کد خبر 252441
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۱

پلاسما فروشی منجر به کاهش اهدای خون می‌شود

پلاسما فروشی منجر به کاهش اهدای خون می‌شود

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، از پلاسمافروشی در بخش خصوصی انتقاد کرد.

به گزارش گروه اجتماعی حیات، مصطفی جمالی، مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، روز سه‌شنبه در کنگره بین‌المللی طب انتقال خون، با بیان اینکه بخش عمده‌ای از ملزومات انتقال خون در کشور تولید می‌شود، گفت: سازمان انتقال خون ایران در آستانه پنجاه سالگی تأسیس دستاوردها و توفیقات خوبی داشته است و بنا به اعلام سازمان بهداشت جهانی الگویی موفق از یک سازمان انتقال خون ملی است.

وی ادامه داد: مطابق با آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی از سال ۲۰۰۷ اهدای خون در ایران صد درصد داوطلبانه بوده و شاخص‌های سلامت خون در ایران همانند کشورهای پیشرفته با درآمد بالا است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با اشاره به شکست حد نصاب شاخص اهدای خون در کشور، افزود: سال گذشته در کشور بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد اهدای خون داشتیم و برای اولین بار به شاخص اهدای خون ۲۷.۳ در هزار دست یافتیم. همچنین برای نخستین بار تأمین نیاز مراکز درمانی به خون و فرآورده‌های خون را از میانگین کشوری ۹۰ درصد در سالیان گذشته به ۱۰۰ درصد رساندیم.

وی در خصوص آزمایشات غربالگری ویروسی و گروه بندی خون در سراسر کشور با بیان اینکه تمامی مراحل به صورت اتوماسیون انجام می‌گیرد، افزود: غربالگری آنتی بادی و تعیین فنوتیپ گروه‌های خونی به صورت اتوماسیون راه اندازی شده و تا پایان سال جاری غربالگری آنتی بادی بر روی همه خون‌های اهدایی انجام خواهد شد همچنین امکان تعیین ژنوتیپ گروه‌های خونی در کشور فراهم شده است.

جمالی صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: درصد خون کم لکوسیت از حدود ۲۵ درصد در سالیان گذشته به ۷۰ درصد رسید و برای نخستین بار در کشور آزمایش غربالگری مولکولی برای یک میلیون خون اهدایی در حال انجام بوده و تا پایان سال روی تمامی خون‌های اهدایی انجام خواهد شد.

وی با اشاره به عبور میزان پلاسمای استحصال شده از خون‌های اهدایی در سازمان انتقال خون از عدد ۱۸۰ هزار لیتر در سال به عدد ۳۰۰ هزار لیتر در سال گذشته، تصریح کرد: برنامه‌ریزی شده تا پایان سال به عدد ۳۵۰ هزار لیتر دست یابیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، از پلاسما فروشی در بخش خصوصی انتقاد کرد و گفت: این روش ضمن به خطر انداختن سلامت اهداکننده و مصرف کننده داروهای مشتق از پلاسما، خطر کاهش اهدای داوطلبانه خون را در پی خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha