کد خبر 255475
۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۸

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تاکید کرد؛

شروط تقویت سهم فولاد در تولید مسکن کشور  

شروط تقویت سهم فولاد در تولید مسکن کشور  

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه مقاومت ساختمان‌هایی که با سازه‌های فولادی تولید می‌شوند در برابر زلزله در کنار سرعت ساخت یکی از مزیت‌های قابل توجه است به کارخانجات فولاد توصیه کرد تا با تولید فولادهای مقاوم‌تر و فولادهای ضد زنگ با کاهش قیمت تمام شده برای مصرف کننده سهم خود را در تولید مسکن افزایش دهند.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ محمدمهدی حیدری، رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه هم‌اکنون عمده ساخت و سازها در کشور، سازه‌های فولادی و بتنی و یا ترکیبی از این دو نوع است، توضیح داد: برای قضاوت در مورد هر نوع سازه‌ای باید عملکرد آن‌ها را  در بحران‌هایی همچون زلزله بررسی کرد که سازه‌های فولادی در برابر زلزله عملکرد خوبی دارند. زلزله سال ۱۳۹۶ کرمانشاه نیز نشان داد که سازه‌های فولادی که اصول حداقلی را رعایت کرده بودند رفتار خوبی در مقابل زلزله نشان دادند. همچنین سازه‌های بتنی که دارای دیوار برشی هستند یا ساختمان‌های دیوار باربر بتنی عملکرد خوبی در مقابل زلزله دارند که عملکرد این ساختمان‌ها را در زلزله شیلی و ترکیه شاهد بودیم.

وی در بیان مزیت‌های سازه‌های فولادی در ساخت و ساز گفت: سرعت اجرا، بازیافت سازه‌های فولاد پس از تخریب، امکان معماری باز و همچنین امکان فرایند تولید اسکلت در کارخانجات تولید کننده و کنترل تولید و فرایندهای ساخت در کارخانه از جمله مزیت‌هایی است که در ساخت و سازهای با سازه فولادی می‌توان به آنها دست یافت. 

حیدری ادامه  داد: موضوع ساختمان‌هایی که با سازه‌های فولادی احداث می‌شوند، قیمت تمام‌شده این نوع سازه‌هاست. بنابراین باید با راهکارهایی قیمت تمام شده را پایین‌تر آورد تا استفاده از این سازه‌ها نیز به دلیل مزیت‌هایی که دارد، بیشتر شود. 

این مقام مسئول افزود: باید کارخانه‌های فولاد به سمت تولید فولادهای مقاوم‌تر بروند تا مصرف پر مترمربع در ساخت کاهش یابد. همچنین این کارخانجات باید فولادهای ضد زنگ تولید کنند همان‌طور که دنیا نیز در این مسیر حرکت کرده است.

حیدری گفت: صنعت فولاد اگر بخواهد در ساخت و ساز رونق یابد باید هزینه‌های تولید را بهینه کنند، شاهد هستیم که تمامی هزینه‌های کارخانجات فولاد ریالی است اما قیمت‌گذاری آنها بر پایه جهانی است که باید این روند اصلاح شود.

سیامک ایپکچی عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اخیرا در نشستی که در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد، ابراز امیدواری کرده بود تا همکاری بخش‌های دولتی با بخش خصوصی و به ویژه انجمن های فولاد برای بالاتر بردن سهم سازهای فولادی در ساخت مسکن تقویت شود.

به گفته وی، مزیت مقاومت سازه‌های فولادی در برابر زلزله یکی از مهمترین مزیت‌هایی است که دولت می تواند برای ساخت مسکن از آن بهره لازم را در تولید مسکن ببرد.

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha