کد خبر 256657
۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۹

کارشناسان چینی:

بریکس وارد عصر جدیدی از یک همکاری بزرگ‌تر شده است

بریکس وارد عصر جدیدی از یک همکاری بزرگ‌تر شده است

 کارشناسان چینی با اشاره به نشست آتی بریکس، اظهار داشتند: این گروه وارد عصر جدیدی از یک همکاری بزرگ‌تر شده است که تضادی شدیدی با گروه ۷ به رهبری آمریکا دارد.

 به گزارش گروه بین الملل حیات، سونگ وی استاد دانشکده روابط بین‌الملل در دانشگاه مطالعات خارجی پکن در همین راستا، اظهار کرد: اولین نشست بریکس پس از افزایش اعضای این گروه از اهمیت بالایی برخودار است.

وی افزود: هدف بریکس اتحاد بیشتر بین کشورهای در حال توسعه و تقویت صدای آنها در حکمرانی جهانی است.

در همین ارتباط، وانگ یی وزیر امور خارجه چین روز گذشته (دوشنبه) خواستار بهره‌برداری از تاثیرات راهبردی و سیاسی «بریکس بزرگ» شد.

وی افزود: این گروه به یک نوع جدیدی از سازوکار همکاری چندجانبه تبدیل شده که مبتنی بر بازارهای نوظهور و کشورهای درحال توسعه، با چارچوب جهانی، باز و فراگیر است.

وانگ با بیان اینکه، برخی از قدرت‌های بزرگ در حال احیای ذهنیت جنگ سرد، تشکیل «حلقه‌های کوچک» ژئوپلیتیکی و مقاومت آشکار در برابر سازمان ملل متحد هستند، این رویکرد را باعث تضعیف اقتدار مکانیسم‌های چند جانبه ارزیابی کرد.

وی تاکید کرد: ما باید در مواجهه با رقابت بین نیروهای «ترویج دهنده جهان چندقطبی» و «حافظ هژمونی تک قطبی» و درگیری بین نیروهای «اقتصاد جهانی» و «اقتصاد ضد جهانی»، با انتخاب درست در سمت انصاف و عدالت باشیم.

وزیر امور خارجه چین همچنین در نشست بریکس تاکید کرد: پکن از عضویت فلسطین به عنوان یک کشور در سازمان ملل متحد و از سرگیری مذاکرات در راستای اجرای طرح مرسوم به «راه‌حل دو کشوری» برای دستیابی به صلح پایدار در خاورمیانه حمایت می کند.

وی همچنین درباره مساله اوکراین، افزود: چین از برگزاری فوری نشست «صلح واقعی» که روسیه و اوکراین آن را پذیرفته باشند، با مشارکت برابر همه طرف‌ها و بحث عادلانه درباره همه پیشنهادات صلح حمایت می‌کند.

وانگ خاطرنشان کرد: بریکس باید به استقلال و عینیت پایبند باشد، اجماع جامعه بین المللی را در مورد صلح ترویج و با ایجاد «جنگ سرد جدید» به هر بهانه‌ای مخالفت کند.

جمعی از کارشناسان چینی نیز با بیان اینکه نشست بریکس همزمان با نشست سران گروه ۷ برگزار شده است که در حال بررسی ارسال یک هشدار سخت به سران چین و روسیه هستند، تاکید داشتند: بریکس که صدای جنوب جهانی محسوب می‌شود با گروه کوچک ۷ در تضاد است.

وانگ یومینگ رئیس مرکز مطالعاتی کشورهای در حال توسعه زیر نظر مرکز مطالعات بین‌الملل چین نیز اظهار داشت: «همکاری گروه بریکس فراتر از همکاری‌های اقتصادی و مالی است و به سمت رویکردی سه جانبه می‌رود که شامل اعتماد سیاسی و تبادلات فرهنگی در کنار همکاری‌های اقتصادی و مالی است.»

وی با بیان اینکه وظیفه اصلی بریکس ترویج نظم جهانی عادلانه و معقول تر است، افزود: بریکس از همکاری باز با طیف وسیعی از کشورهای در حال توسعه و تعامل برابر با کشورهای توسعه یافته حمایت می کند و این امر مظهر باز بودن و فراگیر بودن این گروه است.

سونگ با تکرار مواضع وانگ، اظهار داشت: مکانیسم بریکس به شکلی کامل از بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه تشکیل شده است و آن‌را بیشتر نماینده منافع آنها می‌کند.

این استاد دانشکده روابط بین‌الملل در دانشگاه مطالعات خارجی پکن با بیان اینکه بریکس می‌تواند اجماع بین کشورهای در حال توسعه را تحکیم کند، گفت: در نتیجه این رویکرد، قدرت چانه‌زنی جمعی این گروه افزایش می‌یابد و به آن‌ها صدای بیشتری در تنظیم دستور کارها و قوانین حاکمیت اقتصادی جهانی می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha