کد خبر 251099
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۵

«حیات» در گزارشی بررسی کرد؛

مست عشق؛ رکوردی تکان دهنده در گیشه

مست عشق؛ رکوردی تکان دهنده در گیشه

فیلم سینمایی «مست عشق» سرانجام پس از حواشی بسیار در سینماهای سراسر کشور اکران شد و طیف متفاوتی از مردم کشور را به پای تماشای خود کشاند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ مست عشق فیلمی در ژانر درام-تاریخی-عاشقانه محصول مشترک ایران و ترکیه به نویسندگی و کارگردانی حسن فتحی است که با سردرگمی هایی عجیب برای تولید از سال 1399 سرانجام اردیبهشت 1403 اکران شد.

این فیلم برشی از زندگی مولوی و شمس تبریزی را با نقش‌آفرینی پارسا پیروزفر و شهاب حسینی به تصویر می‌کشد. علاوه بر هنرپیشگان ایرانی، بازیگران ترکیه‌ای مانند بنسو سورال، هانده ارچل و ابراهیم چلیک‌کول نیز در مست عشق ایفای نقش کرده‌اند.

حواشی سریال

اوایل سال 1399 بود که سهراب پورناظری سازنده ی موسیقی فیلم اعلام کرد «مست عشق» به صورت نیمه کاره رها شده است؛ حوالی همان اظهارنظر بود که فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که قرار است فیلم پخش خود را همزمان با هفته مولانا آغاز کند و علاوه بر یک فیلم سینمایی یک نسخه هشت قسمتی از آن آماده پخش است.

این خبر در آغاز با واکنش حسن فتحی رو به رو شد و آن را تکذیب کرد. این حواشی تا 1400 ادامه پیدا کرد تا اینکه یک شبکه ماهواره ای تیزری از این فیلم منتشر کرد و مدعی پخش «مست عشق» شد. این مشکل بزرگ که باعث لو رفتن زودهنگام تیزر مست عشق بود از ادامه ی روند ساخت آن جلوگیری کرد و باعث واکنش تند حسن فتحی شد. سرانجام با پیگیری سرکنسولگری ایران در استامبول مالکیت صد در صدی فیلم برای ایران تایید شد.

در ادامه، زمانی که تمام مشکلات و حواشی به پایان رسیده بود، کناره گیری همایون شجریان و سهراب پورناظری دوباره مست عشق را با چالش مواجه کرد که در نهایت فاهیر اوتاک اوغلو و علیرضا قربانی ساخت و اجرای موسیقی فیلم را به عهده گرفتند. 

بازخورد در روز اول اکران در گیشه

یک روز پیش از اکران، مست عشق بیش از ۱٬۵ میلیارد تومان پیش‌فروش داشت و رکورد بیشترین فروش سینمای ایران در روز نخست اکران را شکست. این فیلم تا پایان روز اول اکران خود توانست بیش از ۶ میلیارد تومان پیش فروش داشته باشد و رکورد فروش افتتاحیه سینمای ایران را از آن خود کند.

محمدرضا صابری، دبیر و سخنگوی انجمن سینماداران کشور، سطح موفقیت «مست عشق» را اتفاقی مهم برای سینمای ایران خواند. «مست عشق» تنها در ۲ روز اول اکران توانست با فروشی بالغ بر ده میلیارد و هفتصد میلیون تومانی خود را به رتبه چهارم فروش کلی سینمای ایران در سال ۱۴۰۳ برساند.

مست عشق؛ رکوردی تکان دهنده در گیشه

روحانیت و معنویت شمس تبریزی در «مست عشق»

ساخته‌های فیلم سازان در خصوص مشاهیر بزرگ فرهنگ و تاریخ ایرانی چالشی بزرگ محسوب شده و معمولا می تواند مخاطراتی در پی داشته باشد که حسن فتحی آن را به جان و دل پذیرفت و با برداشتی آزاد از زندگی و مناسبات مولانا جلال الدین بلخی و شمس تبریزی تجلیاتی از حیات این دو چهره نام‌آور ایرانی را به تصویر کشید.

شمس تبریزی یکی از شخصیت های برجسته در تاریخ، ادبیات و عرفان در قرن هفتم است. وی به عنوان یک عارف و مرشد شناخته می شود و به سبب تعالیم و افکار و اقوال عارفانه و سلوک خاص عرفانی خود محبوبیت بسیاری را به خود جلب کرد و از سویی دیگر، چهره‌ای در سایه تردیدها و ابهام‌ها بوده است.

حسن فتحی نیز در مست عشق، شمس الدین تبریزی را به شکل یک عارف و زاهد که بی‌هیچ چون و چرا خود را مطیع خداوند می داند معرفی می کند که در این بین با حضور در زندگی مولانا جلال الدین بلخی که عارف و شاعر بزرگ آن زمان است مولانا را تحت تأثیر خود قرار داده و او را از پایبندی به موقعیت و وجاهت و اعتبار و مقام خود نزد مردمان دور ساخته و مستغرق در منظومه‌ای از شیفتگی و شهود عارفانه می‌کند.

رابطه عرفانی شمس و مولانا در مست عشق به شکلی روحانی و مجذوبانه به پیش می‌رود؛ برای مثال آن دو چهل روز در یک اتاق به مباحثه در تهذیب و تعالی روح و درون خویش می‌پردازند.

حضور بازیگران محبوب ایرانی در کنار هم

یکی از جذابیت های بارز مست عشق، حضور ستارگان ایرانی و ترکیه‌ای در کنار یکدیگر است. پارسا پیروز فر در نقش مولانا جلال‌الدین بلخی، شهاب حسینی در نقش شمس تبریزی و حسام منظور در نقش حسام‌الدین چلبی و حضور زیبای هانده ارچل در نقش کیمیا بر جذابیت مست عشق افزوده است.

نقدهایی به رکورددار تماشا

از نقد های منفی به ساخته ی حسن فتحی می توان به طولانی بودن فیلم و تدوین خاص آن اشاره کرد. البته نشان دادن پنج سال از زندگی دو تن از بزرگترین مشاهیر ایرانی آن هم با جزئیاتی زیبا و چشم گیر به نظر نیازمند زمانی قابل توجه است.

همچنین پرداختن به شخصیت‌های برجسته تاریخی، حضور بازیگران مطرح ایرانی در کنار کشور ترکیه، چشم نوازی جلوه های ویژه، از ویژگی‌های بارز مست عشق به شمار می‌رود.

حرف آخر

با توجه به نزدیک شدن به پایان هفته، پیش بینی می‌شود که مخاطبان بیشتری پای مست عشق بنشینند و نظرات قابل استنادتری از این فیلم کنجکاو برانگیز منتشر شود.

اینکه جدیدترین ساخته‌ی حسن فتحی در کنار کمدی‌های اکران شده، بتواند گیشه ای رویایی را تجربه کند، به رضایت مخاطب بستگی دارد که اگر این اتفاق رقم بخورد در سال 1403 شاهد یک رکوردشکنی مهم در سینمای ایران خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha