کد خبر 255768
۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲

سفیر ایران در عربستان:

برنامه همکاری جمعی با ۸ کشور خلیج فارس در دستو کار است

برنامه همکاری جمعی با  ۸ کشور خلیج فارس در دستو کار است

سفیر ایران در عربستان به مناسبت نخستین سالگرد بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و عربستان، بر تأثیر توسعه مناسبات دو کشور بر روند همکاری‌های منطقه‌ای تاکید کرد و گفت: گام‌هایی هم برای همکاری هشت کشور خلیج فارس به عنوان یک همکاری دسته جمعی برداشته شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل حیات،  علیرضا عنایتی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان سعودی به مناسبت سالروز بازگشایی رسمی سفارت جمهوری اسلامی ایران در عربستان سعودی طی گفتگویی به بررسی آخرین وضعیت روابط ایران و عربستان در حوزه‌های مختلف و افق پیش روی این روابط و همچنین توافقات انجام شده بین دو کشور پرداخت.

نقش رئیس‌جمهور و وزیر خارجه شهید در ازسرگیری روابط ایران و عربستان

عنایتی در پاسخ به سوالی درباره نقش شهید آیت‌الله رئیسی و شهید  امیرعبدالهیان در ازسرگیری روابط دو کشور گفت: امروز 16 خرداد ماه یکسال از بازگشایی رسمی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض و 17 خرداد ماه یک سال از بازگشایی سرکنسولگری ایران در جده می‌گذرد و این بازگشایی مرهون توافق دو کشور در 10 مارس و 6 آوریل بود که طرفین توافق کردند ظرف مدت دو ماه روابط را از سر بگیرند. از جمله این امور بازگشایی سفارت و تبادل سفرا بود که خوشبختانه در مدت پیش بینی شده سفارت و سرکنسولگری ایران در عربستان سعودی بازگشایی شد و مدتی بعد هم سفارت و سرکنسولگری عربستان در تهران و مشهد. 

وی افزود: ما یکسال از افتتاح سفارت را پشت سر می‌گذاریم. در فراروی آن یک سال مناسبات ایران و عربستان به‌گونه صحیح و دقیقی پیش رفت و ما فواید آن را در سطح دوجانبه و سایر ابعاد دیدیم. طبیعتا نقش اصلی برای پیمودن این مسیر یعنی تلاش و گفتگو برای توافق ایران و عربستان و نزدیک شدن دیدگاه‌های آن‌ها به یکدیگر از دو سال پیش از آن رقم خورد و گفتگوهای بغداد شکل گرفت. 

عنایتی ادامه داد: در مسقط نیز هم عرض این گفتگوها ادامه داشت. روی کار آمدن رییس جمهور فقید آیت الله رئیسی و تشکیل دولت سیزدهم همراه شد با یک عنوان مهم و تابلوی آشکار به نام اصل همسایگی یا سیاست حسن همسایگی و این مطلب مکررا توسط آقای رئیس جمهور بیان شد و توسط وزارت خارجه پیگیری گردید. مبدع آن رئیس جمهور فقید و مجری آن وزیر خارجه فقید بودند. ما در مسیر گفتگوهای انجام شده بغداد و مسقط، طرفین در پکن به  توافق رسیدند. با اداره جلسات و ریاست دبیران شورای عالی امنیت ملی دو کشور سرانجام در 10 مارس این توافق اعلام گردید. طرفین موافقت خودشان را با از سرگیری روابط اعلام کردند. 

سفیر کشورمان در عربستان سعودی تصریح کرد: در 6 آوریل هم وزرای خارجه دو کشور رسما از سرگیری روابط را اعلام کردند. به این ترتیب مذاکرات ایران و عربستان توانست بعد از حدود دو سال گفتگو در پکن به نتیجه برسد و طرفین روابط خودشان را در مسیر عادی قرار دادند. ایران همواره روابط با همسایگان و توسعه مناسبات با همسایگان و تعمیق مناسبات را یک اصل اساسی برای خودش می‌دانست و قطع روابط را یک عنصر عارضی بر روابط تلقی می‌کرد. به این معنا که اصل روابط یا طبیعت روابط با کشورهای همسایه بودن این روابط و توسعه و تحکیم آن است که به حمدالله با گفتگوهایی که طرفین به عنوان دو کشور مهم منطقه و جهان اسلام انجام دادند، این روابط از سر گرفته شد.

همکاری‌های  اقتصادی دو کشور

عنایتی در پاسخ به سوالی درباره میزان اجرایی شدن توافقات اقتصادی دو کشور در پکن گفت: در بخش اقتصادی ما در مقایسه با سایر بخش‌ها نیازمند تلاش و کوشش بیشتری هستیم تا همپای سایر حوزه‌ها هم شاهد شاخص‌های مثبت اقتصادی بین دو کشور باشیم. در این خصوص گفتگوها و رایزنی‌های مستمری بین دو کشور صورت گرفته است. ما موافقتنامه جامع همکاری‌های اقتصادی را در سال 1377 بین دو کشور امضا کردیم و موافقتنامه همچنان لازم الاجرا است و در ابعاد مختلف اقتصادی، مسائل مشخصی را در بر دارد. در گفتگوهای انجام شده با طرف سعودی بر فعال کردن این موافقتنامه در اجلاس پکن یک و دو تاکید داشتیم و داریم. موافقتنامه‌های دیگری هم مثل حمل و نقل هوایی بین ایران و عربستان امضا شده و موافقنامه‌های پایه دیگری هم بین طرفین تبادل شده که امیدواریم با تاکید بر این موافقتنامه‌ها شاهد توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری فی مابین باشیم. 

وی ادامه داد: از جمله مسائل مهمی که می‌تواند حوزه مناسباتی اقتصادی ایران و عربستان را شکل دهد، موضوع ترانزیت است و ایران به عنوان چهارراه آسیا از جنوب به شمال به کریدورهای شمال- جنوب و موافقتنامه عشق آباد، مسیر اتصال جنوب و شمال و شرق و غرب است. یادآوری کنم که عربستان سعودی بنای همکاری با حوزه آسیای مرکزی را دارد و این را در دستورکار خودش قرار داده است.  محل عبور کالا و لجستیک و خدمات می‌تواند در این مسیر امن رقم بخورد و کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز از شمال ایران به خلیج فارس و دریای عمان برسند. عربستان و سایر کشورهای شورای همکاری نیز در جنوب ایران به آسیای مرکزی و قفقاز دست پیدا کنند.

مسأله فلسطین

سفیر کشورمان در عربستان سعودی دررابطه با همکاری‌های شکل گرفته بین دو کشور درباره مسئله فلسطین اظهار داشت: رایزنی و همفکری ایران و عربستان در موضوع فلسطین که منجر به تشکیل اجلاس‌های متعدد از جمله اجلاس سران اسلامی و عربی شد، موضوع فلسطین را به لحاظ سیاسی، منطقه‌ای و بین‌المللی در صدر مسائل جهانی قرار داد و از آن به عنوان یک مطالبه همگانی ساخت. به این ترتیب با همکاری دو کشور و ورود جدی سازمان همکاری اسلامی به موضوع فلسطین همچنان به عنوان موضوع نخست جهان اسلام مطرح است و توانست این همکاری فلسطین را در جامعه جهانی به عنوان یک نماد مظلومیت معرفی کند و مجامع بین‌المللی و یا کشورهایی که در برابر جنایت‌های رژیم اسرائیل ساکت نشسته بودند، آن‌ها را وادار به واکنش کند. به نحوی که در سراسر جهان همگان به حمایت از فلسطین پرداختند. این موجب شد که فلسطین نه فقط یک مسئله عربی و اسلامی بلکه یک مسئله انسانی و جهانی شود.

سفر رییس جمهور فقید و سایر دیدارهایی که بین وزرای خارجه دو کشور صورت گرفته، چه در ایران و عربستان و چه در حاشیه نشست‌های بین‌المللی از جمله در نشست بانجول در گامبیا، طرفین هم بر مسائل صلح و ثبات و امنیت منطقه تاکید کردند و هم بحث های دوجانبه را به طور مفصل بررسی کردند. عزم طرفین برای توسعه این مناسبات در جهت تامین منافع دولت و ملت دو کشور کاملا محسوس است و آنچه که ما شاهد هستیم نیز گویای عملی شدن دیدگاه های دو کشور در این رابطه است.

این موضوع حتی بعد از شهادت رییس جمهور و وزیر خارجه فقید همچنان در دستورکار دو کشور باقی می‌ماند که روابط توسعه پیدا کند. در تماس تلفنی ولیعهد عربستان با آقای محمد مخبر، در این تماس طرفین عزم خودشان را بر توسعه مناسبات اعلام کردند و گفتند که این راه را ادامه خواهند داد. بانیان این طرح و مجریان طرح همسایگی یا بانیان این ایده گرچه در میان ما نیستند ولی ارث گران‌بهایی را برای ما باقی گذاشتند و این راه ادامه پیدا خواهد کرد.

همکاری‌های 8 جانبه در حوزه خلیج فارس

عنایتی در رابطه با سوالاتی که درابطه با حصول همکاری‌های 8 جانبه بین کشور های حوزه خلیج فارس وجود دارد نیز افزود: همکاری حتما توسعه مناسبات ایران و عربستان بر روند همکاری‌های منطقه‌ای و مثبت شدن متغییرات منطقه‌ای تاثیر خواهد گذاشت و طرفین مساحت بزرگتری را برای این همکاری‌ها فراتر از همکاری‌های دوجانبه پیش روی خواهند داشت. ما بر یک همکاری همه جانبه و توسعه محور می‌اندیشیم. بر یک امنیت درون‌زا متکی به قدرت‌های داخلی کشورهای منطقه تاکید داریم. بر توسعه مناسبات مردمی و رفت و آمدها اشاره می‌کنیم و  آن را مقوم جدی روابط دوجانبه تلقی می‌کنیم. بر همکاری 8 کشور خلیج فارس به عنوان یک همکاری دسته جمعی چشم دوخته‌ایم و گام‌هایی هم برای گفتگوها برداشته شده است.

وزیر خارجه شهید در سال گذشته در سفر به کشورهای منطقه ایده مجمع گفتگوهایی منطقه‌ای را در برگیرنده 8 کشور مطرح کردند که مورد توجه کشورها واقع شد. در سازمان ملل سفرای 8 کشور با یکدیگر نشستی را برگزار کردند و ایده همکاری‌های منطقه‌ای همواره مورد توجه جمهوری اسلامی ایران بوده است. اخیرا هم شورای همکاری خلیج فارس دیدگاه خودش را در خصوص امنیت منطقه ارائه داده و امیدواریم با دیدگاه‌های مشترکی که 8 کشور دارند، بدون اینکه کشورهایی مستثنی شوند و یا بدون اینکه عناصر خارجی اضافه شوند، 8 کشور با یکدیگر گفتگوهای صریح و صاقانه‌ای را برگزار کنند و گونه‌ی جدیدی از امنیت را که مبتنی بر توانمندی‌ها و امکانات داخلی کشورهاست و منافع همگان و منافع مشروع جامعه بین‌المللی را تامین می‌کند، بتوانند با یکدیگر گفتگوهایی را آغاز کنند و با ادامه آن زمینه‌های همکاری را قوام بخشند. این چیزی است که منطقه خلیج فارس به آن نیازمند است و امیدواریم به زودی شاهد این گفتگوها باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha