کد خبر 252871
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۸

خداحافظی با کاپیتان محجوب تیم ملی

خداحافظی با کاپیتان محجوب تیم ملی

ستاره و کاپیتان پیشین تیم ملی ایران در نهایت تصمیم به خداحافظی از میادین فوتبال گرفت.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ اشکان دژاگه، ستاره و کاپیتان سابق تیم ملی روز گذشته با انتشار متنی در صفحه شخصی خودش خداحافظی از دنیای فوتبال را اعلام کرد تا یک ستاره دیگر از دهه گذشته فوتبال ایران هم به خاطره‌ها بپیوندد.

این بازیکن سال‌ها سابقه پوشیدن پیراهن تیم ملی فوتبال ایران را در کارنامه دارد و و تیم‌هایی مانند ولفسبورگ، هرتابرلین، فولام و ناتینگهام فارست سابقه بازی دارد.

دژاگه در پیام خود نوشت:

خداحافظ خانواده فوتبال؛ پس از سال‌ها لحظات فراموش‌نشدنی در زمین، زمان آن رسید که از فوتبال به عنوان بازیکن خداحافظی کنم!

از همان روزهای اول که در خیابان‌ها توپ می‌زدم، تا نمایندگی کشورم در بزرگترین عرصه‌ها، فوتبال برای من بیش از یک بازی، یک عشق، یک سفر و یک راه زندگی بود.

من بی‌نهایت قدردانم که فرصت پوشیدن پیراهن باشگاه‌های قابل احترام و تیم ملی عزیزم را داشته‌ام. هر بازی، هر گل و هر پیروزی برای همیشه جای ویژه‌ای در قلب من خواهد داشت.

از هم‌تیمی‌هایم، مربیانم، طرفداران و همه کسانی که در طول این سفر باورنکردنی مرا حمایت کردند، از صمیم قلبم سپاسگزارم! مرسی فوتبال.

2022883

آشنایی با اشکان

اشکان ۱۴ تیر ۱۳۶۵ در تهران متولد شد اما در ۲ سالگی همراه با خانواده خود به برلین آلمان مهاجرت کرد. او در محله‌ای از پایتخت ژرمن‌ها زندگی می‌کرد که مهاجران زیادی از اقصی نقاط دنیا در آن حضور داشتند و البته محله‌ای جرم‌خیز، پر جنایت و با فروش بالای مواد مخدر محسوب می‌شود.

او از همان دوران بچگی با حمایت پدرش به فوتبال علاقه پیدا کرد و کمتر از ۱۰ سال داشت که به تیم محلی راینی ایندورف فوکسه پیوست‌. از همان دوران نوجوانی با چهره‌های شاخصی مانند برادران بوآتنگ(کوین و پرینس) و انیس بن هتیرا رفاقت صمیمانه و عمیقی پیدا کرد.او پس از یک فصل بازی برای تیم تنیس بروسیا برلین در سال ۲۰۰۰ به رده‌های پایه هرتابرلین ملحق شد و پس از حضور در تیم B بزرگسالان، در سال ۲۰۰۴ نخستین بازی خود را برای تیم اصلی باشگاه انجام داد.دژاگه با درخشش در فوتبال خود را به تیم ملی زیر ۱۷ سال آلمان رساند و تا پوشیدن پیراهن تیم ملی زیر ۲۱ سال این کشور، همبازی شدن با ستارگانی مثل برادران بواتنگ، تونی کروس، سامی خدیرا، مسوت اوزیل، مانوئل نویر، مارکو مارین و.... پیش رفت و حتی به قهرمانی جام ملت‌های زیر ۲۱ سال اروپا در سال ۲۰۰۹ هم رسید.

بیشترین بازی برای ولفسبورگ

اشکان دژاگه در حالی امروز از دنیای فوتبال خداحافظی کرد که شمار بازی‌های رسمی او در عرصه باشگاهی به عدد 500 نرسید. جالب آنکه کاپیتان سابق تیم ملی بیش از یک‌سوم بازی‌های خود در عرصه باشگاهی را برای تیم وولفسبورگ آلمان انجام داد و 160 بار برای این تیم به میدان رفت که توانست 20 بار در قامت گلزن و 23 بار در نقش گل‌ساز در ترکیب تیم آلمانی بدرخشد. اوج درخشش دژاگه در تیم دوم هرتابرلین بود؛ جایی‌که او توانست در 75 بازی، 25 بار در نقش گلزن بدرخشد و 4 بار هم برای تیمش گل ساخت!

حضور در تیم ملی ایران

در شرایطی که او تا آستانه پوشیدن پیراهن بزرگسالان ژرمن‌ها هم جلو رفت، نخستین زمزمه‌های حضورش در تیم ملی کشورمان در دوران سرمربیگری افشین قطبی شنیده شد و با وجود قرار گرفتن نامش در فهرست ۵۰ نفره تیم ملی برای جام ملت‌های ۲۰۱۱ قطر، در نهایت آن زمان این موضوع محقق نشد.سرانجام حدود یک سال پس از آمدن کارلوس کی‌روش به ایران، شرایط حضور این بازیکن هم در تیم ملی فراهم و جالب این بود که ۱۰ اسفند ۱۳۹۰ در اولین بازی خود برای تیم ملی نیز موفق به دبل مقابل قطر در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ شد. دژاگه بعد از آنکه در تیم‌های پایه ملی آلمان تجربه بازی به‌دست آورد، تصمیم گرفت تا در تیم ملی بزرگسالان فوتبال ایران کارش را دنبال کند و در دوران سرمربیگری کارلوس کی‌روش و در سن 25 سالگی به تیم ملی ایران دعوت شد. دژاگه در سال 2012  اولین بازی ملی خود برابر تیم ایران را برابر قطر انجام داد و موفق به‌ثبت 2 گل شد. او نزدیک به 7 سال عضو تیم ملی ایران بود و در این بازه زمانی، حضور در جام‌های جهانی 2014 و 2018 را تجربه کرد که البته در سال 2018 نتوانست در جام جهانی شانس بازی به‌دست آورد و صرفاً نامش در فهرست تیم ملی ایران بود. او همچنین 2 دوره همراه تیم ملی ایران در جام ملت‌های آسیا حضور داشت و در مجموع 59 بازی با پیراهن تیم ملی، موفق به‌ثبت 11 گل و 9 پاس گل شد. او که حدود 5 سال قبل از تیم ملی خداحافظی کرده بود، حالا امروز از عرصه باشگاهی هم کناره‌گیری‌اش را اعلام کرد و باید دید ادامه مسیر فوتبالی دژاگه چگونه رقم خواهد خورد و او آیا در کسوت مربی به فوتبال ایران باز می‌گردد یا خیر.

دوران درخشان اشکان در تراکتور

ستاره دوملیتی فوتبال ایران که حتی تجربه بازی برای تیم زیر 21 سال آلمان را هم در کارنامه خود دارد، خارج از فوتبال باشگاهی این کشور، برای تیم فولام انگلیس هم به میدان رفت و تجربه بازی برای تیم العربی و الشحانیه قطر هم در کارنامه اشکان دژاگه دیده می‌شود و در دوران حضورش در فوتبال ایران هم او در تیم‌های تراکتور تبریز و فولاد خوزستان به میدان رفت که آمار دژاگه در دوران حضورش در تراکتور درخشان بود؛ به‌طوری‌که او در 75 بازی در طول 3 فصل توانست 14 گل بزند و 12 بار هم در قامت گل‌ساز درخشید و همراه سرخ‌پوشان تبریزی قهرمانی در جام حذفی را تجربه کرد.

5 جام در ویترین افتخارات دژاگه

هافبک سابق تیم ملی که امروز در سن 37 سالگی از دنیای فوتبال خداحافظی کرد، تجربه قهرمانی در مسابقات زیر 17 و 19 سال آلمان را همراه تیم هرتابرلین در کارنامه خود دارد و در بوندسلیگای آلمان هم موفق به کسب عنوان قهرمانی در تیم وولفسبورگ شد. او همچنین همراه تیم دوم هرتابرلین در مسابقات برلین‌کاپ موفق به کسب عنوان قهرمانی شد و در دوران حضورش در فوتبال ایران هم توانست همراه با تیم تراکتور تبریز به مقام قهرمانی جام حذفی برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha