کد خبر 250153
۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۸

«حیات» گزارش می‌دهد؛

وضعیت اضطراری در آمریکا؛ فریاد دانشجویان و آغاز یک دوره

وضعیت اضطراری در آمریکا؛ فریاد دانشجویان و آغاز یک دوره

اعتراضاتی که هفته گذشته در پردیس کلمبیا آغاز شد، حالا در مدت زمان کمتر از یک هفته به یک رویارویی سراسری بین دانشجویان و مدیران دانشگاه بر سر اعتراضات طرفدار فلسطین و محدودیت های آزادی بیان تبدیل و موجب دستگیری صدها دانشجو و استاد دانشگاه شده است. اعتراضاتی که می تواند نمایانگر آغاز دوره ای جدید در آمریکا باشد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل  حیات، از هفته گذشته و با بالا گرفتن اعتراضات ضد صهیونیستی در آمریکا، صدها دانشجو در دانشگاه‌های سراسر ایالات متحده دستگیر شده‌اند، زیرا معترضان همچنان خواستار آتش‌بس در غزه، پایان دادن به کمک نظامی ایالات متحده به اسرائیل و بازپس‌گیری سرمایه‌گذاری‌های دانشگاه‌های‌شان در شرکت‌های حامی رژیم صهیونیستی هستند.

موج اعتراض و دستگیری

آنچه که هفته گذشته در پردیس کلمبیا آغاز شد، حالا در مدت زمان کمتر از یک هفته به یک رویارویی سراسری بین دانشجویان و مدیران دانشگاه بر سر اعتراضات طرفدار فلسطین و محدودیت های آزادی بیان تبدیل شده است. طی روزهای گذشته ویدئوهای بسیاری از ایالت‌های مختلف منتشر شده نشان می‌دهند صدها دانشجو - و حتی اعضای هیئت علمی - با خشونت دستگیر شده‌اند.

پلیس روز شنبه با قدرت کامل در محوطه دانشگاه ها حضور داشت. در بسیاری از موارد پلیس  از مواد تحریک کننده شیمیایی و گاز اشک‌آور برای متفرق کردن دانشجویان استفاده کرده است و از آن‌جا که هرروز دانشگاه‌های بیشتری شاهد تظاهرات علیه ادامه بمباران نوار غزه و پایان دادن به کمک نظامی ایالات متحده به اسرائیل هستند پلیس علی‌الدوام درحال خشونت‌ورزی بیشتر برای کنترل موج اعتراضات است.

در بوستون، پلیس حدود 100 نفر را در یک کمپ اعتراضی در دانشگاه نورث ایسترن، درحالی که پلاکاردهای اعتراضی در دست داشتند بازداشت کرد. همچنین روزنامه ایندیانا دیلی دانشجو نیز گزارش داد که در بلومینگتون در غرب میانه، اداره پلیس دانشگاه ایندیانا 23 نفر را درحال کمپ دانشگاه دستگیر کرد.

اداره پلیس دانشگاه ایالتی آریزونا نیز اعلام کرد که 69 نفر را به دلیل ایجاد یک «اردوگاه غیرمجاز» در محوطه دانشگاه دستگیر کرده است. در همین حال، در دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس نیز حداقل 80 نفر از جمله جیل آستین، نامزد ریاست جمهوری ایالات متحده و مدیر ستاد انتخاباتی او دستگیر شدند.

در سرتاسر ایالات متحده، رهبران دانشگاه‌ها تلاش کرده‌اند تا به وسیله مداخله خشونت‌آمیز پلیس تظاهرات‌ دانشگاهیان را سرکوب کنند و البته تا حد زیادی شکست خورده‌اند. در 10 روز گذشته، صدها دانشجو دستگیر، تعلیق، مشروط و در موارد نادری از کالج ها از جمله دانشگاه ییل، دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، دانشگاه واندربیلت و دانشگاه مینه سوتا اخراج شده‌اند.

در همین حال، اعتراضات دانشگاهی علیه «نسل کشی فلسطینیان» در غزه به دانشگاه‌های کانادا، اروپا و استرالیا نیز سرایت کرده است. روز شنبه (هشتم اردیبهشت‌ماه) اولین کمپ اعتراضی کانادا برای غزه در دانشگاه مک گیل در مونترال برگزار شد.

شبکه سی‌بی‌سی گزارش داد که معترضان از دانشگاه‌های مک‌گیل و کنکوردیا خواستار «قطع روابط با مؤسسات آکادمیک صهیونیستی» و «لغو سرمایه‌گذاری در شرکت‌های مربوط به دولت صهیونیستی» شده اند.

دانشجویانی با دل شیر

جان هندرن از دانشگاه پرینستون در نیوجرسی گفت: «هزینه اعتراض‌ها می‌تواند برای دانشجویانی که پردیس‌های کالج را اشغال کرده‌اند بالا باشد. دانشجویان در این اعتراضات خطرات بزرگی را متحمل می شوند. چراکه اگر قوانین دانشگاه را زیر پا بگذارند، می‌توانند اخراج شوند. اینجا در پرینستون، شهریه سالانه بیش از 50000 دلار است. برای بسیاری از آن‌ها، این آموزشی است که در تمام زندگی خود منتظر آن بوده اند.»

مومودو طال یکی از چهار دانشجویی  است که دانشگاه کورنل در ایالت نیویورک روز شنبه آن‌ها را به دلیل ایجاد کمپ در محوطه دانشگاه به طور موقت تعلیق کرد. وی به الجزیره گفت: «دانشجویان معترض مورد تهدید قرار گرفتند و اطلاعات شخصی آن‌ها بدون رضایت‌شان در اینترنت منتشر شده است. این دانشجویان هیچ حمایتی از دانشگاه خود دریافت نمی‌کنند.»

طال ادامه داد: «ما دیگر به دولت ایمان نداریم و بعید می‌دانیم که بتواند تامین‌کننده مناسبی برای امنیت دانشجویان مسلمان، عرب،  فلسطینی و به طور کلی دانشجویان رنگین پوست و طرفدار فلسطین باشد».

مطالبات دانشجویان آمریکایی چیست؟

یکی از مهمترین مطالبات دانشجویان معترض «پایان یافتن خشونت علیه مردم فلسطین» است، اما خواسته دیگری که از سوی اغلب دانشجویان صراحتا اعلام می‌شود، درخواست «پایان دادن به هرنوع همکاری علمی، فرهنگی، مطالعاتی، مالی و عملی با رژیم ‌صهیونیستی» است. دانشجویان می‌گویند تمایلی ندارند در سیستمی درس بخوانند که با اسرائیل همکاری می‌کند. دانشجویان دانشگاه سیدنی نیز از دانشگاه خود خواسته اند که روابط خود را با دانشگاه‌ها و شرکت‌های فراهم کننده اسلحه برای صهیونیست‌ها قطع کند.

میثم الغزالی، یکی از سازمان دهندگان تظاهرات در دانشگاه اموری آتلانتا، گفت که دانشجویان تظاهرکننده سه خواسته مشخص دارند؛ «اول اینکه دانشگاه اموری باید تمام سرمایه گذاری‌های مالی خود را افشا کند، دوم اینکه دانشگاه باید از سرمایه‌گذاری در تمام شرکت‌های اسرائیلی و شرکت‌های مرتبط با رژیم اشغالگر قدس صرف نظر کند، و سوم اینکه این که عفو مستمر و حمایت از همه دانشجویانی که به ناحق دستگیر شده اند را فراهم می کنند».

خواسته دیگر دانشجویان درخواست «تخصیص بودجه برای کمک به فلسطینیان جنگ زده و آسیب دیده» است. دانشجویان دانشگاه سوربن از دولت فرانسه می‌خواهند که به فلسطینیان کمک کند.

همچنین برخی تجمعات دانشجویی یک گام فراتر رفته و اعتراضات خود را در محل کارخانه‌ها و شرکت‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی برگزار می‌کنند. برای مثال معترضان دانشجو در انگلستان با تجمع در برابر یک کارخانه تولید پهپاد خواستار توقف ارسال پهپاد به اسرائیل شده اند. از زمان آغاز جنگ، بسیاری از دانشگاه‌های ایالات متحده صحنه اعتراضات بوده، اما این نخستین بار است که اعتراضات و خشونت‌های متقابل آن تا این حد فراگیر شده است.

شکاف بین نسلی؛ ره‌آورد شراکت در جنایت برای دموکرات‌ها

کارشناسان آمریکایی اغلب معتقدند که جنبش اعتراضی کنونی در دانشگاه‌ها این کشور، شکاف نسلی درباره اسرائیل را برجسته کرده است و تمایل جوانان برای به چالش کشیدن سیاستمداران و مدیران کالج‌ها در سراسر کشور، نشان سرباز کردن بیش ازپیش این شکاف است.

آنها استدلال می‌کنند که شکاف عمومی میان جوانترهای آمریکایی که عموماً حامی فلسطین هستند و نسل‌های قبل از آن‌ها که چنین دغدغه‌ای ندارند دربردارنده خطری جدی برای انتخاب مجدد جو بایدن، رئیس جمهور دموکرات 81 آمریکا ساله است. چرا که بایدن در دور قبلی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که موفق به شکست دادن رقیب سرسخت خود دونالد ترامپ شد، کمک شایانی از رای دهندگان جوان حزب دموکرات که از انتخاب مجدد ترامپ هراسان بودند دریافت کرد.

عمر واسو، استادیار علوم سیاسی در دانشگاه کالیفرنیا، در این خصوص در گفتگو با شبکه الجزیره گفت: «ما در زمان حاضر شاهد شکاف نسلی درباره اسرائیل هستیم و این موضوع در درازمدت مسئله‌ای برای حزب دموکرات خواهد بود، این اعتراضات شکاف نسلی را تسریع می‌کند» وی همچنین افزود: «تظاهرات و سرکوب دانشجویان آمریکایی می‌تواند بر بی‌علاقگی نسبت به بایدن بیفزاید.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha