کد خبر 254482
۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۳

قاچاقچیان سنگ‌های مرجانی در استان بوشهر دستگیر شدند

قاچاقچیان سنگ‌های مرجانی در استان بوشهر دستگیر شدند

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: قاچاقچیان سنگ‌های مرجانی ( لایو راک ) در آبهای سرزمینی این استان در خلیج فارس در شهرستان جم دستگیر شدند.

به گزارش گروه استانی حیات، عبدالرحمن مرادزاده روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: طی گزارش دوستداران محیط زیست به فرماندهی یگان حفاظت محیط زیست استان بوشهر و یگان حفاظت محیط زیست شهرستان جم مبنی بر بارگیری سنگ های مرجانی توسط ۲ نفر متخلف با یک دستگاه خودرو سواری که قصد انتقال به استان فارس داشته اند با هماهنگی بازپرس دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان و همکاری های به موقع و فوری فرماندهی منطقه انتظامی شهرستان، دایره مبارزه با قاچاق عملیات توقیف خودرو در دستور کار قرار گرفت که در ساعت ۲۰.۳۰ شب منجر به دستگیری متخلفان و توقیف خودرو شد.

وی افزود: از این افراد ۳۸۰ کیلوگرم سنگ مرجان و یا لایو راک کشف و ضبط شد.

مراد زاده اضافه کرد: سنگ مرجانی یکی از مهمترین و محبوبترین نوع دکوراسیون برای اکواریوم های آب شور محسوب می‌شود که علاوه بر اینکه یک تصفیه کننده بیولوژیکی طبیعی است، زیبایی خاصی نیز به اکواریوم می‌دهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر یادآور شد: اصطلاح لایو راک یا سنگ زنده به خود سنگ اشاره ندارد و بر خلاف تصور خود سنگ، زنده نیست و بیشتر وجود موجودات زنده در داخل و پوسته سنگ به آن زندگی بخشیده است.

وی ادامه داد: در اصل خود سنگ از اسکلت های کربنات کلسیم، مرجان های مرده یا سایر ارگانیسم‌های آهکی تشکیل شده است.

مرادزاده گفت: براساس ماده ۱۰ قانون شکار و صید، هرگونه صید، حمل و خرید و فروش مرجان ممنوع است و مطابق بند ج ماده سه قانون یادشده محیط زیست شاکی خصوصی است و مطالبه ضرر و زیان می کند.

وی افزود: همچنین براساس مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست برای صید، حمل و خرید و فروش هر کیلوگرم لایو راک یا سنگ زنده ۶۰ میلیون ریال جریمه تعیین شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر بیان کرد: هر کیلوگرم سنگ مرجانی یک میلیون ریال توسط افراد سودجود خرید و فروش می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha