کد خبر 254485
۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۷

در نشست خبری مطرح شد؛

نقش آفرینی نوجوانان و کتابخانه‌های سیار از فعالیت‌های مهم کانون در تابستان/ بچه زرنگ یک برنامه‌ طولانی مدت است

نقش آفرینی نوجوانان و کتابخانه‌های سیار از فعالیت‌های مهم کانون در تابستان/ بچه زرنگ یک برنامه‌ طولانی مدت است

نشست خبری تشریح برنامه‌ها و فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودک و نوجوان برگزار شد و طی آن مدیرعامل کانون اعلام کرد حضور کتابخانه‌های سیار در استان‌های کشور از فعالیت‌های مهم کانون در تابستان امسال است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ نشست خبری تشریح برنامه‌ها و فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تابستان ۱۴۰۳ با حضور حامد علامتی مدیرعامل و معاونان تولید و فرهنگی کانون برگزار شد.

در ابتدای این نشست، حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودک و نوجوان به بیان خاطراتی از رئیس جمهور شهید پرداخت و گفت: رئیس جمهور شهید همیشه پیگیر حوزه‌ی کودک و نوجوان بودند و دو توصیه برای ما داشتند، اول باید از دست اندرکاران کودک و نوجوان حمایت کنیم و ما از بیش از ۵۲ ناشر کودک و نوجوان حمایت کردیم و دوم بر من تأکید داشتند آینده نزد کودک و نوجوان است.

وی ادامه داد: رئیس جمهور تاکید ویژه بر انیمیشن داشت و قبل از پخش بچه زرنگ با آقای جعفری و ایشان انیمیشن را تماشا کردیم و بعد از آن دستوراتی را در حوزه پویانمایی کشور صادر کردند.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودک و نوجوان در خصوص برنامه‌های کانون در تابستان افزود: ما اولین نهادی هستیم که تابستان را شروع می‌کنیم؛ از امروز برنامه‌های کانون در شهرهای گرمسیری آغاز و تا بیستم در تمامی شهرها برنامه‌های کانون شروع می‌شود.

وی ادامه داد: اوقات فراغت تنها مختص کودک و نوجوان نیست بلکه خانواده‌ها و جامعه‌ی ما بخشی از اوقات فراغت هستند و سبد فرهنگی را تشکیل می‌دهند.

حامد علامتی با بیان اینکه ما نه تنها برای تابستان بلکه باید در تمامی فصول اوقات فراغت کودک و نوجوان را فراهم کنیم؛ تصریح کرد: حضور کودکان در کنار پدر و مادر و کانون گرم خانواده جزء مسائل فرهنگی و اوقات فراغت محسوب می‌شود. باید با کمک خانواده‌ها، رسانه و نهاد های فرهنگی سند جامع و ملی را برای اوقات فراغت فراهم کنیم؛ اساسا فلسفه تاسیس تشکیل کانون ایجاد توازن برای سبک زندگی کودک و نوجوانان برای بهره مندی از اوقات فراغت است.

وی در خصوص مدیریت فعالیت‌های فرهنگی هنری اینگونه توضیح داد: مدیریت به بخش‌های رسمی که توسط مدیریت فرهنگی آموزش و پرورش و بخش‌های غیر رسمی که توسط کانون پرورش فکری است انجام می‌شود. کانون در عرصه‌های تولید کتاب به سه میلیون در سال گذشته و تاسیس بیش از هزار مرکز فرهنگی هنری دست پیدا کرده است.

تشریح سیاست‌های کانون پرورش فکری کودک و نوجوان

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودک و نوجوان در خصوص سیاست‌های این کانون خاطرنشان کرد: در شهرهایی که تا کنون سینما نداشته برنامه های فرهنگی هنری توسط کانون برگزار شده است؛ سیاست اول ما مخاطب محوری است که مخاطبینی را که خود رجوع می کنند به کانون و یا سینما که انیمیشن را می بینند و از خدمات ما بهره می‌برد و مخاطبینی که بدون حضور فیزیکی از خدمات ما استفاده می‌کنند، اولویت کانون پرورش فکری هستند.

وی در ادامه تاکید کرد: ما برای کودکان سمپادی و کودکان کار برنامه داریم هچنین کارشناسان ما با بهزیستی، مدارس استثنایی، مراکز تعلیم و تربیت کودک در ارتباط هستند. سیاست دوم ما نوجوان محوری است که شامل تولید رمان های نوجوان، نقش دادن به نوجوانان در فعالیت های فرهنگی هنری است.

علامتی اضافه کرد: سیاست سوم ما مراکز فرهنگی هنری است که اعضای ما به پشتیبانی خانواده‌ها برای غنی‌سازی اوقات فراغت کودک و نوجوان می‌پردازیم. امسال خانواده‌ها از تماشاگر بودن فعالیت‌های کانون به همراه و همکار بودن این فعالیت‌ها سوق می‌دهیم، همچنین نوجوانان را به نقش آفرینی در کانون پرورش فکری دعوت می‌کنیم.

هدف‌های کانون پرورش فکری

وی در خصوص هدف‌های کانون در تابستان ۱۴۰۳ یادآور شد: هدف‌مان حرکت از فعالیت‌های تک بعدی به فعالیت‌های بسته‌ای است برای مثال نوجوان از چندین حوزه فرهنگی بهره‌مند و در آن فعالیت می‌کند و استفاده از ظرفیت‌های مردمی را به فعالیت های کانون اضافه می‌کنیم. همچنین نظارت، حمایت و هدایت خط مشی کانون پرورش فکری است.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودک و نوجوان با بیان اینکه حلقه‌های میانی ما شامل رصد های حوزه ی کودک و نوجوان و گروه های مردمی است؛ خاطرنشان کرد: ارکان فعالیت‌های تابستان شامل مربی است زیرا به‌صورت مستقیم با کودک و نوجوان در ارتباط اند و این سرمایه ما و جزء فعالیت‌های نسبی کانون پرورش فکری به شمار می‌رود. رکن بعدی نوجوانان هستند که در تصمیم‌سازی و اداره‌ی امور از نوجوانان در حوزه‌ی کودک و نوجوان استفاده می‌کنیم.

وی صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: مردمی سازی از رکن‌های مهم کانون پرورش فکری است؛ ما از گروه‌های مردمی و حلقه‌های میانی که در حوزه‌ی کودک و نوجوان فعالیت می‌کنند دعوت می‌کنیم تا در شهرهای مختلف با مدیران کانون در ارتباط باشند و از تابستان فعالیت‌های هنری را به اجرا برسانند.

فعالیت‌های مهم کانون در تابستان ۱۴۰۳

علامتی در خصوص فعالیت‌های کانون در تابستان امسال توضیح داد: کارگاه‌های تخصصی و عمومی، بسته‌های فعالیتی که مناسب زیست‌بوم خود آن شهر است برگزار می‌شود؛ مربی های ما نوع این کارگاه‌ها را مشخص خواهند کرد. مراسم‌های اربیعن، محرم و میلاد پیامبراعظم اسلام و هزاران جشنواره و سوگواری و بیش از صد جشنواره و اردوهایی که در کرونا کم رنگ شده بود، مجدد در تابستان پیگیری و اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: کانون پرورش فکری تابستان امسال از اول خرداد آغاز خواهد شد و پذیرای کودکان بالای ۴ سال هستیم.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودک و نوجوان با بیان اینکه تابستانتو بساز شعار امسال کانون است؛ بیان کرد: این شعار اشاره به نقش آفرینی کودک و نوجوان بر اساس انتخاب خودش در این فصل دارد. ترویج و توسعه کتاب خوانی نیز جزء هدف‌های اصلی کانون است. توسعه و ترویج علم و فناوری نوین نیز جزء فعالیت‌های مهم است؛ هوش مصنوعی، نانو، موشک فعالیت‌های جدیدی است که پژوهش‌های آن در مجموعه‌های ما قرار گرفته است.

وی در خصوص دیگر فعالیت‌های کانون، تصریح کرد: طرح توسعه و ترویج زبان و ادبیات فارسی در ایران و امور بین‌الملل تابستان امسال اجرایی خواهد شد؛ ادبیات کهن شامل حافظ، سعدی و شاهانامه به روش‌های آسان و گلستان خوانی جزء فعالیت‌های کانون است. نقطه اتصال ما با آموزش و پرورش در انتخاب بهترین‌های حوزه‌های ادبیات، شعر و… است که در باشگاه سیمرغ، باشگاه قاف تحت تربیت سه ساله قرار خواهند گرفت.

علامتی صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: تاکید ما بر آموزش قصه‌گویی، فعالیت‌های نجوم، حل مساله، کانون زبان ایران، کتاب خانه‌های سیار قفسه کتاب در مدارس است. اتفاق مهم دیگر با تشکر از قوه قضاییه در محاکم قاضی‌ها احکامی صادر می‌کنند که جزء احکام جایگزینی و به نفع کودک و نوجوان است.

مراحل قانونی ایجاد شهر کودک طی شده است

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تولیدات کانون؟، اظهار کرد: امسال تولید فیلم باغ کیانوش از تولیدات کانون بود امسال نیز چهار فیلم در دست ساخت است.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودک و نوجوان همچنین یادآور شد: بچه زرنگ یک برنامه‌ی طولانی مدت از کانون پرورش فکری کودک و نوجوان است؛ همچنین نمایش‌های خانگی امسال از نقاط قوت کانون پرورش فکری است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر دیزنی‌لند ایرانی اسلامی و خدمات به اتباع تاکید کرد: استان‌ها در این زمینه تصمیم‌گیر هستند. ما مطالعاتی برای ایجاد شهر کودک انجام دادیم و مراحل قانونی آن طی شده است. دیزنی‌لند کلمه‌ای مناسب برای تولیدات فرهنگی هنری نیست و من آن را اعلام نکردم.

حامد علامتی در خصوص هزینه‌های بالا و شهریه‌های کانون اینگونه توضیح داد: برنامه‌های عمومی کانون رایگان و برنامه‌های تخصصی توسط استان‌ها انجام می‌شود.

وی همچنین در خصوص عروسک ململ افزود: تولید شخصیت کارکتر برای کودک مستلزم برنامه‌ی میان مدت است برای مثال برای تولید یک عروسکی مثل کلاه قرمزی نیاز به تولید کتاب، فیلم و برنامه های متعدد و بعد ساخت عروسک را پیگیری خواهیم کرد تا کودک و نوجوان پیش زمینه‌ای برای پذیرش عروسک را داشته باشد.

مدیرعامل کانون پرورش فکری در پایان در خصوص سند بنیادین فرهنگی هنری گفت: نگارش اسناد بالادستی ۳۰ درصد و ۷۰ درصد اجرا است، سند تحولی بنیادین آموزش و پرورش را دادیم و امسال در دولت سیزدهم پیگیری و به اجرا خواهد رسید.

یک فیلم ما ۲۰۸ جایزه‌ی جهانی گرفت

در ادامه این نشست، محمدرضا کریمی صارمی معاون تولید کانون پرورش فکری کودک و نوجوان در ادامه با تاکید بر آثار فاخر سینمای ایران گفت: یک فیلم ما ۲۰۸ جایزه‌ی جهانی گرفت. امسال نیز تولید مستقل و حمایت از فیلم‌های کانون را در نظر داریم.

وی ادامه داد: سریال‌هایی همچون بچه زرنگ را امسال کلید خواهیم زد. پنج سالن نمایش در تابستان امسال و در انتهای سال به ۲۰ سالن ارتقا خواهیم داد و سه فیلم پویانمایی نیز در برنامه های کانون است؛ هچنین در کنار فعالیت های فرهنگی نمایش فیلم را در تمامی مناطق پیگیری خواهیم کرد.

معاون فرهنگی کانون نیز در پاسخ به سوالی مبنی بر شهریه‌ها، اینگونه توضیح داد: تعیین هزینه‌ها توسط خود استان، زیست‌بوم و مربیان تعیین خواهد شد؛ خدمات پایه ما برای کودکان رایگان است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha