کد خبر 243019
۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۴:۴۴

«حیات» گزارش می‌دهد؛

اخذ ژنتیک از شاغلین کارهای پرخطر/ ژن خبرنگاران چه زمانی گرفته می‌شود؟

اخذ ژنتیک از شاغلین کارهای پرخطر/ ژن خبرنگاران چه زمانی گرفته می‌شود؟

سازمان پزشکی قانونی کشور از 10 سال پیش قرار بود ژنتیک شاغلین کارهای پرخطر مانند آتش‌نشانان و خبرنگاران را جمع‌آوری کند اما این اتفاق به تازگی عملی شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، شغل خبرنگاری در کنار برخی از مشاغل، همواره از شغل‌های پر استرس و پر خطر بوده است. خبرنگاران با داشتن روحیه ژورنالیستی بارها جان خود را در صحنه‌ها و حوادث غیر منتظره به خطر انداخته‌اند و حتی تهدید به مرگ شده‌اند. اما به غیر از این افراد، انسان‌هایی هستند که در نبودشان زندگی دچار اشکالاتی می‌شد، آتش نشانان از جمله گروهی هستند که جان در کف شجاعانه، جان فشانی می‌کنند.

یکی از تلخ‌ترین اتفاقاتی که می‌تواند در خصوص افراد مشاغل پر خطر رخ دهد، مرگ نابه‌هنگام در زمان انجام وظیفه است، این موضوع تلخ موجب می‌شود که حتی کار به بررسی دی ان ای (DNA)، ژنتیک و تطابق آن نیز برسد.

حالا در تازه‌ترین خبر که در ۱۳ اسفندماه منتشر شد، سازمان پزشکی قانونی کشور قرار است ژنتیک شاغلین کارهای پرخطر را جمع‌آوری کند.

عباس مسجدی؛ رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در گفتگویی اظهار کرد: سازمان پزشکی قانونی در نظر دارد تا ژنتیک افراد با مشاغل پرخطر را جمع‌آوری کند.

وی ادامه داد: بنابراین مقامات عالی‌رتبه کشوری، افراد دارای مشاغل پرخطر چون آتش‌نشانان، کادر پرواز، نیروهای مسلح، جنگل‌بانان، کارگران معادن، خبرنگاران و افرادی که در صحنه‌های پرخطر حضور دارند از گروه‌های هدف این طرح هستند.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به شروع نمونه‌گیری از کادر پروازی تشریح کرد: از طرف ما به‌عنوان سازمان پزشکی قانونی مشکلی برای جمع‌آوری ژنتیک خبرنگاران وجود ندارد چراکه تجهیزات آزمایشی و کیت‌های مورد نیاز را در اختیار داریم.

مسجدی در نهایت گفت: اما تاکنون سازمان‌هایی که باید لیست خبرنگاران را در اختیار سازمان پزشکی قانونی قرار دهند پای کار نیامده‌اند؛ جمع آوری بانک ژنتیک افراد با مشاغل حساس در اکثر کشورها انجام می‌شود و یک ضرورت است.

حتی قبل از این نیز در ۱۹ دی ماه رضا رئوفیان، رئیس بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران در این رابطه اعلام کرده بود که هدف بانک هویت ژنتیک پس از ثبت اطلاعات مجرمان، جمع‌آوری و بارگذاری اطلاعات ژنتیکی افراد با مشاغل حساس است.

وی همچنین به این موضوع اشاره کرده بود که مقامات عالی رتبه کشوری، افراد دارای مشاغل پرخطر چون آتش‌نشانان، کادر پرواز، نیروهای مسلح، جنگلبانان، کارگران معادن، خبرنگاران و افرادی که در صحنه‌های پر خطر حضور می‌یابند، از گروه‌های هدف در این گام به شمار می‌روند که در همین راستا نمونه‌گیری از کادر پروازی کشور آغاز شده است.

گفتنی است این اولین بار نیست که چنین تصمیمی در رابطه با مشاغل پر خطر گرفته می‌شود، بلکه ۱۰ سال پیش نیز سازمان پزشکی قانونی قرار بود ژنتیک افراد مذکور را جمع آوری کند اما با این حال چنین تصمیمی عملی نشد و حالا پس از گذشت ۱۰ سال این مورد از کادر پرواز شروع شده است و هنوز مشخص نیست چه زمانی برای اخذ ژنتیک به سراغ دیگر مشاغل می‌روند؟

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha