کد خبر 235816
۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۵

در گفتگو با «حیات» مطرح شد؛

آخرین خبر در مورد افزایش حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳

آخرین خبر در مورد افزایش حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳

جلسات حقوق کارگران در حالی از امروز آغاز شد که یکی از نمایندگان کارگران در این کمیته گفت: در این جلسه سبد معیشت مورد بررسی قرار نگرفت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ روز دوشنبه نمایندگان کارگری و کارفرمایی دور یک میز جمع شدند تا جلسات مزدی ۱۴۰۳ آغاز شود. محسن باقری، نماینده کارگران در کمیته مزد، جزئیات این نشست را تشریح کرد.

محور صحبت‌ها مزد منطقه‌ای بود

محسن باقری، نماینده کارگران در کمیته دستمزدِ ذیل شورایعالی کار گفت: در نشست کمیته مزد که از ساعت ۱۰ صبح با حضور نمایندگان سه گروه و نماینده سازمان تامین اجتماعی در محل وزارت کار برگزار شد، به موضوع مزد منطقه‌ای بنا بر پیشنهاد وزارت اقتصاد پرداخته شد.

این در حالی است که به گفته باقری، نمایندگان کارگری کمیته دستمزد و نماینده تامین اجتماعی با استقرار مزد منطقه‌ای به دلایل بسیار مخالفت کردند.

چرا با مزد منطقه ای مخالفت شد؟

نماینده کارگران افزود: دلایل مخالفت بسیار بود؛ از جمله اینکه ماده ۴۱ قانون کار با ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی پیوستگی ذاتی دارد و با اجرای مزد منطقه‌ای، افزایش مستمری بازنشستگان کارگری دچار مشکل می‌شود؛ در عین حال نمایندگان کارگری خواستار اجرای بندهای یک و دو ماده ۴۱ قانون کار قبل از اجرای مزد منطقه‌ای شدند.

باقری ادامه داد: به دولت گفتیم چرا دستمزد منطقه‌ای را برای کارمندان زیرمجموعه خود اجرا نمی‌کند و فقط به دنبال محرومیت مزدی کارگران است؛ چرا در مورد مالیات، سیاست‌های منطقه‌ای برقرار نیست به این شکل که مثلا مزدبگیران را در مناطق محروم از پرداخت مالیات معاف کنند. یا اینکه  چرا تولید ثروت و توزیع ضریب جینی در کشور متوازن نیست.

نماینده کارگران با بیان اینکه همه متفق القول مخالف مزد منطقه ای بودند، گفت: بنابراین اکثریت جمع حاضر در کمیته دستمزد، این گزینه را مردود دانستند.

باقری با بیان اینکه «قبل از هر چیز باید محاسبات سبد معیشت ۱۴۰۳ در دستور کار کمیته دستمزد قرار بگیرد» افزود: متاسفانه در نشست امروز  به بحث سبد معیشت ورود نشد و تمام وقت جلسه به پیشنهاد وزارت اقتصاد در زمینه مزد منطقه‌ای اختصاص داشت. 

به گزارش «حیات»؛ با وجود آنکه تنها ۲ ماه تا پایان سال وقت باقی است اما جلسات مزد ۱۴۰۳ هنوز به صورت رسمی به موضوع حقوق کارگران در سال آینده ورود نکرده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha