کد خبر 254715
۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۳

وزیر فرهنگ:

ثبت روز شهادت آیت‌الله رئیسی در تقویم/ سه عنوان پیشنهاد کردیم

ثبت روز شهادت آیت‌الله رئیسی در تقویم/ سه عنوان پیشنهاد کردیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تعیین سه عنوان پیشنهادی «خدمت صادقانه»، «خدمت باکرامت» و «خدمت مجاهدانه» را برای نامگذاری روز شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهان او در تقویم رسمی کشور خبر داد.

به گزارش گروه فرهنگی حیات؛ محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز سه‌شنبه - ۸ خرداد - در جمع خبرنگاران در حاشیه نشست شورای پاسداشت زبان فارسی اظهار داشت: درباره عنوان روز شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهان او با دوستانمان هم در صدا و سیما و هم مجموعه‌های اپراتور تلفن‌های همراه صحبت کردم که به صورت پیامکی به اکثر دارندگان گوشی‌های همراه زیرنویس منتقل شود تا یک پویش همگانی ایجاد شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: این روز را تصویب کردیم اما عناوین آن را که سه پیشنهاد در جلسه بود به نظرخواهی مردم گذاشتیم، یک گزینه باز هم گذاشتیم که هر کسی پیشنهاد جدیدی دارد به ما ارائه کند. امیدوارم با همکاری و مشارکت مردم یک نام مناسب در بزرگداشت دولتمردان خدمتگزار شهید اتفاق بیفتد.

اسماعیلی سه عنوان پیشنهادی را شامل روز «خدمت صادقانه»، «خدمت باکرامت» و «خدمت مجاهدانه» برشمرد و گفت: یکی از این پیشنهادها و یا گزینه جدید انتخاب می‌شود.

استفاده از زبان بیگانه در مکاتبات اداری ممنوع است

وی افزود: ما چنین گنجینه بزرگی مانند زبان فارسی در اختیار داریم، زورمان به شرکت هواپیمایی نمی‌رسد که نام مسافر را به فارسی درج کنند؛ با وزیر راه و شهرسازی (مهرداد بذرپاش) چند بار شخصا صحبت و مکاتبه و همچنین با آقای علی‌آبادی (وزیر صنعت معدن و تجارت) حضوری صحبت کردم. هیچ مقام اداری در جمهوری اسلامی حق ندارد در مکاتبات خود از زبان بیگانه استفاده کند. این قانون است و باید انجام شود. اگر به عنوان رئیس شورای پاسداشت نتوانم این را جلو ببرم مقصر هستم، در دوران مسئولیتم باید این را به سامان برسانیم.

وی گفت: آقای رئیس جمهوری چند بار به من گفتند که به جای تریبون از سخنگاه استفاده می‌کنم و من از همین سخنگاه خواستارم این مساله را به عنوان یک مساله حتمی قرار دهید؛ اهمیت این مساله از صدور مجوزها بیشتر نباشد کمتر نیست‌.

اسماعیلی گفت: رعایت زبان فارسی در مجتمع‌ها و شهرداری‌ها را دنبال می‌کنیم؛ سیستم فرآیند هشدار ما باید در لحظه باشد تا به گوشی همراه مسئول به هنگام تخلف پیامک شود؛ کار فرهنگی سخت و زمان‌بر است.

وزیر فرهنگ اظهار داشت: همه ملزم به رعایت پاسداشت زبان فارسی هستیم، به پشتوانه علمی و تلاش آقای حداد عادل این مسیر را ادامه خواهیم داد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha