کد خبر 241196
۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۶

در دومین جشنواره جایزه ملی «شهید پایتخت» مطرح شد:

کنار شخصیت علمی شهید طهرانی‌مقدم الگویی اجتماعی وجود دارد

کنار شخصیت علمی شهید طهرانی‌مقدم الگویی اجتماعی وجود دارد

معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: کنار شخصیت بزرگ علمی شهید طهرانی‌مقدم، یک الگوی اجتماعی، انسانی، شخصیت تزکیه شده و عارف وجود دارد، این موضوع را در شخصیت سایر دانشمندان شهید نیز می‌بینم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، دومین جشنواره جایزه ملی «شهید پایتخت» با حضور دکتر امیرحسین قاضی‌زاده‌ هاشمی معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، همسر شهید طهرانی‌مقدم و مدیران بنیاد شهید امروز ۳۰ بهمن‌ماه در هتل پارسیان برگزار شد. 

در این جشنواره دکتر امیرحسین قاضی‌زاده‌ هاشمی گفت: ابتدا از همکارانم تشکر میکنم که در بنیاد شهید و امور ایثارگران ابتکار به خرج داده و چند سالی است که این جایزه را با نام شهدای علمی برجسته نام‌گذاری می‌کنند. این کار دو حسن دارد؛ ابتدا اینکه پیرامون شخصیت شهید صحبت می‌کنیم و دوم اینکه در امتداد راهی که آن شهید آغاز کرده است، به جامعه معرفی، به عنوان الگو شناسایی شده و راهشان شناسایی خواهد شد.

وی افزود: وقتی ملت‌ها می‌خواهند تمدن‌های خود را معرفی کنند، دستاوردهای حاصل از آن را ذکر می‌کنند و زمانی که می‌خواهند آن را به نمایش بگذارند، جهاد و مسیر سختی را که طی کردند نشان می‌دهند. شاید نشان دادن آن محصول خیلی جذابیت نداشته باشد بلکه پشتکار و کار عظیمی که در این مسیر اتفاق افتاده و چگونه با زحمت آن اتفاق حاصل شده است، ارزش والاتری دارد. 

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: در انقلاب اسلامی سعی در راه خدا واقعیت دیگری است و آنچه مسیر را ممتاز می‌کند، این موضوع است. در عرصه عالم دانشمندان زیادی داشتیم که کارهایی نظیر شهید طهرانی مقدم انجام داده‌اند اما آنچه شهید طهرانی مقدم را ممتاز می‌کند این است که ایشان علم را به تسخیر درآورده است تا در مسیر تحقق دستورات الهی به کار گیرد.

وی اضافه کرد: به همین دلیل در کنار شخصیت بزرگ علمی شهید طهرانی مقدم، یک الگوی اجتماعی، انسانی و شخصیت تزکیه شده و عارف وجود دارد، این موضوع را در شخصیت سایر دانشمندان شهید نیز میبینم. در واقع  آنان دانشمندان صرف نبودند؛ بلکه علما و عارفان بزرگی بودند و این چند وجهی بودن و هدفدار بودن زندگی آنان را نشان می‌دهد.

قاضی‌زاده‌ هاشمی در ادامه تاکید کرد: شاید بزرگترین درسی که این شخصیت‌های بزرگ به ما می‌دهند این است که با هدفی بزرگ زندگی کنیم. در واقع سختی‌های بزرگ، فرصتی برای اصلاح است.

وی صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: در حال حاضر دو گروه از نخبگان در کشور وجود دارند که هر دو در بستر مردم رشد کرده اند؛ اما در این میان یک گروه سختی‌ها را فرصت می‌بینند برای اینکه وظیفه خود را نسبت به ملت انجام داده و سختی ها را به فرصت تبدیل کنند و گروهی دیگر  وقتی به نقطه‌ای می‌رسند، ارزش خود را از ملت بالاتر می‌بینند و مهاجرت می‌کنند، در هر صورت هر دو جزو سرآمدان علمی و نخبگان هستند اما یکی خود را مدیون مردم می‌داند و دیگری ارزش بالاتری برای خودش قائل است. آنچه را باید در این مسیر ارج نهیم ایثار در این مسیر است.

معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ضمن خوشامدگویی مجدد به نخبگان حاضر در جلسه گفت: امیدوارم این رویدادها هر ساله به کیفیت و کمیت آن افزوده شده، ترازش بالاتر رفته و این کار افتخار آمیز در تراز نام شهدایی که مزین است، قرار گیرد.

تصاویر دومین جشنواره جایزه ملی «شهید پایتخت» را اینجا ببینید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha