کد خبر 241015
۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۷

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور خبر داد:

دو جایزه به جوایز «جشنواره تجسمی فجر» اضافه می‌شود

دو جایزه به جوایز «جشنواره تجسمی فجر» اضافه می‌شود

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور از اضافه شدن دو جایزه به جشنواره هنرهای تجسمی فجر خبرداد و گفت: مساله اعتلای زنان و فکر بالایی که از مسایل جزیی فراتر رفته و کلان نگر است و همچنین مسئله خانواده و محوریت خانواده از مسائلی است که برای اعتلای فرهنگ و احیای جامعه کمک کننده است.

به گزارش گروه فرهنگی حیات؛ «انسیه خزعلی» معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور با همراهی «سید مجید امامی» دبیر شورای فرهنگ عمومی و «محمد خراسانی‌زاده» مدیرکل هنرهای تجسمی و دبیر کل جشنواره هنرهای تجسمی فجر و «امیر عبدالحسینی» دبیر جشنواره، از نمایشگاه آثار شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی که در موسسه صبا برگزار است، بازدید کرد.

وی در حاشیه این دیدار به آثار بخش‌های مختلف جشنواره اشاره کرد و درباره میزان نزدیکی اثار مرتبط با زنان و خانواده به بطن جامعه و زندگی روزمره عنوان کرد: به‌نظرم بسیاری از تصاویر می‌تواند وضعیت زندگی مردم را تصویر کند. تلاش زنان با وجود همه سختی‌هایی که در مسیر رشد پشت سر می‌گذارند و تلاشی که برای حفظ خانواده دارند، در این آثار به تصویر شده که بسیار تاثیرگذار بود.

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور افزود: بخشی دیگری از آثار درد و رنج زنان را در زمینه مقاومت یا از دست دادن عزیزان خود تصویر کرده بود؛ در مجموع به نظر می‌رسد تا آثار این نمایشگاه حدود زیادی به بطن جامعه نزدیک است. البته می‌شد بخش‌های بیشتری با نگاه زنان و خانواده در جشنواره باشد و بر توانمندسازی و پیشرفت زنان نیز تمرکز بیشتری صورت می‌گرفت.

معاونت زنان ریاست جمهوری دو جایزه به جوایز جشنواره تجسمی فجر اضافه می‌کند

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اهدای جایزه از سوی این معاونت گفت: ما قرار شده است که دو جایزه را برای جشنواره تجسمی و دو جایزه برای فیلم فجر داشته باشیم که حالا در راه جشنواره فیلم فجر هستیم تا این دو جایزه را امشب به برگزیدگان اهدا کنم اما در جشنواره تجسمی هنوز انتخاب آثار مورد نظر صورت نگرفته که جایزه به کدام بخش‌ها تعلق خواهد گرفت اما آثاری را کاندید کردیم که جایزه دهیم.

خزعلی درخصوص شاخص‌های انتخاب آثار برگزیده از منظر معاونت زنان گفت: مسئله اعتلای زنان و فکر بالایی که از مسایل جزیی فراتر رفته و کلان نگر است و همچنین مسئله خانواده و محوریت خانواده از مسائلی است که برای اعتلای فرهنگ و احیای جامعه کمک کننده است. اگر در هنر کسی این مولفه‌ها را تصویر کند، کار بزرگی انجام داده است.

در ادامه، سیدمجید امامی با بیان اینکه جشنواره هنرهای تجسمی فجر، پرجمعیت‌ترین خانواده جشنواره فجر است، افزود: واقعیت این است که به دلیل جایگاه مادری که هنرهای تجسمی نسبت به دیگر عرصه‌های هنری و فرهنگی و خلاق دارد، باید این عرصه بزرگترین باشد.

معاونت زنان ریاست جمهوری دو جایزه به جوایز جشنواره تجسمی فجر اضافه می‌کند

دبیر شورای فرهنگ عمومی اضافه شدن هنرهای زیبا به زندگی مردم را بزرگترین ایده‌ای دانست که به جشنواره اضافه شده است و تصریح کرد: نگاه ویژه جشنواره و هنرمندان به زندگی واقعی مردم، خانواده ایرانی و چالش‌ها و مسائل اجتماعی است؛ البته هنر همواره این سوگیری را در بطن خود داشته است اما به نظر می‌رسد اگر هنر به خانواده ایرانی نزدیک شود و فرهنگ عامه ایرانی نیز به هنرهای زیبا نزدیک شود رونق و شکوه در این عرصه به نمایش گذاشته خواهد شد.

وی به سطح کیفی جشنواره اشاره کرد و با بیان اینکه جشنواره زیباتر و ماندنی‌تر شده است، گفت: رقص قلم روی این آثار در بیش از ١۵ عرصه هنرهای تجسمی یکی از بهترین مسیرهای آرامش معنوی و نشاط اجتماعی است. امیدوارم با همکاری شهرداری، گالری‌های مجازی، آموزش و پرورش و رسانه‌ها هنرهای تجسمی بیش از پیش به زندگی مردم و زیست روزمره مردم برگردد. 

معاونت زنان ریاست جمهوری دو جایزه به جوایز جشنواره تجسمی فجر اضافه می‌کند

امامی به آثار به دیوار رفته جشنواره اشاره کرد و ادامه داد: من فقط حسرت می‌خورم که چرا مردم  این جشنواره را نمی‌بینند؛ البته این کم کاری از سمت ماست و نه مردم؛ این جشنواره فرصت مناسبی برای برقراری ارتباط و درک زیبایی شناسی است. این ارتباط و خیال ورزی است می‌تواند با زبانی نجیبانه موجب تعمیق مسایل فرهنگی و افشای مسایل اجتماعی شود. ابعاد مختلف زندگی و چالش‌های اجتماعی به زبان‌های مختلف بیان شده است و در این نمایشگاه گل سرسبدی برای تقویت و رصد فرهنگ عامه به نمایش درآمده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha