کد خبر 256165
۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۳:۳۰

«حیات» در گزارشی بررسی کرد؛

سیر تا پیاز ماجرای افزایش خطرناک موش‌ها در تهران

سیر تا پیاز ماجرای افزایش خطرناک موش‌ها در تهران

اعضای شورای شهر تهران در خصوص افزایش موش‌ها و حیوانات موزی در سطح شهر ابراز نگرانی کردند اما آیا این موضوع به تنهایی کافی است؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، با توجه به افزایش و دیده شدن حیوانات موزی در سطح شهر تهران، این سوال ایجاد می‌شود که علت اصلی این ماجرا از کجا نشأت می‌گیرد و چه اقداماتی برای جلوگیری از آن توسط شهرداری و شورای شهر صورت گرفته است.

در حال حاضر باتوحه به نزدیک شدن فصل تابستان حتی جمعیت این حیوانات از جمله موش نیز افزایشی خواهد بود. 

مهدی عباسی در اواخر بهمن‌ماه به خبرنگار حیات، گفته بود که شهرداری در ساختار مدیریتی وظیفه‌ای دارد که تردد حیوانات موزی را پیگیری کند و نهادهایی از جانب شهرداری برای حل این معضل در حال تلاش هستند.

وی ادامه داد: شهروندان نیز باید اقدامات لازم برای جلوگیری از افزایش حیوانات موزی مثل موش‌ها را انجام دهند، به‌عنوان مثال، زباله‌ها و پسماندهایی که به نوعی برای این حیوانات خوراکی محسوب می‌شوند، توسط شهروندان به حداقل برسد و این زباله‌ها در سطح شهر رها نشود.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به طعمه‌گذاری‌های متعدد برای کاهش حیوانات موزی، بیان کرد: صنوف خوراکی‌ها و میوه فروشی‌ها به نحوی زباله‌هایشان را مدیریت کننند و در اختیار شهرداری قرار دهند که موجب افزایش موش در سطح شهر نباشیم.

عباسی همچنین گفت: شهرداری نیز برای جلوگیری از زاد و ولد حیوانات موزی اقدامتی مثل، تله‌گذاری، شناسایی کولونی این حیوانات اقداماتی را انجام داده است.

سیر تا پیاز ماجرای افزایش خطرناک موش‌ها در تهران

از سوی دیگر، سیدمحمد آقامیری، عضو شورای شهر در نهمین کنفرانس زلزله در خصوص خطر ناشی از حملات حیوانات موزی پس از زلزله در پایتخت هشدار داد و گفت: کمیته دوم ما طرح ویژه شهر تهران و کمیته سوم نیز درباره تحلیل ریسک شهر تهران است که در آن تلاش به توسعه نرم افزارهایی برای مدیریت شهر تهران می‌شود چرا که ما قصد داریم تا نسبت به شهر تهران نگاه سیستمی داشته باشیم تا بتوانیم تاب آوری کلانشهر تهران را ارتقا دهیم.

وی با تاکید بر اینکه محیط زیست تهران نیز در وضعیت تهران وجود ندارد، گفت: یکی از مخاطرات شهر تهران بعد از زلزله حیوانات موذی بوده و برآورد شده است که در شهر تهران ۲۰ میلیون موش موجود دارد و یکی از آسیب‌های شهر تهران در موقع زلزله، مواجهه به حیوانات موذی است.

پس از این ماجرا به سراغ یک دامپزشک حیات وحش رفتیم و از او دلایل علمی این موضوع را جویا شدیم که او نیز به بحث تغییر خلق و خوی شکارچی‌های این حیوانات نیز اشاره کرد.

فهیمه اسلامی، دامپزشک حیات وحش، در گفتگو با خبرنگار اجتماعی حیات، عنوان کرد: گربه‌ها سالیان سال است که اهلی شده‌اند؛ در گذشته آن‌ها را در انبارها قرار می‌دادند تا از موش‌ها و آسیب‌های آن‌ها جلوگیری کند.

وی ادامه داد: شهروندان نباید برای گربه‌ها در خیابان غذارسانی کنند زیرا که موجب افزایش زاد و ولد بی‌رویه آن‌ها و تخریب چهره شهر می‌شود.

اسلامی در نهایت با اشاره به تغییر خوی گربه‌ها گفت: با غذارسانی افراطی به هر حیوانی در خیابان مثل، سگ و گربه؛ به چرخه طبیعی و زیستی حیوانات  دست برده‌ می‌شود و خوی آن‌ها تغییر می‌کند. گربه‌های تهران از آن‌جا که دیگر به انسان بیش از حد نزدیک شده‌اند و غذاهای خوب می‌خورند، دیگر اقدام به موش گیری نمی‌کنند.

سیر تا پیاز ماجرای افزایش خطرناک موش‌ها در تهران

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی حیات، نیز در خصوص آخرین اقدامات شورای شهر و شهرداری تهران درباره راهکار مقابله با حیوانات موزی عنوان کرد: بر اساس گزارشی که توسط کمیسیون خدمات شهری، محیط زیست شورای اسلامی و مدیران شهرداری ارائه شده است، جمعیت موش‌ها در شهر تهران در حال افزایش است و با گرم شدن هوا زاد و ولد موش‌ها بیشتر می‌شود.

این عضو شورا با تاکید بر اینکه شورای شهر خواستار این بود که شهرداری بر روی جمعیت و کنترل این حیوانات موذی برنامه مشخصی ارائه دهد، اظهار کرد: این جابه‌جایی که بین سازمان پسماند و شرکت سازماندهی مشاغل افتاده است متاسفانه به سازمان پسماند منتقل نشده است و کار به پیمانکاران خدمات شهری واگذار شده است.

وی ادامه داد: پیمانکاران فعلا در اول کار هستند وتجربه و مهارت لازم را برای کار برخوردار نیستند؛ همین امر باعث شده که پیام‌های ۱۳۷ افزایش پیدا کند و مشاهدات مردم نشان می‌دهد که موش‌های سطح شهر روز به روز در حال افزایش است.

امانی همچنین گفت: در کمیسیون تاکید شد که از پیمانکاران تخصصی در حوزه شرکت سازماندهی استفاده شود و جمعیت موش‌ها کنترل شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha