به گزارش گروه اجتماعی حیات، ابوالفضل باقریفرد معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: ایام دهه فجر فرصت مناسبی است تا ضمن مقایسه پیشرفتهای پزشکی کشور در دوران پیش از انقلاب و پس از انقلاب، به دستاوردهای انقلاب اشاره کنیم.
وی با بیان اینکه از تحصیل بیش از 8 هزار دانشجوی پزشکی از 60 کشور جهان در ایران خبر داد و افزود: در دوران قبل از انقلاب پرشکانی از کشورهای فیلیپین، اندونزی و پاکستان در کشور طبابت میکردند که حتی برخی از آنها پزشک نبودند اما خوشبختانه امروزه از همین کشورها دانشجوی پزشکی در کشورمان تحصیل میکنند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: در سال های قبل از انقلاب کمیسیون عالی پزشکی، مسئولیت صدور مجوز برای اعزام بیماران به خارج از کشور را برعهده داشت اما امروز این کمیسیون تعطیل شده و نیازی به اعزام بیمار به خارج از کشور نیست.
وی دستاوردهای نظام سلامت و آموزشی کشور در حوزه علوم پزشکی را مرهون تلاشهای دانشجویان و اساتید دانست و ادامه داد: باتوجه به تمام مشکلات و تحریم ها در حوزه دارو، تجهیزات و حتی در بخش چاپ مقالات، خوشبختانه این افتخارات زیادی نصیب کشور شده و علوم پزشکی، توسعه بسیار خوبی داشته که بخش زیادی از آن با تلاش های گسترده دانشجویان و اساتید محقق شده است.
باقریفرد، مراکز توسعه آموزش را مغز متفکر دانشگاهها عنوان کرد و یادآور شد: این مراکز میتوانند مانع از روزمرگی دانشگاهها شوند و با رصد کردن فرآیندها، محلی برای تقویت تحقیق و توسعه (R&D) باشند.
وی از دانشجویان به عنوان صاحبان اصلی فرآیندهای آموزشی یاد کرد و افزود: دانشجویان میتوانند مشکلات و چالشها را به خوبی شناسایی کرده و بهترین راهکار را برای حل آن ارائه دهند. بر این اساس در نخستین گام از رییس مرکز توسعه آموزش خواستیم کمیتههای دانشجویی را فعال کند تا آنها عملا در فرآیند تصمیم گیری و حتی اجرا وارد شوند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خطاب به دانشجویان حضار در این مراسم تصریح کرد: شما پر انرژی و با نشاط هستید و وزارت بهداشت قصد دارد از این ظرفیت به خوبی استفاده کند. در واقع صاحبان اصلی فرآیند میتوانند راهکارهای بهتری ارائه دهند.
وی، با بیان اینکه گاهی تغییرات قانون از طریق پیشنهادات دانشجویان امکان پذیر است، خاطرنشان کرد: ساماندهی رشتهها از اولویتهای معاونت آموزشی وزارت بهداشت است؛ اینکه آیا باید با همین تعداد ادامه دهیم؟ همچنین بحث اصلاح آزمونها نیز از اهمیت زیادی برخوردار است که از دانشجویان میخواهیم به این مسائل توجه کنند و راهکار ارائه دهند.
باقریفرد تقویت تشکلهای دانشجویی را موجب هویت بخشی آن خواند و گفت: هدف اصلیمان هویتیابی این کمیتهها است چرا که بیشترین تصمیمات را شما میتوانید ارائه دهید.
نظر شما