کد خبر 236487
۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۸

در نشست هم‌اندیشی پزشکان شاهد و ایثارگر بدون‌مرز؛

جریان ایثار دفاع از مستضعفین در مقابل مستکبرین است

جریان ایثار دفاع از مستضعفین در مقابل مستکبرین است

جبهه ای که باید ایجاد شود، جبهه دفاع از مستضعفین در مقابل مستضعفین است. ایثارگران همه جا در مقابل سلطه گر ایستاده اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، نشست هم‌اندیشی پزشکان شاهد و ایثارگر بدون مرز با حضور دکتر سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی معاون رئیس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران، سلیمانی دبیرکل جمعیت هلال احمر، پاکدل سرپرست معاونت توسعه بنیاد و جمعی از پزشکان ایثارگر امروز ۳۰ دی ماه در ساختمان بنیاد برگزار شد.

دکتر سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی در این نشست گفت: اشتراک عزیزانی که در این جمع هستند غیر از پزشک بودن ایثارگر بودن است. یکی از وظایف اصلی بنیاد شهید و امور ایثارگران ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به معنای سبک زندگی مقدس و آرمانی است. دعوای امروز عالم دعوایی بر سر آرزوها و آرمانهاست. در واقع نوع نگاه انسان به عالم و دیگران نظام ارزشی متفاوتی می‌سازد و این نظام ارزشی متفاوت است که در رژیم‌ های نژاد پرست ارزش‌ها برتری نژادی را می‌سازد.

وی افزود: رعیت باید در خدمت ارباب باشد در مقابل آن کسی که انسان را حر میخواهد، در تضاد با این تفکر است. انسان فردگرا تمام ثروت دنیا را در کشور خود جمع میکند و تمام دنیا را دچار استضعاف میکند. در دنیای کنونی؛ نبرد نبرد فرهنگی است و تفاوت‌ها تفاوتهای فرهنگی است. نوع نگاه ما به عالم است که تفاوت‌ها را به وجود می‌آورد .

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران تشریح کرد: هر تمدنی ضمن اینکه ارزش‌های خود را بیان میکند، غیریت سازی نیز می‌کند؛ برخی غیریت‌سازی را در دایره دین، رنگ پوست و ... بیان می‌کنند. سلطه یک انسان بر یک انسان در این دایره و با این نگاه بوده است.جامعه مدنی بر اساس اشتراک همه انسانها با حقوق مشترک که نگاه توحیدی است، شکل گرفته است.
 
وی گفت: حضرت امام خمینی (ره) ضمن اینکه نظام ارزشی را بیان کردند، غیریت سازی را هم انجام دادند. در مقابل این غیریت وحدت شکل می‌گرفت. امام می‌فرمود همه انسانها باید دارای وحدت باشند اما جایی غیریت سازی می‌کردند که مرزبندی میان مستضعف و مستکبر بود و جزو اصول قانون اساسی است که در برابر هر ظالمی باید بایستیم این مبنای وحدت‌ غیریت ماست. هرجای دنیا ظلمی باشد ما نسبت به او وظیفه داریم اما ممکن است در داخل کشور شیعه ای باشد که عقبه استکبار جهانی است؛ ما مقابل او نیز می‌ایستیم و مثال آن شاه شیعه است که عقبه انگلیس و آمریکا بود.

معاون رئیس جمهور افزود: امام خمینی (ره) نسلی را با این فرهنگ بر اساس نگاه توحیدی پایه گذاری کردند. امروزه اگر جمعی از مردم از آحاد بشریت باوجود اینکه سنی مذهب هستند، در غزه اینگونه کشتار می‌شوند، ما باز هم در مقابل استکبار می ایستیم و برادران ما از اینها حمایت می‌کنند؛ جوانی، عمر و زندگی خود را در کشورهای دیگر برای مقابله با ظالم صرف می‌کنند. یا در یمن به کمک حوثی‌ها  می‌شتابیم. همانگونه که از مردم ونزوئلا حمایت میکنیم، در اینجا مسئله استضعاف و استکبار مطرح است.

وی اظهار کرد: ایثارگران نیز خود را در این مسیر تاکنون هزینه کردند و همه جا در مقابل سلطه گر ایستاده اند و این ایستادگی گاهی جنبه نرم و گاهی جنبه سخت داشته است. ایثار یعنی آنچه که مال خود است را از خود دریغ کنی و به دیگری ببخشی و انسان لذت زندگی خود را برای حیات دیگران فدا کند. کمااینکه افرادی که در کرونا شهید شدند، شهید سلامت نامگذاری کردیم برای اینکه حیات خود را فدای زندگی دیگران کردند.

قاضی زاده هاشمی تشریح کرد: با این نگاه ما هم‌آرمان‌های زیادی در عالم داریم‌، جبهه ای که باید ایجاد شود؛ جبهه دفاع از مستضعفین در مقابل مستکبرین است. کاخ در کنار کوخ ساخته می‌شود کمااینکه میبینیم در همه کشورها خداوند نعمات زیادی قرار داده است اما آن کشورها مورد استثمار قرار گرفته‌اند. جریان ایثار جریان دفاع از مستضعفین در مقابل مستکبرین است. طبق تدبیر مقام معظم رهبری اگر می‌خواهیم وارد کشورهای دیگر شویم باید دنبال خدمات اجتماعی و سلامت در دیگر کشورها برویم؛ چراکه این خدمات جزو انسان دوستانه ترین روشهای ورود هستند.

دکتر قاضی زاده هاشمی اظهار کرد: ما نگاه نمی‌کنیم که باید برویم همه مردم دنیا را مسلمان کنیم؛ طبق فرمایشات ائمه باید ما یک مسلمان واقعی و اسوه حسنه باشیم و آنان جذب ما شوند، کمااینکه اسلام‌پژوهشی بعد از حوادث غزه زیاد شده است. ما در بنیاد شهید و امور ایثارگران در مقام ایجاد تشکل نیستیم اما آنچه باعث ارتقا می شود جمعی از افراد با انگیزه است که رهبران اجتماعی هستند و مرجعیت اجتماعی دارند؛ این افراد باید دور هم سازمانی مردمی تشکیل دهند و ما بستری برای این افراد ایجاد و به آنان کمکهای معنوی می‌کنیم. اصل ماجرا توسط افراد با انگیزه و معتقد انجام خواهد شد. باید پوسته لباس اداری را کنار بگذاریم. فصل مشترک این عزیزان این است که نسبت به ظلم در تمام مقاطع حساس بوده اند.

وی گفت: امروزه هیچ مرز و موضوع ملی در عالم وجود ندارد الان حوزه فرهنگ، اقتصاد، امنیت و سیاست جهانی است. اگر در عالم ظلم در گوشه ای از دنیا وجود داشته باشد آثارش به ما نیز برمی‌گردد. کمااینکه یک بیماری در گوشه ای از دنیا دامن‌گیر ما نیز است؛ بنابراین از بعد وظیفه انسانی به صورت فردی به موضوعات پرداخته‌اید و این موضوع باید سازمان‌دهی شود. باید نقش فعال‌تری ایجاد شود و ابتدا از کشورهای منطقه شروع کرده و با جریانهای مردم‌پایه اتفاق بیفتد که کاری مدیریتی است. کار ما جمع کردن افراد در کنار یکدیگر است و بعد میتوانیم در عرصه جهانی به عنوان نیروهای داوطلب این بخش نیز فعال شویم. در حوزه خدمت رسانی در حوزه ایثار و شهادت خیلی از افراد به صورت گروه های جهادی به ما کمک می‌کنند. الزاما این موضوع ابعاد بین المللی ندارد بلکه ممکن است در کشور نیز قابل استفاده باشد.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران همچنین بیان کرد: باید در این ماجرا کارهای فرهنگی نیز انجام شود و وظیفه داریم چهره درست ایثارگران را به جامعه نشان دهیم و در این راستا باید با معاونت فرهنگی برای الگوسای و خلق قهرمان همکاری کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha