کد خبر 244081
۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۲

در گفتگو با «حیات» مطرح شد:

ترویج اهمیت نماز از طریق نمایش موجب تحول فضای جامعه است

ترویج اهمیت نماز از طریق نمایش موجب تحول فضای جامعه است

بازیگر نمایش «تعریف نمایش» گفت: ترویج اهمیت نماز و فرهنگ آن از طریق نمایش به نوجوانان می‌تواند فضای جامعه را متحول کند.

محمدحسین شفیعی بازیگر نمایش «تعریف نمایش» در گفتگو با خبرنگار فرهنگی حیات گفت: برای اجرا در مساجد مشکلاتی بر سر راه ما وجود داشت مانند آنکه ضرب زورخانه را با تنبک اشتباه گرفته بودند و برای اجرای ما اشکال تراشی می‌کردند. کاربرد تنبک و ضرب زورخانه‌ای بسیار تفاوت دارد و خدا را شکر مشکل ما رفع شد. رهبری هم به تازگی اعلام کردند که ضرب زورخانه برای مساجد هیچ اشکال و ایرادی ندارد.

وی در رابطه با اهمیت نمایش و انتقال مفاهیم و آموزش وسیله آن عنوان کرد: ما در نمایش خودمان به اهمیت نماز و تاثیر آن در زندگی پرداختیم که اگر نوجوانان این موضوع را خوب درک کنند به طور صد درصدی تاثیر بسزایی بر زندگی آنها خواهد گذاشت، با نمایش‌هایی که به درستی بتوانند دین و نماز را معرفی کنند می‌توانیم امیدوار باشیم که جوانان و نوجوانان به ارزش نماز و دین اسلام به درستی پی ببرند. تاثیر این فعالیت‌ها می‌تواند حال و هوای جامعه را متحول کند.

بازیگر نمایش «تعریف نمایش» ادامه داد: خوب است که اجرای نمایش در مساجد به دوره خاصی محدود نشود و همیشه برقرار باشد اما هر نمایشی را نیز نمی‌توان در هر مسجدی اجرا کرد چرا که فضای مساجد نیز با هم متفاوت هستند. یعنی ممکن است یک نمایش در یک مسیر آنطور که دلخواه و مناسب است قابل اجرا نباشد.

شفیعی در مورد کیفیت برگزاری اولین دوره جشنواره ملی تئاتر شبستان اظهار کرد: جشنواره برای مراسم افتتاحیه و اختتامیه با مکان‌هایی که مشخص شده است از کیفیت بالایی برخوردار است. هماهنگی و اسکان تیم‌های تئاتر از سراسر کشور بسیار خوب برگزار شد. خوب بود که در کنار اجرای نمایش‌ها که برای هر تیم روزی یک اجرا در نظر گرفته شده بود برگزاری کارگاه‌های آموزشی را نیز ‌بینی می‌کردند تا به تقویت تئاتر مسجد هرچه بیشتر کمک کنند. 

در نخستین دوره از برگزاری این جشنواره گروه‌های نمایشی و هنری که وابسته به مساجد و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد هستند از سراسر کشور به تهران آمدند و در 14 مسجد منتخب شهر تهران برای مخاطبان و اهالی مساجد به اجرای نمایش پرداختند.

این جشنواره در 4 بخش عمومی، مهر ویژه بانوان، کودک و نوجوان و تئاتر کاغذی برگزار شده که امید است در دوره‌های آینده آثار ارسالی به جشنواره توسعه کمی و کیفی یابد. داوران این جشنواره نیز از چهره‌های شناخته شده عرصه تئاتر هستند که برخی از آن‌ها پیش از برگزاری جشنواره در قالب مدرسه تئاتر شبستان در تعدادی از استان‌ها حضور یافتند و به برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی پرداختند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha