کد خبر 250074
۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۵

موتو پائز در نشست خبری:

می‌خواهیم یک تابستان رویایی برای والیبال ایران رقم بزنیم/ به معجزه در ورزش اعتقاد ندارم

می‌خواهیم یک تابستان رویایی برای والیبال ایران رقم بزنیم/ به معجزه در ورزش اعتقاد ندارم

سرمربی تیم ملی والیبال ایران اولین نشست خبری خودش را پس از ورود به کشورمان در جمع خبرنگاران برگزار کرد.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ موریس موتو پائز سرمربی برزیلی – فرانسوی تیم ملی والیبال ایران بامداد روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت وارد تهران شد.

وی در نخستین روز حضورش در دیدار با سیدمیلاد تقوی رئیس فدراسیون والیبال هماهنگی‌های لازم برای تمرینات تیم ملی را انجام داد و بلافاصله با حضور در سالن والیبال مجموعه ورزشی آزادی هدایت تمرینات تیم ملی والیبال مردان ایران را در دست گرفت.

نخستین نشست خبری سرمربی تیم ملی والیبال ایران ساعت 9:30 دقیقه صبح امروز نهم اردیبهشت در سالن شماره یک کمیته ملی المپیک واقع در خیابان سئول تهران برگزار شد. 

می‌خواهیم یک تابستان رویایی برای والیبال ایران رقم بزنیم

پائز در اولین صحبت‌هایش در جمع خبرنگاران در ایران اظهار کرد: تشکر می‌کنم از خبرنگارانی که به اینجا آمدند. خوشحالم در ایران حضور دارم و به تازگی کارمان را با تیم ملی شروع کردیم. با رییس فدراسیون همکاری خوبی داریم و با قلب و عشق و دانش و مهارتی که داریم قصد داریم یک تابستان خوب و رویایی برای خودمان و شما خلق کنیم و آنهم کسب سهمیه المپیک است. 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر ملیت خودش که برزیلی - فرانسوی عنوان شده است گفت: من متولد برزیل هستم و ریشه و خانواده من از آنجاست. ۳۷ سال پیش به همراه همسرم برای والیبال به فرانسه آمدم و فرزندانم متولد فرانسه هستند ولی اصالت برزیلی خودم را حفظ کردم. از لحاظ فرهنگی و از لحاظ ورزشی من خودم را متعلق به هر دو کشور می‌دانم و امیدوارم دانسته‌های خودم از هر دو کشور را به والیبال ایران منتقل کنم. 

سرمربی تیم ملی والیبال در مورد مسیر صعود ایران به المپیک گفت: الان چند روزی است که در کنار بازیکنان کار می‌کنم حس فوق العاده ای دارم. ایران بازیکنان خوبی در سطح تیم ملی و در سطح پایه دارد و بازیکنان عشق زیادی به والیبال دارند. ما می‌دانیم کار سختی برای صعود به المپیک داریم ولی تحقق این خواسته امکان پذیر است و من حس می‌کنم توانایی این کار داریم. 

پائز در مورد اینکه تعدادی از بازیکنان تیم ملی قادر به همراهی تیم در مسابقات پیش رو نیستند هم توضیح داد: ابتدا اشاره می‌کنم حضور بازیکنان بزرگ و ستاره خیلی مهم نیست و ما بیشتر باید روی ساخت یک تیم متمرکز باشیم. در سال‌های اخیر خیلی از این بازیکنان حضور داشتند ولی نتایج خوبی نبود. باید بپذیریم پروسه ساخت یک تیم برای المپیک چهار ساله است و ما این مسیر را یک ماهه می‌رویم. مهم این است هر بازیکنی که برای تیم ملی بازی می‌کند با قلبش برای ایران بجنگد و هرکس به این باور ندارد نمی‌تواند در بین ما باشد. ما می‌خواهیم به المپیک برویم و این را به چشم یک رویا نگاه نمی‌کنیم. 

وی در مورد شائبه‌هایی مبنی بر اینکه حضورش روی نیمکت تیم ملی ایران به واسطه سفارش و درخواست فدراسیون جهانی والیبال از فدراسیون ایران بوده گفت: در مورد این موضوع من باور نمی‌کنم این مساله تاثیری در انتخاب من داشته باشد. من رزومه خودم را دارم و اگرچه در فدراسیون جهانی افراد برزیلی زیادی هستند ولی انتخاب من به عنوان سرمربی تیم ملی ایران نفعی برای آنها ندارد. من به کار خودم در ایران تمرکز می‌کنم. من رزومه خودم را دارم و بیش از 25 جام در کشورهای مختلف کسب کردم و با فرهنگ‌های مختلف کار کردم و این باعث ساخت تجربه من در سالیان مختلف شده است. مطرح کردن این بحث بی احترامی به فدراسیون والیبال ایران است.

پائز درباره عدم همراهی برخی نفرات و مواجه شدن با این چالش گفت: در وهله اول حضور بازیکنان بزرگ و ستاره خیلی مهم نیست. باید به ساخت یک تیم باور داشته باشیم. باید بپذیریم که سال قبل نتایج خوب نبود. از طرف دیگر باید قبول کنیم که سیکل المپیک چهار ساله است، ولی ما در این مدت کوتاه باید آماده کنیم. هر بازیکنی که قرار است بیاید، باید با قلبش بازی کند و برای عشق خود و مردم بجنگد. هرکسی که این باور را ندارد، بهتر است جزو تیم نباشد. ما همه تلاش خود را می‌کنیم تا تابستان یک اتفاق خوشایندی رقم بخورد.

وی درباره اینکه قبل از حضور او، گزینه‌های مختلفی مطرح شدند، اما در نهایت او انتخاب شد و اینکه نام موتا پائز پس از جلسه مرادی در فدراسیون جهانی مطرح شد و این شایعه پیش آمد که موتا پائز یک مربی سفارشی است، تاکید کرد: من باور نمی‌کنم که این مسأله تاثیری در انتخاب من داشته باشد، چون رزومه خودم را دارم. شاید افراد برزیلی زیادی در فدراسیون جهانی باشند، اما این موضوع اهمیتی برایشان ندارند. رزومه من مشخص است. من 25 مقام در برزیل، ژاپن، والیبال ساحلی و در کشورهای مختلف کسب کرده‌ام و بازیکنان زیادی را ساخته‌ام. این تجربه خیلی مهمتر از این است که مورد توصیه قرار بگیرم. به نظرم این مطلب منطقی نیست، چون مسئولان فدراسیون کارشان را بلد هستند و این به نوعی بی احترامی است.

مرادی نائب رئیس فدراسیون والیبال در پاسخ به این سئوال تصریح کرد: ما هیچ پیشنهادی در این خصوص از فدراسیون بین‌المللی دریافت نکردیم و پائز را بر اساس سوابقش انتخاب کردیم. او مربی جنگنده‌ای است و به حقایق تیم ملی توجه دارد. انتخاب او هیچ ربطی به فدراسیون بین‌المللی ندارد.

پائز درباره اینکه چه شناختی از بازیکنان حاضر در اردوی تیم ملی دارد، اظهار داشت: من به افرادی که کنارم هستند گوش می‌دهم. در اوکراین هم بودم زمان کمی برای تماشای لیگ ایران داشتم اما بیشتر از حد تلاش کردم و حتی کمبود خواب هم پیدا کردم. همه بازی‌های لیگ را ندیدم اما با دو دستیارم همکاری داشتم. البته من شناخت قبلی از والیبال ایران داشتم.

پائز در مورد اینکه حضور ایران در المپیک به یک معجزه نیاز دارد، گفت: در ورزش چیزی به اسم معجزه وجود ندارد. ما می‌دانیم چالش سختی در پیش داریم و این فقط مختص ما نیست و کشورهای دیگر هم بعضاً درگیر چنین چالشی هستند. من به معجزه در ورزش اعتقاد ندارم و ما به کار سخت اعتقاد داریم و برای آن آماده هستیم. 

می‌خواهیم یک تابستان رویایی برای والیبال ایران رقم بزنیم

وی درباره اینکه نفرات دعوت شده ، چقدر انتخاب خودش است و او چقدر از تیم ملی با نفرات فعلی شناخت دارد، خاطرنشان کرد: قطعا نکته مهم این است که من به افراد کنار خودم گوش می‌دهم. با توجه به حضور در اوکراین ، زمان کمی داشتم و البته نشستم و بازی‌ها را دیدم و شاید کمبود خواب هم پیدا کردم. این لیست براساس عملکرد گذشته بازیکنان است. درباره بحث لیگ ایران بازی‌هایی را دیدم، اما همه را ندیدم. دستیارانم نیز اطلاعاتی را به من داده‌اند. البته شناخت قبلی هم دارم و در نهایت تلاش کردیم که همه اطلاعات را کسب کنیم.

پائز گفت: قطعا زمانی که که از نزدیک با بازیکنان کار می‌کنید این شناخت بهتر است. همچنین به دستیارانم باور دارم و شیوه‌ام این است که همه نظرات را می‌شنوم و تصمیم نهایی را خودم می‌گیرم و هیچ ترسی هم از این بابت ندارم و صد درصد این مسئولیت را بر عهده می‌گیرم. والیبال ایران در حال ورود یک فصل جدید است و باید بر روی آن تمرکز کنیم.

وی درباره دستیار ایرانی‌اش پیمان اکبری و اینکه به نظر می‌رسد موتا پائز نفرات دیگری را مد نظر داشته و همچنین معضل بازیکن سالاری در والیبال ایران گفت: در انتخاب کادر فنی توانمندترین افراد و باکیفیت ترین افراد را آورده‌ایم. مربی بدنساز یکی از بهترین‌هاست. معیار انتخاب دستیاران ایرانی هم همین موضوع بود. پیمان اکبری مشخص است که چه توانایی دارد و حضور وی از طرف فدراسیون بود و منطقی هم بود که این شرایط باشد، چون در ایران نبودم تا شناخت داشته باشیم. من صد درصد با این انتخاب‌ها موافق بودم. اختلاف نظر در هر مسیری هست، اما این همان کلید موفقیت است. دوست دارم که نظرات متفاوت را بشنوم و نگاه‌های مختلف را بدانم تا در نهایت خودم تصمیم بگیرم. دوست دارم کسی کنارم باشد که با نظرش، یک راه حل متفاوت برای کارمان پیدا کند.

سرمربی تیم ملی والیبال افزود: ستاره‌ها در همه جا هستند. مثل امباپه و مسی، شاید این مسئله چالش برانگیز باشد که رئیس در زمین کیست، اما من هیچوقت چنین چالشی نداشتم و بازیکنان می‌دانستند که من دوستشان دارم و به آنها کمک می‌کنم. این شیوه باعث شده که یک باور تیمی ایجاد شود. این موضوع در بردها أهمیت زیادی دارد. مهم این است که همه در یک مسیر باشیم ، نه اینکه چه کسی جایگاه بالاتری دارد. اهمیت کار تیمی بسیار زیاد است. در زمان کم نمی‌توان تغییرات زیادی ایجاد کرد، پس بحث همدلی اهمیت زیادی دارد و مورد اهمیت است.

می‌خواهیم یک تابستان رویایی برای والیبال ایران رقم بزنیم/ به معجزه در ورزش اعتقاد ندارم

موتو پائز درباره قرارداد با تیمی در کره جنوبی و همچنین خط خوردن و اضافه شدن برخی نفرات در تیم ملی گفت: امیدوارم کارم در کره جنوبی بعد از المپیک شروع شود، نه بعد از لیگ ملت‌های والیبال. این یک رویا نیست و قابل دسترس است. امیدوارم بعد از المپیک به کره جنوبی بروم. لیست ما بلند است و ممکن است تغییراتی هم داشته باشد. من استعدادهای خوبی را در اردو دارم اما در شرایط مسابقه حساس فشار زیادی است و عکس‌العمل نفرات اهمیت زیادی دارد. در پست پاسور نفرات خوبی داریم، اما به تجربه هم نیازمند هستیم. بحث آمادگی جسمانی بازیکنان هم اهمیت زیادی دارد. الان نمی‌توانم درباره تغییرات بگویم، چون باید وارد مسابقات شویم.

وی در پاسخ به این سوال که بعد از پیشنهاد فدراسیون والیبال ایران با کدام مربی مشورت کردید؟ گفت: همه مربیانی که قبلا اینجا بوده‌اند را نمی‌شناسم. اما آلکنو، ولاسکو، کولاکوویچ و یک نفر به عنوان بدنساز هم بود که او را می‌شناسم. اما باکسی مستقیم‌ جلسه نداشته‌ام. بیشتر خودم تحقیق کرده‌ام. من حس جنگندگی آرژانتینی را در بازیکنان ایران دیدم و حس کردم این موضوع از آقای ولاسکو باقی مانده است. الان در یک برهه تاریخی جدیدی هستیم.

پائز در واکنش به اینکه اولین تجربه مربیگری ملی را دارید و این چالش چگونه است، بیان کرد: من سرمربی تیم ملی والیبال زنان قرانسه هم بوده‌ام اما الان اعتماد به نفس کامل دارم.

وی در پاسخ به این سوال که شانس کمی برای صعود به المپیک داریم اما در این زمینه بزرگ‌نمایی می‌شود آیا این موضوع فشار مضاعفی به بازیکنان نمی‌آورد، گفت: مهم این است که همه کنار هم کار کنیم که نتایج خوبی کسب کنیم اگر هم نشد قطعا حریفمان از ما بهتر بوده است. فاکتوری که خیلی مهم است عامل ذهنی بازیکنان است که خیلی اهمیت دارد. این بحث هم در مورد والیبال نیست بلکه از فرهنگ ایران نشات می گیرد که جنگنده هستند. کشورهای دیگر هم تلاش می‌کنند و اگر روی ما فشار است روی حریفانمان هم هست اما اگر بازیکنان به این جنگندگی برسند به هدفشان می‌رسند. می‌دانم بازیکنان ایران روح جنگنده‌ای دارند. می‌دانم کیفیت والیبال ایران خوب بوده و در آینده هم به این شکل خواهند بود.

پائز در پاسخ به این سوال که آیا به ایران قول صعود به المپیک داده‌اید بیان کرد: در ورزش کسی نمی‌تواند قول بدهد. ما انسان هستیم و نمی‌توانیم قول بدهیم. من قول دادم تمام تلاشم را بکنم و تمام توانم را بگذارم.

وی درباره مطرح شدن نام ولاسکو و فشار مضاعف بابت این موضوع در این مسیر گفت: اینکه در گذشته افراد مختلفی در ایران کار کرده‌اند ، قابل احترام است. من این فلسفه را دارم که هیچ کسی بالاتر از من نیست. ولاسکو یک میراث عالی بر جا گذاشته، اما الان باید کار کنیم. او احترام زیادی در ایران دارد، اما این مسئله فشاری به من وارد نمی‌کند. مهم این است که در آینده چه کاری انجام بدهیم. مربیان بزرگ آموزش‌هایی داشته‌اند، اما الان مهم این است که چه کاری انجام بدهیم و خیلی به این موضوع اهمیت نمی‌دهم.

پائز درباره کنترل چند دستگی که پیش از این در تیم ملی به وجود آمده بود، گفت: ما اگر بخواهیم کسب سهمیه کنیم، این شیوه انتقاد کردن دستاوردی نخواهیم داشت. ما می‌خواهیم در لیگ ملت‌ها فصل جدیدی را شرکت کرده و تاریخ‌سازی کنیم. من درک نمی‌کنم با توجه به شناختی که از تیم‌های ایران دارم، این جایگاه فعلی والیبال ایران را درک نمی‌کنم. الان در این برهه زمانی، انتقاد کردن به نوعی وقت تلف کردن است. بعد از لیگ ملت‌ها بررسی و انتقاد بهتر است.در واقع از شروع مسابقات این شیوه درست نیست، به ویژه الان که زمان زیادی نداریم.

وی افزود: من یک مربی حرفه‌ای هستم و نتیجه نیز اهمیت زیادی دارد. من می‌دانستم که این شغل فشار رسانه و روانی زیادی دارد. دوست دارم جاهایی کار کنم که افق دید زیادی داشته باشد و عاشق فشار زیاد هستم.

سرمربی تیم ملی والیبال درباره اینکه آیا حضور امیر غفور و محمد موسوی نمی‌توانست در این برهه زمانی به تیم ملی کمک کند؟ گفت: فکر می‌کنم درباره این دو بازیکن آنها کیفیت بالایی دارند، اما باید این فاکتور را نیز در نظر بگیریم که اگر آمادگی لازم برای حضور در تیم ملی را ندارند، باید احترام گذاشت. من این صداقت را ستایش می‌کنم و این برایم قابل احترام است. ما زمان کمی در اختیار داریم. بازی با صربستان و کوبا بسیار مهم برای من و تعیین کننده است.

موتا پائز در پاسخ به این سوال که چه عاملی باعث شد به ایران بیاید، خاطرنشان کرد: اگر این ماموریت سخت و غیر ممکن است، برای هر چهار تیم است و ما شاهد بازی‌های برابر خواهیم بود. این ماموریت غیر ممکن نیست. وقتی که احساس فشار کنید، یعنی هدف دارید و این باعث تلاش و عکس العمل بهتر می‌شود. ما می‌توانیم این فرصت را فراهم کنیم که توانایی واقعی خودمان را نشان بدهیم. من احساس خوشبختی می‌کنم که در والیبال هستم. این عشق در 8 سالگی متولد شد و می‌خواهم این عشق را به بازیکنانم انتقال بدهم و آنها را آماده بازی کنم.

وی درباره اینکه آیا این تیم ملی ایران تجربه لازم برای عبور از این مرحله و رسیدن به المپیک را دارد یا خیر، گفت: وقتی که کلمه ستاره مطرح شد، باید اینگونه می‌گفتم که تعریف از ستاره در قالب تیمی اهمیت دارد و آن بازیکن باعث پیشرفت و کمک به سایر نفرات می‌شود. ستاره این نیست که قرارداد بالاتر دارد و پول بیشتری می‌گیرد. ما نیاز داریم که ارزش‌های درست را تعریف کنیم و ستاره‌هایی را می‌خواهم که تلاش کنند و دستاورد مثبتی داشته باشند و صد درصد توان خود را بگذارند و در کنار ما باشند.

پائز در پایان گفت: می‌خواهم بدانید چقدر خوشحالم که اینجا هستم. قرار نیست نظرات همیشه یکسان باشد اما همه باید تلاش کنیم. من همیشه در دسترس شما هستم و این باید با هماهنگی فدراسیون باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha