کد خبر 234314
۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۸

یارانه بگیران بخوانند/ یارانه نقدی در آستانه تغییر؟

یارانه بگیران بخوانند/ یارانه نقدی در آستانه تغییر؟

دهک بندی یارانه بگیران در حالی پیش از این انجام می شد که با شروع تغییر این طرح و تبدیل آن به صدک بندی، احتمال قطع یارانه ها در سال آینده بیش از پیش وجود دارد.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ صدک بندی به جای دهک بندی در حالی مبنای دریافت یارانه های نقدی شده که با صدک بندی مردم در هدفمندی یارانه ها، از ۷۹ میلیون و ۶۰۰ هزار نفریارانه بگیر، هفت میلیون نفر بین دهک ها جابه جا می‌شوند. این سخن معاون رفاه وزیر کار است که احتمال تغییر یارانه بگیران را بیش از پیش پررنگ می کند. 

اولین گام برای تغییر در تعداد یارانه‌بگیران و شیوه‌ پرداخت یارانه توسط دولت سیزدهم برداشته شد و به زودی شمار یارانه‌بگیران می‌تواند دستخوش تغییر شود.

اگر تا پیش از این جمعیت ایران به شکل دهک‌بندی طبقه‌بندی شده و میزان یارانه پرداختی بر اساس دهک هر خانوار تعیین می‌شد، قرار است به جای دسته‌بندی ده تایی در جامعه، جمعیت ایران به صد دسته طبقه‌بندی گردد. از این رو دهک به صدک تبدیل می‌شود.

همچین مسئولان گفتند که یارانه نقدی با استفاده از طرح کالابرگ الکترونیکی قطع نخواهد شد.

پیش از این علیرضا عسگریان، معاون رفاه وزیر کار با اعلام اینکه از جمعیت ۸۵ میلیون و ۸۰۰ هزار نفری کشور، ۹۵ درصد یعنی ۷۹ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر یارانه نقدی می گیرند، گفته بود: صدک بندی دهک‌های درآمدی در هدفمندی یارانه ها اجرایی شده و داده‌های جدید از اطلاعلات خانوار تا انتهای سال اعمال می شود.

وی افزود: با اعمال صدک بندی، بین دهک‌ها جابجایی شکل می‌گیرد. یک عده‌ای دهک شان بالاتر می‌رود و یک عده‌ای پایین‌تر.

عسگریان با تاکید بر اینکه در این اقدام حذف یارانه نداریم ، افزود: مگر یک عده‌ معدودی که ممکن است به دهک ۱۰ منتقل شوند.

معاون رفاه وزیر کار گفت: پیش بینی ما از جابه جایی مردم بین دهک‌ها حدود هفت میلیون نفر است.

به گزارش «حیات»؛ حدود ۸۰ میلیون ایرانی یارانه بگیر در چرخه صدک‌بندی می‌چرخند این در حالیست که عده‌ای از مردم که حدود ۶ میلیون نفر می‌شوند از ابتدا در طرح هدفمندی ثبت نام نکرده‌اند و از چرخه دریافت یارانه خارجند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha