کد خبر 240786
۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۹

«حیات» در گزارشی بررسی کرد؛

دردسرهای انتشار قاچاقی فیلم «شب، داخلی، دیوار»/ زنجیره قاچاقی که باید قطع شود؟

دردسرهای انتشار قاچاقی فیلم «شب، داخلی، دیوار»/ زنجیره قاچاقی که باید قطع شود؟

پخش نسخه فیلم‌ و سریال‌های روز ایران به‌صورت قاچاق در شبکه‌های مجازی، دردسرهای بسیاری را در زمینه‌های مادی و معنوی برای عوامل تولید آن اثر ایجاد می‌کند اما معلوم نیست چه زمانی قرار است با این اتفاق تلخ برخورد شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ آمار فیلم‌هایی که بدون اکران، سر از کانال‌های قاچاق فیلم درمی‌آورند و در فضای مجازی دست ‌به دست می‌شوند روز به روز درحال افزایش است که آخرین نمونه آن فیلم «شب، داخلی، دیوار» است.

در سال‌های اخیر این اتفاق بارها رخ داده و بعد از فیلم‌های «تفریق» مانی حقیقی، «ارادتمند، نازنین، بهاره، تینا» به کارگردانی عبدالرضا کاهانی و «بی‌رویا» به کارگردانی آرین وزیردفتری که دچار این مشکل بزرگ شده‌اند، شب گذشته فیلم «شب، داخلی، دیوار» ساخته سینمایی وحید جلیلوند به‌ صورت غیرمجاز در فضای مجازی منتشر شد.

از 7 فیلم قاچاق‌شده چه می‌دانیم؟

جریان قاچاق فیلم‌های رسمی تولید شده در سینمای ایران که مخاطبان در انتظار اکران عمومی آن‌ها هستند، داستانی متفاوت از جریان عرضه فیلم‌های رسمی فضای مجازی در شبکه‌های اجتماعی دارد. جریانی که همچنان عنوان قاچاق برای آن به کار می‌رود و فیلم‌های قربانی هم از طرق مختلف گرفتار آن می‌شوند. از اسفندماه سال گذشته تا به امروز و در حدود 7 ماه، 7 فیلم شاخص سینمای ایران به همین صورت در اختیار مخاطبان قرار گرفته و شدت گرفتن این جریان در روزهای اخیر، زنگ هشداری جدی را به صدا درآورده است.

قاچاق فیلم‌های اکران نشده سازمان‌یافته است؟

پس از قاچاق پیاپی چند فیلم سینمایی اکران نشده، دستور فوری از سوی رئیس سازمان سینمایی برای بررسی این موضوع صادر و این احتمال مطرح شده که انتشار غیرقانونی فیلم‌ها سازمان یافته باشد.

طبق اعلام اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، جعفر انصاری‌فر - دبیر این ستاد- با اشاره به انتشار قاچاق فیلم‌های سینمایی« تفریق» و «بی رویا» گفت: بعد از وصول خبر انتشار غیرقانونی فیلم‌های «تفریق» و «بی رویا» در فضای مجازی با دستور ریاست محترم سازمان موضوع در دستور کار ستاد صیانت قرار گرفت. 

وی ادامه داد: با بررسی‌های مقدماتی صورت گرفته، مشخص شد که با توجه به رعایت دقیق مراقبت‌های حفاظتی از جمله استفاده از دی سی پی برای بازبینی فیلم‌ها، انتشار آثار خارج از سازمان‌های دولتی و احتمالا از دفاتر فیلم‌ها یا جشنواره‌های خارجی صورت گرفته است. به همین دلیل مراتب برای بررسی فنی به قوه قضائیه و پلیس فتای فراجا برای شناسایی منشاء نشر فیلم، منعکس شد.
به گفته وی، با توجه به حاشیه‌های موجود درباره قاچاق فیلم‌ها، احتمال سازمان یافتگی انتشار غیرقانونی فیلم‌های مذکور وجود دارد به گونه‌ای که نسخه‌های منتشر شده، دارای کیفیت اصلی و بدون تایتل و نشانه گذاری بازبینی هستند.  

دبیر ستاد صیانت از آثار سازمان سینمایی اضافه کرد: شائبه‌هایی در مورد رعایت امانت داری و حفظ حقوق اثر توسط پخش‌کننده بین‌المللی فیلم‌ها نیز وجود دارد که امیدواریم در سیر تحقیقات فنی مراجع ذی‌صلاح موضوع کاملا مشخص شود. 

وی خاطرنشان کرد: به هر حال با تاکید مقام عالی وزارت و ریاست سازمان سینمای مبنی بر حفاظت از حقوق فیلمسازان و مصمم بودن این ستاد و نهادهای نظارتی برای تحقق این خواسته، پیگیری‌ها تا کشف عامل یا عاملان متخلف پخش فیلم‌ها به صورت قاچاق که برای اهداف شخصی یا جریانی اقدام به این کار کرده‌اند، ادامه خواهد یافت.

سرانجام فیلم‌های قاچاق چه خواهد بود؟

درباره اینکه آیا زنجیره انتشار نسخه باکیفیت فیلم‌ها در فضای مجازی در چه نقطه از هم گسسته خواهد شد، هنوز زود است و باید منتظر اتفاقات پیش رو در این زمینه باشیم. به‌خصوص که کم نیستند فیلم‌هایی که احتمالاً با چالش‌هایی در فرآیند دریافت پروانه نمایش و ورود رسمی به چرخه اکران مواجهند و دور از انتظار نیست که با چنین تصمیمی بخواهند، سازمان سینمایی به عنوان متولی اصلی نظارت بر فرآیند عرضه فیلم‌های سینمایی را با چالش مواجه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha