کد خبر 238856
۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶

حیات گزارش می دهد؛

تکلیف احکام باقیمانده ایثارگران در برنامه هفتم چه شد؟

تکلیف احکام باقیمانده ایثارگران در برنامه هفتم چه شد؟

مجلس شورای اسلامی ایرادات شورای نگهبان در برنامه هفتم را رفع و مجددا به این شورا ارسال کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی  حیات؛ هفته گذشته بررسی ایرادات شورای نگهبان و هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره برنامه هفتم در مجلس شورای اسلامی به اتمام رسید و به شورای نگهبان ارسال شد. در این مرحله شورای نگهبان حداکثر ۱۰ روز فرصت دارد بررسی های لازم را انجام داده و ایرادات احتمالی مجددا به مجلس شورای اسلامی ارسال می‌شود تا بعد از بررسی در کمیسیون تلفیق در مجلس علنی مورد رسیدگی قرار گیرد.

تقریبا اکثر موادی که مربوط به ایثارگران در برنامه هفتم توسعه بود تعیین تکلیف شده است ولی در بین احکام متعدد، چند جزء از بند ج ماده ۳۱ و بند چ ماده ۷۵ مورد ابهام شورای نگهبان بود که مجددا در کمیسیون و صحن علنی مجلس بررسی و به تصویب رسید که البته چنانچه مورد موافقت شورای نگهبان واقع شود به مصوبه تبدیل می شود.

در ادامه گزارش به ایرادات شورای نگهبان و مصوبات مجلس در خصوص این ۲ ماده می پردازیم.

بند ج ماده ۳۱

۳-۲- مزایا و امتیازات قوانین ایثارگران در طول برنامه به جانبازان و شهدای مدافع حرم و همچنین شهدای امنیت تسری می‌یابد.

ایراد شورای نگهبان

در بند (ج)، در جزء ۳-۲-، وجه عدم ذکر جانبازان مدافع امنیت، ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.

مصوبه مجلس

در جزء ۳-۲ بند «ج» ماده (۳۱) عبارت «جانبازان و» به بعد از واژه «همچنین» اضافه می گردد.

متن جزء ۴-۲ در لایحه

۴-۲- به انتهای بند «ذ» ماده (۸۸) قانون برنامه ششم عبارت «رزمندگان به­ازای هر ماه حضور داوطلبانه در جبهه مشمول هشت درصد (۸%) معافیت از پرداخت مالیات موضوع ماده (۵۶) قانون جامع خدمات­رسانی به ایثارگران می‌شوند.» اضافه می گردد. همچنین در ابتدا و انتهای بند «ز» ماده (۸۸) قانون برنامه ششم بعد از کلمه «فرزند» عبارت «و همسران» اضافه می‌شود.

ایراد شورای نگهبان

در بند (ج)، در جزء ۴-۲-، اضافه شدن عبارت «و همسران» منجر به تعمیم امتیازات و مزایای مقرر در قوانین و مقررات برای شخص جانباز پنجاه درصد و بالاتر به همسران شهدا می‌شود، این موضوع نسبت به مواردی که منجر به افزایش هزینه‌های عمومی می‌شود، مغایر اصل ۷۵ قانون اساسی شناخته شد.

مصوبه مجلس

متن زیر جایگزین جزء ۴-۲ بند «ج» ماده (۳۱) می گردد:

عبارت «رزمندگان به ­ازای هر ماه حضور در جبهه مشمول هشت درصد (۸%) معافیت می‌شوند» جایگزین عبارت «رزمندگان با حداقل دوازده ماه حضور در جبهه» مذکور در بند «ذ» ماده (۸۸) قانون برنامه ششم می‌گردد.

دولت مجاز است نسبت به اصلاح حکم ذیل اقدام قانونی به عمل آورد:

 حکم بند «ز» ماده (۸۸) قانون برنامه ششم به همسران شهدا تسری می­یابد.

بند چ ماده ۷۵

چ- دولت مکلف است از طریق بنیاد شهید و امور ایثارگران، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و شهرداری‌های سراسر کشور نسبت به حفظ و ترویج آثار، ارزشها، حماسه­ها و تجارب انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با ایجاد، توسعه و نگهداری موزه­ها، یادمان­ها، نمادها و نشانه‌های جهاد، مقاومت و ایثار و پاسداشت قداست و منزلت والای شهیدان و ساماندهی و نگهداری مناسب آنها به‌صورت مراکز فرهنگی و نوسازی و مرمت گلزارهای شهدای سراسر کشور با هماهنگی خانواده معظم شهدا اقدام نماید. وزارتخانه‌های نیرو، نفت، راه و شهرسازی و کشور موظفند حسب مورد نسبت به تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز شامل آب، برق‌، گاز و جاده دسترسی، از منابع داخلی خود در سقف لوایح بودجه سنواتی اقدام نمایند.

ایراد شورای نگهبان

 در بند چ، در حکم الزام به «هماهنگی خانواده معظم شهدا»، حدود خانواده و تکلیف مواردی که ذی­حق دیگری وجود دارد ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهار نظر خواهد شد

مصوبه مجلس

در بند (چ) ماده (۷۵) عبارت «موضوع بند (ز) ماده (۱) قانون جامع خدمات­رسانی به ایثارگران مصوب ۲/۱۰/۱۳۹۱ و با رعایت حقوق اشخاص ذی­حق» بعد از عبارت «با هماهنگی خانواده معظم شهدا» اضافه شد.

بر اساس این گزارش؛ با در نظر گرفتن این موضوع که بحث انتخابات مجلس را پیش رو داریم و از سوی دیگر این هفته نیز مجلس صحن علنی ندارد به نظر می رسد چنانچه برنامه هفتم مجددا مورد ابهام شورای نگهبان قرار گیرد، بررسی ها توسط نمایندگان مجلس به بعد از ۱۱ اسفند و روز انتخابات موکول شود ولی آنچه که مد نظر اکثر نمایندگان است اینکه، برنامه هفتم تا قبل از سال جدید نهایی و تعیین تکلیف می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha