کد خبر 246556
۱۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۱:۱۸

تلسکوپ «جیمز وب» به شکار سیارات فراخورشیدی تازه‌ متولدشده می‌رود

تلسکوپ «جیمز وب» به شکار سیارات فراخورشیدی تازه‌ متولدشده می‌رود

ستاره‌شناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی جیمز وب در حال شکار سیاراتی هستند که در حال شکل‌گیری در اطراف ستارگان نوزاد هستند. این تلسکوپ فضایی قدرتمند داده‌ها را به سرعت، اما به نوعی غیرمنتظره ارائه داد.

به گزارش گروه اجتماعی حیات، سیارات نوزاد در توده‌های چرخان گاز و غبار به نام دیسک‌های پیش سیاره‌ای شکل می‌گیرند و در حین انجام این فرآیند، جرم بیشتری کسب می‌کنند. بشر از بسیاری از این دیسک‌های پیش سیاره‌ای تصویربرداری کرده است اما ستاره‌شناسان تا به امروز تنها چند بار به سیارات در حال شکل‌گیری در آنها نگاه کرده‌اند.

گابریل کوگنو عضو گروه و اخترشناس دانشگاه میشیگان اظهار کرد: اساسا در هر دیسکی که با وضوح و حساسیت کافی مشاهده کرده‌ایم، ساختارهای بزرگی مانند شکاف‌ها، حلقه‌ها و در مورد ستاره SAO 206462، مارپیچ‌ها را دیده‌ایم. بیشتر این ساختارها را می‌توان با تشکیل سیارات در تعامل با مواد دیسک توضیح داد، اما توضیحات دیگری وجود دارد که شامل حضور سیارات غول پیکر نمی‌شود.

کوگنو تحقیقات جیمز وب را بر روی دیسک پیش سیاره‌ای اطراف پیش ستاره SAO 206462 انجام داد. یک پیش ستاره یک جسم ستاره‌ای است که هنوز جرم کافی برای شروع همجوشی هیدروژن به هلیوم در هسته آن انباشته نشده است.

کوگنو می‌گوید: چندین شبیه‌سازی نشان می‌دهد که سیاره باید در داخل دیسک، عظیم، بزرگ، داغ و روشن باشد. اما ما آن را پیدا نکردیم. این بدان معناست که یا سیاره بسیار سردتر از چیزی است که ما فکر می‌کنیم، یا ممکن است توسط موادی پوشیده شده باشد که ما را از دیدن آن باز می‌دارد. آنچه ما پیدا کرده‌ایم یک گزینه سیاره‌ای متفاوت است اما نمی‌توانیم با اطمینان ۱۰۰ درصد بگوییم که این یک سیاره است یا یک ستاره پس‌زمینه کم‌نور یا کهکشان که تصویر ما را آلوده کرده است.

کوگنو می‌گوید: وقتی مواد روی سیاره می‌ریزد، به سطح آن ضربه می‌زند و یک خط انتشار در طول موج‌های مشخصی ایجاد می‌کند. ما از مجموعه‌ای از فیلترهای باند باریک برای شناسایی این برافزایش استفاده می‌کنیم. این کار قبلا از روی زمین در طول موج‌های نوری انجام شده است، اما این اولین بار است که در طیف مادون قرمز با جیمز وب انجام می‌شود.

HL Tau با سن تخمینی بیش از یک میلیون سال در مقایسه با خورشید میانسال ۴.۶ میلیارد ساله ما، جوانترین ستاره در بررسی دیسک پیش سیاره‌ای جیمز وب است.

منبع: اسپیس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha