کد خبر 245598
۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۴

«حیات» گزارش می دهد؛

قیمت سکه پس از حراج اسفندماه ۱۴۰۲

قیمت سکه پس از حراج اسفندماه ۱۴۰۲

قیمت سکه پس از حراج های اسفندماه در نزدیکی کانال ۴۰ میلیونی قرار دارد؛ اما آیا حراج سکه توانست نوسانات قیمت سکه را مهار کند؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ قیمت سکه در حالی در یک ماهه منتهی به اسفندماه ۱۴۰۲ صعودی بود که یکی از سیاست های بانک مرکزی برای کاهش نوسانات قیمت سکه، حراج آن از مسیر مرکز مبادله طلا و ارز بود؛ اما آیا این سیاست منجر به ارزانی سکه در بازار شد؟

برگزاری ۹ حراج سکه برای عموم مردم

ربع سکه از نیمه اسفند به مرکز مبادله آمد. بنا به مصوبه دوم اسفند ماه ۱۴۰۲ کمیسیون ارز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تصویب «دستورالعمل اجرایی معاملات سکه طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران»، مرکز مبادله ارز حراج انواع سکه طلا اعم از تمام، نیم و ربع را آغاز کرد.

نخستین حراج عمومی سکه طلای مرکز مبادله ایران با عرضه سکه ربع بهار آزادی در روز یکشنبه ۱۳ اسفند ماه برگزار شد. از تعداد ۱۲ هزار و ۸۷۷ قطعه ربع سکه ثبت سفارش‌شده در سامانه، با توجه به کف قیمت تعیین‌شده توسط عرضه‌کننده، ۱۱۸ قطعه سکه با میانگین قیمت ۱۱ میلیون و ۵۴۸ هزار تومان به برندگان تخصیص داده شد.

چالش های حراج ربع سکه

مرحله اول این حراج، چالش‌هایی برای مشتریان داشت. از جمله اینکه اگرچه مقرر بود افرادی که در حراج برنده نشدند، هر زمان که درخواست استرداد وجه کردند، پول به حسابشان واریز شود، اما این فرآیند برای برخی تا یک هفته و بیشتر هم به طول انجامید؛ اما بالاخره با گذشت یک هفته از زمان برگزاری اولین حراج، مرکز مبادله ارز و طلای ایران اعلام کرد تمام کسانی ‌که درخواست استرداد وجه را داشته و با مشکل بازگشت پول مواجه شدند، مشکل‌شان برطرف شده است.

چه تعداد سکه حراج شد؟

در مجموعِ ۹ حراج برگزارشده، جمعا ۱۱۰ هزار و ۵۲۴ قطعه انواع سکه طلا به متقاضیان حراج تخصیص داده شد.

عرضه شمش طلا در مرکز مبادله در ۱۵ حراج

دومین سیاست بانک مرکزی برای کاهش تقاضا عرضه شمش طلا در مرکز مبادله بود که زودتر از حراج سکه عملیاتی شد.

مرکز مبادله ایران مطابق با ابلاغیه هفتم دی ماه ۱۴۰۲ این بانک مبنی ‌بر «الزام تحویل، عرضه و فروش شمش‌های طلای وارداتی به منظور رفع تعهد ارزی صادرکنندگان در بستر مرکز مبادله ارز و طلای ایران» سازوکار، سامانه ها و نیز بستر رفع تعهد ارزی صادرکنندگان با استفاده از واردات شمش طلا را طراحی کرد تا صادرکنندگانی که مایل به رفع تعهد ارزی صادراتی با استفاده از واردات شمش طلا هستند، بتوانند از بستر مرکز مبادله ایران اقدام کنند.

بدین ‌ترتیب اولین جلسه حراج شمش طلا به‌صورت حضوری، ۲۷ دی ماه برگزار شد. در این حراج، ۱۰ کیلوگرم شمش با عیار ۹۹۵ در هزار عرضه شده و به گفته مسئولان مرکز مبادله، استقبال بسیار خوبی از سمت صادرکنندگان برای عرضه شمش در مرکز مبادله صورت گرفت.

حراج دوم شمش طلا نیز چهارشنبه (چهارم بهمن ماه) برگزار شده که در این حراج، ۳۷ کیلوگرم شمش یک کیلویی با عیار ۹۹۵ عرضه شده و از این میزان پنج کیلوگرم فروش رفت. هر شمش طلا در این مرحله از حراج مرکز مبادله، به‌صورت میانگین سه میلیارد و ۶۰۳ میلیون تومان به ازای هر یک کیلوگرم کشف و فروخته شد.

در نهایت، پانزدهمین جلسه حراج شمش طلا در ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد که در این حراج، ۱۸۲ قطعه شمش طلای یک کیلوگرمی از سوی صادرکنندگان عرضه شد که ۱۵۰ قطعه از آن معامله شد؛ همچنین میانگین قیمت شمش‌های طلای معامله‌شده در آخرین روز حراج ۱۴۰۲، چهار میلیارد و ۵۲ میلیون تومان بود.

آیا قیمت سکه کاهش یافت؟

قیمت سکه که در آخرین روز معاملاتی بهمن ماه به ۳۴ میلیون تومان رسیده بود در آخرین روز اسفندماه ۱۴۰۲ وارد کانال ۳۸ میلیونی شد تا نشان دهد محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی تلاش کرده در مسیر کاهش التهابات عمل کند؛ اما همچنان تقاضا افزایشی است. باید دید آیا این سیاست در فروردین ۱۴۰۳ نیز ادامه خواهد یافت؟

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha