کد خبر 252784
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۶

نمایشگاه کتاب چقدر فروخت؟

نمایشگاه کتاب چقدر فروخت؟

علی رمضانی می‌گوید: مجموع فروش بخش حضوری و فیزیکی نمایشگاه کتاب تهران، ۴۲۵ میلیارد تومان بود؛ درحالی که سال گذشته کل میزان فروش نمایشگاه در هر دو بخش ۴۰۱ میلیارد تومان بود.

به گزارش گروه فرهنگی حیات؛ نهمین نشست خبری روزانه علی رمضانی سخنگوی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران جمعه (۲۸ اردیبهشت ماه) با حضور محمد خلج، مدیر کمیته مالی و اداری نمایشگاه کتاب و محمد احمدی، معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست ایران در ستاد اجرایی برگزار شد.

رمضانی در ابتدای این نشست با اشاره به حضور بازدیدکنندگان از ساعتی قبل از باز شدن درهای نمایشگاه و تلاش‌های شرکت ملی پست در نمایشگاه کتاب تهران، گفت: این شرکت بسته‌های پستی و کتاب‌های مردم را به موقع به دست مردم می‌رساند.

او با اشاره به برنامه‌های فرهنگی روز جمعه نمایشگاه کتاب، توضیح داد: ۴۴ نشست در هشت سرای مختلف نمایشگاه برگزار می‌شود و تعداد نشست‌ها تا پایان امروز به ۳۴۰ نشست می‌رسد.

سخنگوی نمایشگاه کتاب با اشاره به نظرسنجی روز نهم نمایشگاه، گفت: مردم در پاسخ به این سوال که «در طول سال، کتاب‌های خود را از چه محلی تامین می‌کنید»،  ۶۰ درصد گفته‌اند، کتاب‌های خود را از نمایشگاه حضوری و فیزیکی تهیه می‌کنند و این موضوع بیانگر جایگاه ویژه نمایشگاه کتاب تهران در میان مخاطبان است.۴۶ درصد از کتابفروشی‌ها و  ۲۴ درصد هم از طریق امانت کتابخانه‌ها و دوستانشان.

رمضانی بیان کرد: مردم در پاسخ به این پرسش که «نمایشگاه کتاب شما را به یاد چه می‌اندازد» برخی گفته‌اند «خانه» که خب خانه محل آرامش و آسایش و امنیت است، برخی گفته‌اند باغ و بوستان، برخی گفته‌اند بهشت، برخی نمایشگاه را جای فراغت عنوان کرده‌اند و برخی نیز دنیای کتاب و کهشان.

او یادآور شد:  مردم به روز نهم نمره ۷۴ را از ۱۰۰ داده‌اند.

سخنگوی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در ادامه به میزان فروش کتاب تا پایان روز نهم در بخش حضوری اشاره کرد و گفت: نمایشگاه ۲۷۹ میلیارد تومان فروش تجربه کرد که ۱۹۴ میلیارد تومان از طریق درگاه‌های رسمی و ۸۵ میلیارد تومان از طریق درگاه‌های غیررسمی و کارت به کارت بود.  در بخش مجازی هم ۱۴۶ میلیارد تومان فروش داشتیم که ۱۰۸ میلیارد تومان سهم ناشران و ۳۸ میلیارد تومان سهم کتابفروشان بود. مجموع فروش بخش حضوری و فیزیکی ۴۲۵ میلیارد تومان بود؛ درحالی که سال گذشته کل میزان فروش نمایشگاه در هر دو بخش ۴۰۱ میلیارد تومان بود.

به گفته رمضانی: به‌طور کلی نسخه‌های بخش مجازی ۸۷۰ هزار نسخه بود که در ۴۷۵ هزار بسته ساماندهی شده است.

رمضانی همچنین به آمار هیات رسیدگی به تخلفات اشاره کرد و گفت: این هیات تا روز گذشته، هفت رای صادر کرد که اغلب تخلفات شامل عدم رعایت ضوابط پوشش در غرفه، فروش کتاب سایر ناشران، فروش کتاب بدون مجوز، عدم اعمال تخفیف ۱۰ درصد و عرضه کتاب غیر موضوع سالن بود. احکام صادرشده هم شامل توقیف و درج در پرونده و اخذ تعهد از متخلفان، تعطیلی پنل فروش مجازی، محرومیت از تسهیلات دولتی به مدت یک سال و کاهش ۵۰ درصدی غرفه در سال آینده بود.

احمدی در این نشست گفت: تا امروز بالغ ۴۹۵ هزار ثبت سفارش داشتیم که در  ۵۵۰ هزار نسخه  کتاب بوده است. تاکنون ۳۸۹ هزار بسته تحویل پست شده و پست ۱۹۰ هزار بسته را توزیع کردند. با میانگین  ۲/۴۱ روز عملکرد زمان توزیع محصولات را  داشتیم. در روزهای آینده روند درخواست سفارش حجم بالاتری پیدا خواهد کرد و امیدواریم بتوانیم با کیفیت و وضعیت مطلوب خدمات‌رسانی داشته باشیم.

در ادامه این نشست، محمد خلج نیز در سخنانی به نصب ۱۸۰۰ دستگاه کارت خوان در سطح نمایشگاه، اشاره کرد و گفت: در این زمینه روزانه ۲۵۰ نیروی مستمر توسط شرکت سداد حضور دارند و خدمات‌رسانی می‌کنند.

او با اشاره به حدود ۸۰۰ هزار تراکنش تا روز گذشته روی دستگاه‌های کارتخوان، گفت: تا امروز حدود ۱۶۵ هزار دانشجو و طلاب و ۲۰ هزار نفر از اعضای هیات علمی و استادان برای دریافت بن کارت ثبت‌نام کردند.

 او خاطرنشان کرد: مرحله سوم پرداخت وجه ناشران در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران نیز فردا انجام می‌شود.

احمدی درباره غرامت بسته‌های آسیب دیده در بخش مجازی نمایشگاه نیز تأکید کرد: تاکنون شکایتی در این زمینه ثبت نشده است.

علی رمضانی در پاسخ به این پرسش درباره اینکه در روزهای اخیر شاهد افزایش تخفیف‌های نامتعارف و فروش لوازم غیر از کتاب در غرفه‌ها هستیم و نظارت بر این امر به چه شکل است، گفت: در روزهای پایانی معمولا با چند پدیده مواجه هستیم؛ دستفروشی، با همکاری شهرداری چند مرتبه بساط دستفروشی را جمع کرده‌ایم تا چهره نمایشگاه آراسته باقی بماند. موضوع دوم تخفیف غیرمتعارف و سوم فروش کالای غیر از کتاب است. کمیته ناشران به جد این موضوع را دنبال خواهد کرد. چند روز گذشته در نظرسنجی‌ها اعلام کردیم مردم از قیمت بخش حضوری رضایت نداشتند اما در نظرسنجی اخیر، این رضایت بهتر شده بود که من به دوستان گفتم احتمالا ناشران تخفیف بیشتری ارئه می‌دهند. فروش کالا غیرکتاب ممنوع است و با انتقال یارانه به بخش مجازی، این یارانه‌ها صرف کتاب می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha