزمن را تایید کنند. 

این بار هم موقعیتی مشابه وجود دارد و اتفاقا مختصاتش بیشتر صلاحیت ترشتگن را تایید می‌کند.نویر مرتکب اشتباهاتی می‌شود که الیور کان در موقعیت مشابه چنین اشتباهاتی را رقم نزده بود. با این حال همچنان انتخاب اول ناگلزمن، مانوئل نویر است. تصمیمی گرفته شده و می‌تواند روی تمرکز نویر هم خلل ایجاد کند. پیش از این شاید اشتباهات نویر را می‌شد به عنوان بخشی از فوتبال در نظر گرفت و آنها را به خاطر درخشش این دروازه‌بان در بیشتر موقعیت‌های دیگر بخشید اما با این شرایط و پس از آن نظرسنجی بزرگ، هر اشتباهی از سوی نویر برای او و سرمربی تیم مرگبار خواهد بود و نابخشودنی! این ممکن است مهم‌ترین ویژگی یک دروازه‌بان، یعنی تمرکز را از سنگربان اول میزبان رقابت‌های یورو 2024 بگیرد و پایانی تلخ برایش رقم بزند.

یک عمر حسرت

باید اعتراف کنیم نه فقط برای ناگلزمن، بلکه برای هر کسی، سخت بود نویر را در ترکیب اصلی قرار ندهد. دروازه‌بان بایرن مونیخ علاوه بر ویژگی‌های فنی و ثبات در عملکرد، از نظر روحی نیز یک وزنه و یک رهبر درون میدان به شمار می‌رود.دبا این حال اعتراف تلخ دیگری هم در مورد ترشتگن وجود دارد و باید بپذیریم حق او شاید بیشتر از همیشه نشستن پشت خط نویر بوده. او شایستگی خودش را در بارسلونا به همه نشان داده  و هر بار هم در تیم ملی مورد اعتماد قرار گرفته، درخشان ظاهر شده؛ با این حال هنوز و همواره در سایه نویر قرار دارد. این همتیمی بزرگ برای ترشتگن بیشتر از یک قوت قلب، تبدیل به یک کابوس شده. کابوس حضور نویر در پیراهن تیم ملی هنوز و در جام ملت‌های اروپا هم زنده است و دوران حرفه‌ای مارک آندره ترشتگن را با یک حسرت بزرگ همراه می‌کند. اگر سال‌ها بعد به دنبال یک دلیل بزرگ برای بزرگ‌تر نشدن نام ترشتگن در دنیای فوتبال باشیم، شاید یک عبارت ساده گویای همه چیز باشد؛ مانوئل نویر!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha