کد خبر 255183
۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۴

چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری؛

حضور ۲۳ متقاضی و ثبت‌نام ۸ نفر در روز سوم/ ۸ خانم آمدند، یکی ثبت‌نام کرد

حضور ۲۳ متقاضی و ثبت‌نام ۸ نفر در روز سوم/ ۸ خانم آمدند، یکی ثبت‌نام کرد

در پایان سومین روز از ثبت‌نام نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ۸۰ نفر در وزارت کشور حضور یافتند که از بین آنها تنها ۱۷ نفر برای شرکت در این انتخابات ثبت‌نام کردند که نام یک خانم، در بین این نفرات قرار دارد.

 به گزارش گروه سیاسی حیات، ثبت‌نام داوطلبان نامزدی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران در سومین روز مهلت ثبت‌نام‌ها از ساعت ۸ صبح امروز شنبه ۱۲ خردادماه در ستاد انتخابات وزارت کشور آغاز شد و تا ساعت ۱۸ ادامه خواهد یافت که در دو روز گذشته ثبت‌نام ۹ کاندیدا در انتخابات قطعی شده است.

تاکنون و با گذشت دو روز از ثبت‌نام از داوطلبان نامزدی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، سعید جلیلی، قدرتعلی حشمتیان، مصطفی کواکبیان، محمدرضا صباغیان، عباس مقتدایی در روز اول و علی لاریجانی، محمود احمدی بی‌غش، محمد خوش‌چهره و عبدالناصر همتی در روز دوم ثبت‌نام کرده‌اند.

ستاد انتخابات کشور از کاندیداها خواسته است اگر حائز شرایط قانونی هستند، در این مدت برای ثبت‌نام به وزارت کشور مراجعه کنند.

پایان روز سوم با ثبت‌نام ۸ نفر

«مسعود پزشکیان» و «فداحسین مالکی» نماینده دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، «حبیب‌الله دَهمَرده»، «سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی» و «زهره الهیان» نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی، «علیرضا زاکانی» شهردار تهران، سردار «وحید حقانیان» و «سیداحمد رسولی‌نژاد» معاون وزیر دولت نهم و دهم نفراتی بودند که در روز سوم ثبت‌نام دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، با حضور در وزارت کشور، برای شرکت در این انتخابات ثبت‌نام کردند.

محسن اسلامی، دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور در پایان روز سوم ثبت‌نام‌ها، در جمع خبرنگاران حضور یافت و در این خصوص گفت: امروز ۲۳ متقاضی داوطلبی انتخابات ریاست جمهوری به ستاد مراجعه کردند که ۳ خانم و ۲۰ آقا بودند اما در نهایت ۸ نفر شامل «مسعود پزشکیان»، «فداحسین مالکی»، «حبیب‌الله دَهمَرده»، «سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی»، «زهره الهیان»، «علیرضا زاکانی»، «وحید حقانیان» و «سیداحمد رسولی‌نژاد» برای شرکت در این انتخابات ثبت‌نام کردند.

۸ خانم آمدند، یکی ثبت‌نام کرد

وی با بیان اینکه طی سه روز ثبت‌نام‌، ۸۰ مراجعه‌کننده داشتیم که ۸ خانم و ۷۲ آقا بودند، افزود: این فرآیند فردا هم ادامه داشته و روز ۱۴ خردادماه، روز پایانی نام‌نویسی خواهد بود. البته تا پایان روز سوم ثبت‌نام‌ها، ۱۷ داوطلب ثبت‌نام کردند که یکی از آنها خانم (زهره الهیان) است.

میرتاج‌الدینی و مالکی هم ثبت‌نام کردند

«سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی» نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی، برای ثبت‌نام در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، عصر روز سه‌شنبه در ستاد مرکزی انتخابات وزارت کشور حضور یافت. وی که معاون رئیس جمهور در دولت دهم و نماینده ۳ دوره مجلس بود، در انتخابات مجلس دوازدهم نتوانست رای مورد نظر برای حضور در این دوره مجلس را بدست آورد.

یک کاندیدای زن، میرتاج‌الدینی و فدامالکی در عصر روز سوم ثبت‌نام کردند/ انصراف فتاح در روز ثبت‌نام چهره‌های مطرح سیاسی

وی پس از ثبت‌نام، با بیان اینکه کشور نیازمند انقلاب اقتصادی است، گفت: فرزند ایرانم از دیار آذربایجان، با سابقه حضور در خانه ملت و برای تداوم خدمت به ملت آمده‌ام. (متن کامل صحبت‌های وی را اینجا بخوانید)

«فداحسین مالکی» نماینده مجلس دوازدهم، عصر امروز شنبه ۱۲ خردادماه، برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری، وارد وزارت کشور شد و برای حضور در این انتخابات اعلام نامزدی کرد.

وی در گذشته در سمت‌های مختلفی از جمله سفیر ایران در افغانستان، مشاور رئیس جمهور، دبیر سابق ستاد مبارزه با مواد مخدر، عضو هیات مدیره باشگاه فرهنگی ورزشی پرسپولیس و ... فعالیت کرده است.

حضور ۲۳ متقاضی و ثبت‌نام ۸ نفر در روز سوم/ ۸ خانم آمدند، یکی ثبت‌نام کرد

وی پس از ثبت‌نام، با بیان اینکه «دولت خدمت و قانون» باید بتواند سکاندار دستگاه اجرایی کشور شود تا نسبت به همه مشکلات کشور رسیدگی داشته باشد، گفت: روستازاده سیستان و بلوچستان هستم و اولین توجه بنده نسبت به استان‌های مرزی و محروم کشور است که بیش از ۷۰ درصد جمعیت کشور در این استان‌ها قرار دارد. (متن کامل صحبت‌های وی را اینجا بخوانید)

ثبت‌نام یک کاندیدای زن

زهره الهیان، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی، با حضور در ستاد انتخابات کشور، در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ثبت‌نام کرد. وی نخستین بانویی است که برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری، به‌صورت رسمی ثبت‌نام کرده است.

یک کاندیدای زن، میرتاج‌الدینی و فدامالکی در عصر روز سوم ثبت‌نام کردند/ انصراف فتاح در روز ثبت‌نام چهره‌های مطرح سیاسی

وی پس از ثبت‌نام، در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه شعار من «دولت سالم، اقتصاد سالم، جامعۀ سالم» خواهد بود، اظهار کرد: ما در عرصه‌های مختلف ایران اسلامی در دوره‌های مختلف فراز و نشیب‌های متعددی را طی کرده است ولی در این نقطه از تاریخ افتخار می‌کنم که به همه دستاوردهای ایرانی اسلامی و اقتداری که جمهوری اسلامی ایران به برکت خون شهدا و رهبری امام خامنه‌ای دارد. (متن کامل صحبت‌های وی را اینجا بخوانید)

ثبت‌نام «دهمرده» و «زاکانی» در انتخابات ریاست جمهوری

 علیرضا زاکانی شهردار تهران، بعد از ظهر امروز شنبه (۱۲ خردادماه سال ۱۴۰۳|) با حضور در ستاد انتخابات کشور برای کاندیداتوری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد.

وی اکنون شهردار تهران و دستیار رئیس‌جمهور در امور مدیریت آسیب‌های اجتماعی در شهر تهران است و سابقه ۴ دوره نمایندگان مجلس (دوره هفتم، هشتم و نهم از حوزه انتخابیه تهران و دوره یازدهم از حوزه انتخابیه تهران) را در کارنامه سوابق خود دارد.

شهردار تهران در ادامه خاطرنشان کرد: قرار است با برنامه و کارنامه، برای پیشرفت ایران عزیز و حل مشکلات مردم با محوریت عدالت و رفع فساد و تبعیض تا آخر پای کار مردم بمانم. قرار است با برنامه و کارنامه بر مدار مردم زمینه رفع چالش‌ها فراهم شده و گره از اقتصاد کشور و سفره مردم باز شود. (متن کامل صحبت‌های وی را اینجا بخوانید)

همچنین «حبیب‌الله دَهمَرده» استاندار سابق استان‌های لرستان، سیستان و بلوچستان و کرمان و نماینده دوره دهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی برای ثبات نام در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری وارد وزارت کشور شد. در انتخابات دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با کسب ۳۷ هزار و ۹۸۹ رای از مجموع ۱۶۴ هزار و ۳۴۸ رای ماخوذه، از راهیابی به مجلس باز ماند.

یک کاندیدای زن، میرتاج‌الدینی و فدامالکی در عصر روز سوم ثبت‌نام کردند/ انصراف فتاح در روز ثبت‌نام چهره‌های مطرح سیاسی

وی پس از ثبت‌نام در جمع خبرنگاران با بیان اینکه روند مهاجرت را معکوس و برای دانشگاه رسانه و اصناف جایگاه محترم‌تر پدید می‌آورد، اظهار کرد: مدعی‌ام از اعماق زمینی خشک، سرسبزی برای هموطنانم بیرون می‌کشم و لقب پدر آب ژرف ایران را به خود اختصاص داده‌ام.

اسلامی: داوطلبان نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ۱۲ نفر شدند

محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور ظهر شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ در جریان سومین روز ثبت نام از داوطلبان نامزدی انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران مستقر در وزارت کشور گفت: از ساعت ۸ صبح امروز تا کنون تعداد ۱۲ داوطلب به ستاد انتخابات کشور مراجعه کردند که از این تعداد ۳ نفر ثبت‌نام کردند.

وی از ثبت‌نام قطعی سیداحمد رسولی‌نژاد، مسعود پزشکیان و سید وحید حقانیان تا ساعت ۱۳ امروز خبر داد و عنوان کرد: از مجموع ۱۲ نفری که تاکنون برای انتخابات ریاست جمهورر داوطلب نامزدی شده‌اند، ۸ نفر دارای مدرک دکترا و ۴ نفر دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور همچنین با بیان اینکه از صبح امروز یک نفر از بانوان جهت ثبت‌نام به وزارت کشور مراجعه کرد که شرایط لازم را دارا نبود، اظهار کرد: فرآیند نام‌نویسی از داوطلبان کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری امروز تا ساعت ۱۸ ادامه دارد و دوشنبه نیز آخرین مهلت ثبت‌نام از داوطلبان خواهد بود.

برق رفت!

یکی از اتفاقاتی که در روز سوم ثبت‌نام از داوطلبان نامزدی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری رخ داد، قطعی برق هنگام سخنرانی وحید حقانیان یکی از داوطلبان نامزدی انتخابات ریاست جمهوری بود که این اتفاق منجر به دلخوری این کاندیدا شد. البته دقایقی بعد، مجدد برق ستاد رفت تا این مساله به سوژه رسانه‌ها تبدیل شود.

شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) اعلام کرد: قطعی برق ایجاد شده در ستاد انتخابات کشور ناشی از یک حادثه مقطعی کوتاه بود که برطرف شد. همچنین با اقدامات انجام شده از سوی شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ، اکنون مشکل برطرف شده و طبق اعلام این شرکت هیچ قطعی برق در تهران نداریم.

ثبت‌نام پزشکیان، حقانیان و رسولی‌نژاد

«سیداحمد رسولی‌نژاد» معاون وزیر دولت نهم و دهم نخستین نامزدی بود که صبح امروز با حضور در ستاد انتخابات کشور، برای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد.

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد که توقع دارند رئیس جمهور فقید و دولت ایشان در ۳۳ ماه تمامی خرابی‌ها، ناکارآمدی‌ها و ویرانی‌های ناشی از عملکرد جریان غرب‌گرا را جبران کند.

زاکانی و یک ‌نماینده مجلس کاندیدای ریاست جمهوری شدند/ انصراف فتاح در روز ثبت‌نام پزشکیان، حقانیان و رسولی‌نژاد

وی با بیان اینکه شعار تبلیغاتی‌اش دولت خوب، اقتصاد خوب است، افزود: در دولت اینجانب با به کارگیری افراد نخبه، توانمند، کاردان، متخصص، متعهد، مجرب، ساده زیست و پاکدست به معنای واقعی کلمه خارج از جریان‌ها و جناح‌های سیاسی الویت اول در برنامه‌ها و خط مشی‌های اجرایی در چارچوب صلاحیت و اختیارات قوه مجریه مبتنی بر اسناد بالادستی از جمله قانون اساسی و سیاست‌های کلی نظام اقتصاد، اشتغال، مسکن و رفع مشکلات معیشتی خواهد بود که به تفصیل تقدیم ستاد انتخابات وزارت کشور شد. (متن کامل صحبت‌های وی را اینجا بخوانید)

پس از وی، «مسعود پزشکیان» نماینده مجلس دوازدهم با حضور در ستاد انتخابات کشور برای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد.

زاکانی و یک ‌نماینده مجلس کاندیدای ریاست جمهوری شدند/ انصراف فتاح در روز ثبت‌نام پزشکیان، حقانیان و رسولی‌نژاد

نماینده دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، دلیل ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری را پرشور کردن مشارکت مردمی عنوان کرد و افزود: باید برای اهداف سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری تلاش کنیم. قرار بوده ایران جایگاه اول منطقه را در عرصه اقتصاد، علمی و فناوری با هویت اسلامی و انقلاب داشته باشد. (متن کامل صحبت‌های وی را اینجا بخوانید)

همچنین سردار «وحید حقانیان» هم با حضور در ستاد انتخابات کشور هم نامزدی خود برای حضور در این انتخابات را به‌صورت رسمی اعلام کرد.

زاکانی و یک ‌نماینده مجلس کاندیدای ریاست جمهوری شدند/ انصراف فتاح در روز ثبت‌نام پزشکیان، حقانیان و رسولی‌نژاد

«وحید حقانیان» پس از ثبت‌نام در انتخابات با بیان اینکه با تصمیم شخصی نامزد انتخابات شدم، گفت امروز بنا دارم در معرض و منظر شما ملت صبور و فهیم قرار بگیرم. از آخرین لایه مغز نظام به پوسته اول گذر کنم. (متن کامل صحبت‌های وی را اینجا بخوانید)

فتاح انصراف داد

به‌دنبال دعوت قشرهای مختلف مردم از سیدپرویز فتاح برای ثبت‌نام به‌عنوان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام در پیامی آحاد ملّت را به حضور پر شور و حماسی در انتخابات هشتم تیرماه دعوت کرد.

متن پیام فتاح بدین شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

یُثَبِّتُ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ (ابراهیم ۲۷)

با تشکر از ابراز لطف اقشار مختلف جامعه و دلسوزان نظام اسلامی برای دعوت از اینجانب جهت حضور در عرصه چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، همانطور که در سنوات گذشته نیز عرض کرده‌ام، حکم رهبر معظم و فرزانه انقلاب را مدال افتخار و ادامه خدمت در سنگر ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) را بر خود فرض می‌دانم.

ان‌شاالله به عنوان سرباز ولایت و نظام و خادم و خاک پای مردم عزیز تا شهادت فی سبیل الله استوار باقی خواهم ماند. اطمینان دارم مسیر شهید جمهور حضرت آیت الله رئیسی، با حضور حماسی و پر شور آحاد ملّت در صحنه انتخابات هشتم تیرماه همانند آئین بدرقه و تشییع خادم الرضا و همراهانش، امتداد می‌یابد و مردم با بصیرت ایران با انتخاب آگاهانه خود، مسیر پیشرفت و حل مشکلات داخلی و خارجی را نیز برای دولت و نظام اسلامی هموار خواهند کرد.

زاکانی و یک ‌نماینده مجلس کاندیدای ریاست جمهوری شدند/ انصراف فتاح در روز ثبت‌نام پزشکیان، حقانیان و رسولی‌نژاد

احراز شرایط قانونی برای ثبت‌نام چیست؟

فرآیند انتخابات ریاست جمهوری به فرمان وزیر کشور از ۶ خردادماه آغاز و اولین جلسه هیات‌های اجرایی انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، صبح روز دوشنبه ۷ خردادماه به ریاست «احمد وحیدی» وزیر کشور تشکیل شد. وزیر کشور ۹ خرداد، اعضای ستاد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری را منصوب کرد.

در این دوره از انتخابات با توجه به تمهیدات اندیشیده شده، تنها داوطلبانی می‌توانند وارد محل اصلی ثبت‌نام شوند که واجد شرایط ۱۲ گانه اعلامی از سوی ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۱ باشند.

به گفته سخنگوی ستاد انتخابات کشور کسانی که شرایط سنی ۴۰ تا ۷۵ سال، مدرک فوق لیسانس به بالا، ۴ سال مدیریت کلان کشور و همچنین فقدان سوءسابقه و پیشینه را دارند، پس از بررسی دقیق توسط همکاران حقوقی در ستاد انتخابات، به سالن اصلی هدایت می‌شوند و ثبت‌نام صورت می‌گیرد.

ضمن اینکه طبق ماده ۳۵ قانون انتخابات ریاست جمهوری کاندیداها هنگام ثبت‌نام باید رجل مذهبی، سیاسی، ایرانی‌الاصل، دارای تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی و مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور باشند. واجدان شرایط می‌توانند صرفاً با در اختیار داشتن کارت ملی و شناسنامه در انتخابات ریاست جمهوری مشارکت کنند.

معاونان روسای قوای سه‌گانه، اعضای شورای عالی امنیت ملی، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، مدیر مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور، روسای سازمان‌ها، مؤسسات و نهادهای دولتی و مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی در سطح ملی، فرماندهان عالی نیروهای مسلح با جایگاه سرلشکری و بالاتر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سطح کشور، استانداران، شهرداران شهرهای بالای ۲ میلیون نفر جمعیت و اشخاص، مقامات و مدیران هم‌طراز مناصب فوق به تشخیص شورای نگهبان رجال مذهبی و سیاسی هستند.

زاکانی و یک ‌نماینده مجلس کاندیدای ریاست جمهوری شدند/ انصراف فتاح در روز ثبت‌نام پزشکیان، حقانیان و رسولی‌نژاد

آغاز تبلیغات از ۲۳ خردادماه

مرحله ثبت‌نام از داوطلبان تا ساعت ۱۸ دوشنبه ۱۴ خردادماه ادامه یافته و پس از اتمام این فرصت پنج‌روزه، شورای نگهبان از ۱۵ خرداد به مدت هفت روز صلاحیت‌ها را بررسی می‌کند تا در نهایت اسامی کاندیداهای تأیید صلاحیت شده در ۲۲ خرداد به وزارت کشور اعلام شود.

همچنین پس از اعلام نظر نهایی شورای نگهبان، تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از ۲۳ خردادماه آغاز شده و کاندیداهای انتخابات ۱۵ روز (تا ۶ تیر) فرصت تبلیغات دارند. از ۷ تیرماه تبلیغات انتخاباتی ممنوع و روز هشتم تیرماه انتخابات برگزار می‌شود.

در صورتی که هیچکدام از کاندیداها در دور نخست انتخابات، حائز اکثریت آرا نشوند، جمعه ۱۵ تیرماه مرحله دوم انتخابات برگزار خواهد شد.

گفتنی است، براساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که پیش از این مقرر بود در خردادماه سال ۱۴۰۴ برگزار شود، پس از شهادت آیت‌الله «سیدابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهوری و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد در استان آذربایجان شرقی، به‌صورت زودهنگام و هشتم تیرماه امسال برگزار خواهد شد.

این خبر تکمیل می‌شود...

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha