کد خبر 255352
۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۲

چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری؛

احمدی‌نژاد، شریعتمداری، وزیر فرهنگ، صادقی و ۱۶ نفر دیگر ثبت‌نام کردند/ نام‌نویسی ۳۷ نفر تا پایان روز چهارم

احمدی‌نژاد، شریعتمداری، وزیر فرهنگ، صادقی و ۱۶ نفر دیگر ثبت‌نام کردند/ نام‌نویسی ۳۷ نفر تا پایان روز چهارم

در چهارمین روز از نام‌نویسی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران، ۵۷ چهره‌ سیاسی، نظامی و علمی در محل ستاد انتخابات وزارت کشور حضور یافتند که از بین ‌آنها تنها ۲۰ نفر در این انتخابات ثبت‌نام کردند. «محمود احمدی‌نژاد»، «محمدمهدی اسماعیلی»، «محمد شریعتمداری»، «محمود صادقی» و «محمدرضا پورابراهیمی» از چهره‌های مطرحی بودند که در این روز موفق به ثبت‌نام شدند.

به گزارش گروه سیاسی حیات، چهارمین روز از ثبت‌نام داوطلبان نامزدی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران از ساعت ۸ صبح امروز یکشنبه ۱۳ خردادماه در ستاد انتخابات وزارت کشور آغاز شد و تا ساعت ۱۸ ادامه خواهد یافت.

ستاد انتخابات کشور از کاندیداها خواسته است اگر حائز شرایط قانونی هستند، در این مدت برای ثبت‌نام به وزارت کشور مراجعه کنند.

۵۷ نفر آمدند، ۲۰ نفر ثبت‌نام کردند

محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور، در پایان وقت چهارمین روز ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد: امروز یکشنبه ۱۳ خردادماه، ۵۷ نفر مراجعه کننده به ستاد انتخابات کشور داشتیم که ۷ نفر خانم و ۵۰ نفر آقا بودند که ۲۰ نفر از مراجعه کننده برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کردند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور اضافه کرد: مجموع ثبت‌نام کنندگان انتخابات ریاست جمهوری، تا پایان روز چهارم، ۳۷ نفر بوده است. (متن کامل صحبت‌های وی را اینجا بخوانید)

طبق گفته این مقام مسئول: محمدمهدی اسماعیلی، مسعود زریبافان، حسین افشارزاده، محمود احمدی‌نژاد، حسینعلی قاسم‌زاده، محمود صادقی، صادق خلیلیان، سیدمحمد مقیمی، ایرج سفلی شاهوردی، حسین قدیری ابیانه، حسن محمدیاری، سیدمجتبی محفوظی، شهریار حیدری، علی صوفی،‌ محمدرضا پورابراهیمی، حسین میرزایی، غلامحسین رضوانی، محمد شریعتمداری، جلیل جعفری بنه خلخال و سیدغنی نظری خانقاه، ۲۰ نفری هستند که در روز چهارم موفق به ثبت‌نام شدند.

نظری خانقاه هم ثبت‌نام کرد

سیدغنی نظری خانقاه، نماینده منتخب یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه خلخال و کوثر است که عصر امروز برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد.

وی پس از ثبت‌نام، با بیان اینکه در راستای عمل به فرامین مقام معظم رهبری مبنی بر افزایش مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرده، گفت: مدیون امام و انقلابی هستم که از دورافتاده‌ترین روستاهای کشور و نظر به داشتن شرایط قانونی پا در عرصه انتخابات ریاست جمهوری گذاشته‌ام.

ثبت‌نام نماینده پیشین اردبیل

جلیل جعفری بنه‌خلخال،نماینده نهمین دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه خلخال و کوثر در استان اردبیل، عصر امروز با حضور در ستاد کشور، برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری، ثبت‌نام کرد.

وی پس از ثبت‌نام در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه از خواسته‌ها، مطالبات و نیازهای مردم و طبقات محروم جامعه کاملا آشنایی دارم، گفت: خودم مردمی هستم و همینجا یاد کنم از شهید آیت‌الله رئیسی، شهید خدمت که ویژگی بارز این شهید بزرگوار مردمی بودن و خدمتگزار مردم بودن است. (متن کامل صحبت‌های وی را اینجا بخوانید)

بازید قائم مقام دبیر و سخنگوی شورای نگهبان از ستاد انتخابات کشور

سیامک ره‌پیک قائم مقام دبیر و هادی طحان‌نظیف سخنگوی شورای نگهبان، عصر امروز و با حضور در ستاد انتخابات کشور، از فرآیند ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری در وزارت کشور بازدید ‌کرده و با همراهی و توضیحات مسئولان وزارت کشور در جریان روند ثبت‌نام‌ها قرار گرفتند.

محمد شریعتمداری در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد

محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت دوازدهم که پیشینه معاون اجرایی رئیس‌جمهور و وزیر صنعت، معدن و تجارت در دولت‌های گذشته را هم داشته است، عصر امروز یکشنبه با حضور در ستاد انتخابات کشور، برای حضور در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، ثبت‌نام کرد.

وی پس از ثبت‌نام در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در این مسیر ۴  دستور کار مشخص دارم، گفت: یکبار برای همیشه، برای بهبود کیفیت زندگی مردم باید درگیری‌ها و نزاع‌های بنیاد برکن بین گروه‌های اثرگذار بر عرصه سیاست و قدرت که در کنار فشارهای بدخواهان خارجی منافع مردم و کیان کشور را به خطر انداخته و موجب شکست سیاست‌ها می‌شود، توقف یابد. (متن کامل صحبت‌های وی را اینجا بخوانید)

نماینده پیشین تهران کاندیدا شد

غلامحسین رضوانی نماینده سابق تهران با حضور در ستاد انتخابات کشور در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد.

وی پس از ثبت‌نام در جمع خبرنگاران با بیان اینکه از جنس کسانی نیستم که با دست پس می‌زنند و با پا پیش می‌کشند، گفت: نظام جمهوری اسلامی که براساس قانون اساسی، نظام امامت و امت است میوه برآمده از چهارده قرن جهاد، شهادت و اسارت است نظام از مردم و مردم از نظام هستند، دشمنان فهمیده‌اند که جدایی بین این دو محال است. (متن کامل صحبت‌های وی را اینجا بخوانید)

ثبت‌نام سفیر پیشین ایران در ایتالیا و استرالیا

 محمدحسن قدیری ابیانه، سفیر سابق ایران در ایتالیا و استرالیا، دقایقی قبل با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد.

وی پس از ثبت‌نام در انتخابات، در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه، باید از باندبازی دست کشید، تاکید کرد: کسی که می‌خواهد در رأس دولت قرار بگیرد، باید صورت مساله را بشناسد و راهکارها را بداند. در بسیاری از موارد ممکن است که رئیس دولت و دولت ناچار شود تصمیمی را به نفع مردم بگیرد، اما محبوبیت خود را از دست بدهد و ما رئیس جمهوری می‌خواهیم که محبوبیت خود را به حل مشکلات ترجیح ندهد. (متن کامل صحبت‌های وی را اینجا بخوانید)

اعلام کاندیداتوری نماینده پیشین اصفهان

 حجت‌الاسلام حسین میرزایی نماینده سابق مردم اصفهان در مجلس یازدهم با حضور در ستاد انتخابات کشور، در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد.

وی پس از ثبت‌نام، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ریل اقتصادی کشور از دولت سازندگی اشتباه گذاشته شده و هیچ کسی نتوانسته آن را اصلاح کند. باید از الگوی توسعه پایدار و اقتصاد لیبرال و سرمایه‌داری دست برداشت و به الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی و اقتصاد مقاومتی روی آورد. (متن کامل صحبت‌های وی را اینجا بخوانید)

نماینده پیشین کرمان هم ثبت‌نام کرد

محمدرضا پورابراهیمی نماینده ادوار مجلس برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری به ستاد انتخابات کشور مراجعه کرد. اسدالله بادامچیان دبیرکل حزب موتلفه وی را همراهی می‌کند.

وی پس از ثبت‌نام، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اولویت اول کشور حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم است،  اظهار کرد: کنار گذاشتن مجادلات مضر و دسته‌بندی کاذب و استفاده از ظرفیت‌های تمامی مدیران و کارشناسان متخصص و معتقد به مبانی انقلاب برای ارتقای جایگاه مقدس ایران است. (متن کامل صحبت‌های وی را اینجا بخوانید)

وزیر دولت اصلاحات هم کاندیدا شد

علی صوفی وزیر تعاون دولت اصلاحات و استاندار اسبق گیلان، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد با حضور در ستاد انتخابات کشور، برای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد.

وی پس از ثبت‌نام در انتخابات، در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه آنچه امروز باید مورد توجه قرار گیرد و مبنای کار باشد، سه مساله است که یکی از این مسایل «انقلاب دیجیتالی» است، تاکید کرد: انقلاب دیجیتالی یک واقعیت عظیمی است که بعد از انقلاب صنعتی به عنوان بزرگترین پدیده می باشد و جهان را تحت تأثیر خود قرار داده است.  (متن کامل صحبت‌های وی را اینجا بخوانید)

بازدید معاون دادستان کل کشور از ستاد انتخابات وزارت کشور

مهدی امیری اصفهانی معاون دادستان کل کشور ضمن بازدید از ستاد مرکزی انتخابات وزارت کشور در گفتگوی کوتاه با خبرنگاران و ضمن خدا قوت به آنها، گفت: شما خبرنگاران مسئولیت مهم و خطیری را در افزایش مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری دارید.

۳۶ نفر مراجعه کردند، ۱۰ نفر ثبت‌نام شدند

محمد اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات در چهارمین روز از ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از ساعت ۸ صبح امروز خدمت داوطلبان بودیم، ۳۶ نفر هم اکنون مراجعه داشتند و ۱۰ نفر از آن‌ها ثبت‌نام کردند یک نفر هم در حال ثبت‌نام است. 

وی با بیان اینکه فرآیند ثبت‌نام تا ساعت ۱۸ امروز ادامه دارد، فردا نیز روز آخر هست و از ساعت ۸ تا ۱۸ مثل روزهای گذشته در خدمت نامزدها هستیم، گفت: آقایان محمدمهدی اسماعیلی، مسعود زریبافان، حسین افشارزاده، حسینعلی قاسم‌زاده، محمود احمدی‌نژاد، محمود صادقی، صادق خلیلیان، محمد مقیمی، امیر شاهوردی و حسن محمدیاری داوطلبان امروز بودند.

ثبت‌نام عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس

شهریار حیدری نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی برای ثبت‌نام در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری وارد وزارت کشور شد. وی که نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی در مجلس یازدهم بود، ظهر امروز با حضور در ستاد انتخابات کشور در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد.

وی پس از ثبت‌نام، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اطمینان دارم اگر ما قدرت و ثروت ملی را افزایش دهیم، در بسیاری از حوزه‌ها از جمله حوزه بین‌الملل قدرت خواهیم داشت از این جهت بر توان کشور تأکید می‌کنم، اظهار کرد: باید با شناخت و استفاده از ظرفیت‌ها کشور را از وضعیت فعلی رها کنیم و به سمت و سوی اصلاح سوق دهیم در عین حال باید شناختی از مشکلات داشته باشیم. (متن کامل صحبت‌های وی را اینجا بخوانید)

نماینده پیشین آبادان هم ثبت‌نام کرد

 سیدمجتبی محفوظی نماینده مردم آبادان در مجلس یازدهم با حضور در ستاد انتخابات کشور، برای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد.

وی پس از ثبت‌نام، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اگر به این جایگاه خدمت‌گذاری برسم، افراد کابینه و روسای سازمان‌ها و نهادها مختلف را از افراد دلسوز، متعهد، رزومه دار و فراجناحی انتخاب می‌کنم، گفت: کسی را انتخاب می‌کنم که قدرت خدمت کردن و تخصص را در کنار ایمان و تقوا دارد. (متن کامل صحبت‌های وی را اینجا بخوانید)

ثبت‌نام یک نماینده ادوار دیگر مجلس در انتخابات ریاست جمهوری

حسن محمدیاری، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی، با حضور ر ستاد انتخابات کشور برای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اعلام کاندیداتوری کرد.

حسن محمدیاری در یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی با کسب ۳۰ هزار و ۸۲۷ رای از مجموع ۱۲۶ هزار و ۷۹۴ رای ماخوذه، از حوزه انتخابیه تالش رضوانشهر ماسال از استان گیلان انتخاب و به مجلس راه یافت. محمدیاری سابقه کسوت قضاوت در محاکم قضایی تهران و استان گیلان را نیز دارا بوده و همچنین وکیل پایه یک دادگستری و عضو کانون وکلای مرکز است.

وی پس از ثبت نام به عنوان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در حضور خبرنگاران گفت: وضعیت معیشت مردم جز اولویت‌هایی است که مقام معظم رهبری به آن اشاره داشتند و بنده احساس می‌کنم امروز هر کس که احساس وظیفه کند و برای خدمت‌رسانی و وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری شود، یکی از مواردی که می‌تواند به طور جدی مورد توجه واقع شود، امر معیشت است. (متن کامل صحبت‌های وی را اینجا بخوانید)

فرمانده پیشین نیروی زمینی ارتش ثبت‌نام کرد

سرتیپ ایرج سفلی شاهوردی، فرمانده پیشین حفاظت اطلاعات نیروی زمینی ارتش با حضور در وزارت کشور برای نامزدی در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد.

وی پس از ثبت‌نام در انتخابات با بیان اینکه دولت فراجناحی و مستقل تشکیل خواهم داد و با استفاده از پتانسیل مردان و زنان این سرزمین به صورت کارآمد و کارآزموده کارها را پیش خواهم برد، تاکید کرد: فرآیندی ایجاد خواهم کرد تا افراد شایسته را نتوانند تغییر دهند. همچنین با توزیع عادلانه ثروت قدرت و امکانات در تمامی استان‌ها اقدام خواهم کرد.

یک رئیس دانشگاه هم اعلام کاندیداتوری کرد

سیدمحمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران هم برای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد.

وی پس از ثبت‌نام در انتخابات در جمع خبرنگاران گفت: رشته تخصصی من در مدیریت مالی و اقتصاد بخش عمومی و حوزه تخصصی بودجه ریزی دولت است. در صورت انتخابات به عنوان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران فرماندهی وزارت اقتصادی و بودجه را به عهده خواهم کرد. (متن کامل صحبت‌های وی را اینجا بخوانید)

وزیر اسبق جهاد کشاورزی هم ثبت‌نام کرد

صادق خلیلیان وزیر اسبق جهاد کشاورزی با حضور در ستاد انتخابات کشور در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد.

وی پس از ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات کشور، اظهار کرد: شرایط کشور در وضعیتی قرار دارد که هم موفقیت‌های متعددی دارد و هم عقب‌ماندگی‌هایی دیده می‌شود به‌ویژه در زمینه صنعتی شدن و عدالت اجتماعی است. (متن کامل صحبت‌های وی را اینجا بخوانید)

ثبت‌نام نماینده پیشین مجلس در انتخابات ریاست جمهوری

محمود صادقی نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری وارد وزارت کشور شد و برای شرکت در این انتخابات ثبت‌نام کرد.

وی سومین نماینده ادوار مجلس بود که امروز ثبت‌نام کرد.

احمدی‌نژاد ثبت‌نام کرد

محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور اسبق ایران صبح امروز یکشنبه ۱۳ خردادماه با حضور در ستاد انتخابات کشور، برای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد. وی طی سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ (دوره نهم و دهم) رئیس جمهور ایران بوده است. وی در خیابان شهید گمنام، از ماشین خود پیاده شد و در میان طرفدارانش، به سمت در وزارت کشور حرکت کرد تا وارد محل ثبت‌نام‌ها شود.

وی پس از ثبت‌نام در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مشکلاتی که امروز در ابعاد مختلف، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و نیز امنیتی وجود دارند از نقطه نظر کمی و کیفی به مراتب فراتر از سال ۹۲ هستند. (متن کامل صحبت‌های وی را اینجا بخوانید)

ثبت‌نام‌هایی که تحت‌الشعاع خبر حضور احمدی‌نژاد قرار گرفت

«مرتضی تمدن» و «حسینعلی قاسم‌زاده»، دو نماینده ادوار مجلس و «حسین افشارزاده» سرتیپ بازنشسته ارتش هم در زمانی که خبر حضور محمود احمدی‌نژاد در ستاد انتخابات مطرح شده بود، در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کردند.

«حسینعلی قاسم‌زاده» پس از ثبت‌نام در جمع خبرنگاران با بیان اینکه متاسفانه برخی از مسئولان آنطور که باید در این عرصه رخ نشان ندادند، گفت: تلاش مجدانه جهت حاکمیت قانون دارم چرا که حاکمیت قانون بهترین عامل تضمین کننده عدالت اجتماعی است.

وی افزود: استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی؛ نماد حاکمیت دین و مردم ایران است. شعارهایی که عملیاتی کردن آن پرهزینه است که قاطعانه شما ملت آنچه باید هزینه کنید، کرده و می‌کنید اما برخی از مسئولان آنگونه که باید در این عرصه عمل نکرده‌اند. (متن کامل صحبت‌های وی را اینجا بخوانید)

از سوی دیگر، «حسین افشارزاده» هم پس از ثبت‌نام در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سرتیپ بازنشسته ستاد کل نیروهای مسلح هستم و برای انتخابات ریاست جمهوری داوطلب شده‌ام، گفت: انگیزه و اعتقاد من بر این است که خدمت به انسان خدمت به خداوند است.

محمود احمدی‌نژاد کاندیدای ریاست جمهوری شد/ ثبت‌نام وزیر ارشاد، سخنگوی امنا، 3 نماینده ادوار و یک چهره ناآشنا

ثبت‌نام یک وزیر با یک همراهِ دولتی

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز با حضور در ستاد انتخابات کشور، برای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد. محسن منصوری، معاون اجرایی رئیس جمهور، وی را برای ثبت‌نام در این انتخابات همراه کرد.

محمود احمدی‌نژاد کاندیدای ریاست جمهوری شد/ ثبت‌نام وزیر ارشاد، سخنگوی امنا، 3 نماینده ادوار و یک چهره ناآشنا

این کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، پس از ثبت‌نام در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه مردم دیپلماسی عزت‌مند می‌خواهند نه دیپلماسی التماسی، گفت: مردم رئیس جمهوری می‌خواهند که امتداد دولت آیت‌الله رئیسی شهید باشد. (متن کامل صحبت‌های وی را اینجا بخوانید)

چرا معاون اجرایی دولت با اسماعیلی همراه شد؟

محسن منصوری، معاون اجرایی دولت در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا شما هم قصد ثبت نام در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را دارید، گفت: خیر، بنده برای همراهی با آقای اسماعیلی وزیر ارشاد آمده‌ام.

میثم نیلی هم محمدمهدی اسماعیلی را همراهی می‌کند.

بازدید معاون اجرایی رئیس جمهور از ستاد انتخابات کشور و دیدار اسماعیلی با زریبافان 

محسن منصوری، معاون اجرایی دولت که به همراه محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در ستاد انتخابات کشور حضور یافته بود، برای دقایقی از این ستاد بازدید و به فعالان در این مجموعه خسته نباشید گفت.

همچنین محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسعود زریبافان که تقریبا به‌صورت همزمان در ستاد انتخابات کشور حضور یافته بودند، دقایقی با یکدیگر به گفتگو پرداختند.

سخنگوی جمعیت امنا با رئیس سابق ورزش آمد

مسعود زریبافان سخنگوی جمعیت امنا با حضور در ستاد انتخابات کشور، برای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد. محمد علی‌آبادی که در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، رئیس سازمان تربیت بدنی، رئیس کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران و سرپرست وزارت نفت بود، برای همراهی زریبافان وارد ستاد انتخابات شد.

محمود احمدی‌نژاد کاندیدای ریاست جمهوری شد/ ثبت‌نام وزیر ارشاد، سخنگوی امنا، 3 نماینده ادوار و یک چهره ناآشنا

زریبافان در نشست پس از ثبت‌نام گفت: دولت من دولت جمهوری اسلامی ایران است با دو بال جمهوریت و اسلامیت و با وظایف و اختیارات تعیین شده در فصل نهم قانون اساسی. من دولت خود را دولت خدمت و مجاهدت برای حل مشکلات مردم و کشور می‌نامم. (متن کامل صحبت‌های وی را اینجا بخوانید)

ثبت‌نام ۱۷ نفر تا پایان روز سوم

تاکنون و با گذشت سه روز از ثبت‌نام داوطلبان نامزدی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ۱۷ نفر موفق به کسب شرایط لازم برای ثبت‌نام در این انتخابات شدند. در روز نخست «عباس مقتدایی»، «سعید جلیلی»، «قدرتعلی حشمتیان»، «مصطفی کواکبیان» و «محمدرضا صباغیان»، در روز دوم «علی لاریجانی»، «محمود احمدی بی‌غش»، «محمد خوش‌چهره و «عبدالناصر همتی» و در روز سوم «مسعود پزشکیان»،«فداحسین مالکی»، «حبیب‌الله دَهمَرده»، «سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی»، «زهره الهیان»، «علیرضا زاکانی»، «وحید حقانیان» و «سیداحمد رسولی‌نژاد» با حضور در وزارت کشور، برای شرکت در این انتخابات ثبت‌نام کردند.

همچنین انصراف «سیدپرویز فتاح» از کاندیداتوری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، اتفاق مهمی بود که در جریان ثبت‌نام‌ها در روز سوم رقم خورد.

محمود احمدی‌نژاد کاندیدای ریاست جمهوری شد/ ثبت‌نام وزیر ارشاد، سخنگوی امنا، 3 نماینده ادوار و یک چهره ناآشنا

پایان روز سوم با حضور ۲۳ متقاضی، ثبت‌نام ۷ آقا و یک خانم

محسن اسلامی، دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور در پایان روز سوم ثبت‌نام‌ها، در جمع خبرنگاران حضور یافت گفت: امروز ۲۳ متقاضی داوطلبی انتخابات ریاست جمهوری به ستاد مراجعه کردند که ۳ خانم و ۲۰ آقا بودند اما در نهایت ۸ نفر شامل «مسعود پزشکیان»، «فداحسین مالکی»، «حبیب‌الله دَهمَرده»، «سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی»، «زهره الهیان»، «علیرضا زاکانی»، «وحید حقانیان» و «سیداحمد رسولی‌نژاد» برای شرکت در این انتخابات ثبت‌نام کردند.

وی با بیان اینکه طی سه روز ثبت‌نام‌، ۸۰ مراجعه‌کننده داشتیم که ۸ خانم و ۷۲ آقا بودند، افزود: این فرآیند فردا هم ادامه داشته و روز ۱۴ خردادماه، روز پایانی نام‌نویسی خواهد بود. البته تا پایان روز سوم ثبت‌نام‌ها، ۱۷ داوطلب ثبت‌نام کردند که یکی از آنها خانم (زهره الهیان) است.

محمود احمدی‌نژاد کاندیدای ریاست جمهوری شد/ ثبت‌نام وزیر ارشاد، سخنگوی امنا، 3 نماینده ادوار و یک چهره ناآشنا

آنچه باید در خصوص ثبت‌نام‌ها بدانید

فرآیند انتخابات ریاست جمهوری به فرمان وزیر کشور از ۶ خردادماه آغاز و اولین جلسه هیات‌های اجرایی انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، صبح روز دوشنبه ۷ خردادماه به ریاست «احمد وحیدی» وزیر کشور تشکیل شد. وزیر کشور ۹ خرداد، اعضای ستاد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری را منصوب کرد.

در این دوره از انتخابات با توجه به تمهیدات اندیشیده شده، تنها داوطلبانی می‌توانند وارد محل اصلی ثبت‌نام شوند که واجد شرایط ۱۲ گانه اعلامی از سوی ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۱ باشند.

به گفته سخنگوی ستاد انتخابات کشور کسانی که شرایط سنی ۴۰ تا ۷۵ سال، مدرک فوق لیسانس به بالا، ۴ سال مدیریت کلان کشور و همچنین فقدان سوءسابقه و پیشینه را دارند، پس از بررسی دقیق توسط همکاران حقوقی در ستاد انتخابات، به سالن اصلی هدایت می‌شوند و ثبت‌نام صورت می‌گیرد.

ضمن اینکه طبق ماده ۳۵ قانون انتخابات ریاست جمهوری کاندیداها هنگام ثبت‌نام باید رجل مذهبی، سیاسی، ایرانی‌الاصل، دارای تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی و مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور باشند. واجدان شرایط می‌توانند صرفاً با در اختیار داشتن کارت ملی و شناسنامه در انتخابات ریاست جمهوری مشارکت کنند.

معاونان روسای قوای سه‌گانه، اعضای شورای عالی امنیت ملی، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، مدیر مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور، روسای سازمان‌ها، مؤسسات و نهادهای دولتی و مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی در سطح ملی، فرماندهان عالی نیروهای مسلح با جایگاه سرلشکری و بالاتر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سطح کشور، استانداران، شهرداران شهرهای بالای ۲ میلیون نفر جمعیت و اشخاص، مقامات و مدیران هم‌طراز مناصب فوق به تشخیص شورای نگهبان رجال مذهبی و سیاسی هستند.

محمود احمدی‌نژاد کاندیدای ریاست جمهوری شد/ ثبت‌نام وزیر ارشاد، سخنگوی امنا، 3 نماینده ادوار و یک چهره ناآشنا

آغاز تبلیغات از ۲۳ خردادماه

مرحله ثبت‌نام از داوطلبان تا ساعت ۱۸ دوشنبه ۱۴ خردادماه ادامه یافته و پس از اتمام این فرصت پنج‌روزه، شورای نگهبان از ۱۵ خرداد به مدت هفت روز صلاحیت‌ها را بررسی می‌کند تا در نهایت اسامی کاندیداهای تأیید صلاحیت شده در ۲۲ خرداد به وزارت کشور اعلام شود.

همچنین پس از اعلام نظر نهایی شورای نگهبان، تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از ۲۳ خردادماه آغاز شده و کاندیداهای انتخابات ۱۵ روز (تا ۶ تیر) فرصت تبلیغات دارند. از ۷ تیرماه تبلیغات انتخاباتی ممنوع و روز هشتم تیرماه انتخابات برگزار می‌شود.

در صورتی که هیچکدام از کاندیداها در دور نخست انتخابات، حائز اکثریت آرا نشوند، جمعه ۱۵ تیرماه مرحله دوم انتخابات برگزار خواهد شد.

گفتنی است، براساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که پیش از این مقرر بود در خردادماه سال ۱۴۰۴ برگزار شود، پس از شهادت آیت‌الله «سیدابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهوری و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد در استان آذربایجان شرقی، به‌صورت زودهنگام و هشتم تیرماه امسال برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha