کد خبر 255387
۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۹

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خبر داد:

تداوم آتش‌سوزی در جنگل‌های کهگیلویه

تداوم آتش‌سوزی در جنگل‌های کهگیلویه

آتش‌سوزی در جنگل ها و مراتع منطقه «آب نارون» از توابع شهرستان کهگیلویه که ظرف سه روز گذشته آغاز شده اگر چه در مقاطعی و ساعاتی از روز و موقت مهار شد اما برخی خبرها و گزارش های محلی حاکی است که اتش همچنان بر این منطقه می تازد.

به گزارش گروه بین الملل حیات، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد گفت: با تلاش نیروهای مردمی و ستاد مدیریت بحران ساعتی پیش آتش‌سوزی در منطقه «آب نارون» شهرستان کهگیلویه برای ساعاتی مهار شد اما حین پایش منطقه امدادگران متوجه فوران دوباره آتش شدند.

سعید جاوید بخت روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به علت وزش شدید ، کمبود تجهیزات و کوهستانی و سخت گذر بودن منطقه آتش زیر خاکستر دوباره فوران کرده است.

وی بیان کرد:بر اثر این آتش سوزی که در نزدیکی روستای «نهضت آباد » شهرستان کهگیلویه رخ داد، بخشی از مراتع این منطقه طعمه حریق شد.

جاوید بخت در عملیات مهار این آتش سوزی، نزدیک به ۱۰۰نفر از گروه‌های مختلف مردمی، منابع طبیعی ، سپاه، بسیج ،دستگاه های قضایی و امنیتی کوهنوردان، دهیاری روستا و امدادگران دستگاههای متولی همکاری داشتند که از همه آنان قدردانی می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد عنوان کرد: هنوز علت دقیق آتش سوزی در عرصه های طبیعی شهرستان کهگیلویه مشخص نیست اما بررسی ها نشان می دهد این حادثه عامل انسانی داشته است .

سطح مراتع و جنگل‌های شهرستان کهگیلویه ۳۲۶ هزار هکتار است.

جاوید بخت عنوان کرد: وقتی دامدار،شکارچی یا گردشگری که برای پخت غذا آتش روشن کرده آن را به طور کامل خاموش نکند براثر وزش باد و خشکی برگ های درختان جنگلی روشن می شود.

وی تصریح کرد: یک بطری شکسته شیشه ای و یا یک بطری آب معدنی با چندین قطره آب موجود در آن می تواند نور خورشید را متمرکز و سبب ایجاد آتش سوزی در عرصه های طبیعی شود.

کارشناسان منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد اعتقاد دارند :سال زراعی و پربارش جاری وجود انبوه علف های هرز در زمین های کشاورزی،مراتع و جنگل ها ، بستر را برای وقوع آتش سوزی های گسترده با کمترین سهل انگاری کشاورزان در فصل برداشت و آتش زدن کاه و کلش فراهم کرده که با توجه به در پیش بودن آغاز برداشت محصولات زراعی نیاز است در این زمینه اقدام های فرهنگی و اطلاع رسانی پیشگیرانه صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha