کد خبر 233205
۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۰

حیات گزارش می دهد؛

انتخابات و اهمیت مشارکت حداکثری در توصیه های رهبری

انتخابات و اهمیت مشارکت حداکثری در توصیه های رهبری

انتخابات یکی از مهم ترین عرصه های حضور و مشارکت ملت برای حمایت از نظام حاکمیتی است و در ایران نیز ضروری است که مردم با شرکت در انتخابات حمایت خود از حکومت اسلامی را نشان دهند.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات؛ انتخابات یکی از نمادهای حاکمیت مردم در یک نظام سیاسی است. حضور و مشارکت بالای مردم در انتخابات گوناگون نماد رضایت آنها از حاکمیت و توانایی کارگزاران در مدیریت و اداره کشور است. افزایش رضایت و مشروعیت مردمی نظام سیاسی، اعتبار بین‌المللی را برای کشور به همراه داشته و نظام را در مواجهه با تهدیدات و زیاده‌خواهی‌های دشمنان توانا می‌کند. از سویی دیگر اعتماد به نفس و شجاعت مسئولان را برای تحقق برنامه‌ها و پیشبرد برنامه‌های توسعه بالا برده، آنان را در برنامه‌ریزی و تلاش همه‌جانبه برای ساختن کشور مصمم می‌کند.

واقعیت در حوزه مسائل سیاسی آن است که مشارکت مردم در هر انتخاباتی به نوعی پذیرش چارچوب نظام سیاسی و اعتماد به آن است. به واقع اگر ملت به نظام سیاسی، قوانین و انتخابات آن اعتماد نداشته باشد، حاضر نخواهد شد در آن چارچوب بازی کند، پای صندوق‌های رأی بیاید، نامزدی را از میان نامزدهای احراز صلاحیت شده برگزیند و به وی رأی دهد. به همین سبب است که ضد انقلاب در طول چهار دهه اخیر همواره تلاش کرده است توده‌ها را متقاعد کند به دلیل وجود برخی نابسامانی‌ها، مشروعیت نظام را نشانه بروند و با حضور نداشتن در پای صندوق‌های رأی، به نوعی رأی منفی خود را به نظام سیاسی کشور اعلام کنند. سیاست سوخته‌ای که تاکنون در هیچ انتخاباتی نتیجه نداده است.

انتخابات از جهت دیگر هم مهم است، و آن این است که انتخابات نماد حرکت اسلامی در کشور ماست. انتخابات، هدیه‌ اسلام به ملت ماست. امام بزرگوار ما حکومت اسلامی به روش انتخاباتی را به ما یاد داد.

انتخابات می‌تواند برای کشور و ملت ما یک وسیله‌ مصونیت و یک نمودار اقتدار باشد و ملت و نظام اجرایی کشور را در مقابله‌ با چالش‌های گوناگون جهانی، از گذشته مستحکم‌تر کند. انتخابات می‌تواند نظام جمهوری اسلامی را جوان‌تر از آنچه هست، بکند. انتخابات پرشور از سوی مردم می‌تواند روز نویی را برای آنها رقم بزند. انتخابات، هم در صحنه‌ خارجی و در مقابل چشم بیگانگان، هم در صحنه‌ داخلی، و هم برای پیشرفت کشور، یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین رویدادهاست.

ذات انتخابات، مبتنی بر رقابت سیاسی شکل گرفته است. انتخابات میدان ارائه آراء و نظرات مختلف و مواجهه افکار عمومی با آنها است. آن کالایی که جذاب‌تر و مفیدتر برای مشتریان باشد، با اقبال عمومی مواجه خواهد شد. طبیعی است که رقابت سیاسی گاه با هیجاناتی برای پیروزی و کسب رای بیشتر همراه باشد و جریان های سیاسی از برخی شگردهای تبلیغاتی و عملیات روانی بهره بگیرند. نکته اساسی در این میان آن است که حاصل رقابت نباید تبدیل به دوقطبی شود که جامعه را به دودستگی و تقابل بکشاند.

تاریخ انقلاب به عیان نشان داده که هیچ عاملی (چه داخلی و چه خارجی) هرگز نتوانسته مردم ایران را دلسرد و ناامید ساخته و از میدان حمایت از نظام خارج کند. «سوءمدیریت و ناکارآمدی برخی مسئولان»، «تحریم‌ها، فشارها، کارشکنی و توطئه‌های دشمنان بیرونی»، «اقدامات شبکه نفوذی دشمن برای ناامیدسازی و بی‌اعتمادی مردم به نظام»، «فرصت طلبی و ناسپاسی برخی احزاب سیاسی در ترجیح منافع حزبی بر منافع ملی»، «تلاش مراکز سایبری و امپراتوری رسانه‌ای غرب و استفاده از حداکثر ظرفیت فضای مجازی برای خارج ساختن مردم از میدان حمایت از نظام» و انواع دسیسه‌ها و توطئه‌های بدخواهان و دشمنان کشور، نه تنها نتوانسته مردم را ناامید ساخته و از میدان حمایت از نظام جمهوری اسلامی خارج کند، بلکه بر عزم و اراده مردم افزوده است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در دیدار با مردم استان‌های خوزستان و کرمان، به اهمیت مشارکت در انتخابات اشاره و انتخابات ۱۱ اسفند را بسیار مهم، تعیین‌کننده و زمینه‌ساز تحول خواندند و با تبیین اهمیت مجلس شورای اسلامی در حل مشکلات موجود و تعیین مسیر حرکت کشور، تأکید کردند: ملت خود را برای برگزاری انتخابات به بهترین شکل یعنی همراه با ۴ خصوصیت «مشارکت قوی‌ و پرشور، رقابت واقعی جناح‌ها و دیدگاه‌های مختلف، سلامت حقیقی و امنیت کامل» آماده کند.

ایشان در تبیین اهمیت اصل و منطق انتخابات در جمهوری اسلامی، فرمودند که جمهوریت و اسلامیت نظام هر دو به انتخابات وابسته است؛ چرا که تحقق جمهوریت و مردم‌سالاری و حاکمیت مردم در اداره کشور هیچ راهی جز برگزاری انتخابات ندارد.

ایشان در بیاناتی دیگر فرمودند: کار بزرگ مردم اوّلا اصل مشارکت، ثانیا نوع مشارکت و نوع انتخاب خواهد بود به کوری چشم دشمنان انقلاب در طول سالهای متمادی، همه‌ی انتخابات‌ها سر وقت انجام گرفته؛ نه تعطیل شده، نه یک روز عقب افتاده؛ مردم در پای صندوقها حاضر شدند و رأی دادند. البتّه تبلیغات سوء آنها وجود داشته؛ از مدّتی قبل از انتخابات تا بعد از انتخابات این تبلیغات همیشه ادامه داشته. تجربه نشان داده و متن مردم نشان داده‌اند که هر چه دشمن خواسته، عکسش را انجام داده‌اند؛ هم در مورد انتخابات، هم در مورد راه‌پیمایی‌ها و مسائل گوناگون دیگر. این ‌دفعه هم ان‌شاءالله به توفیق الهی همین جور خواهد شد؛ مردم ان‌شاءالله حضور پیدا خواهند کرد و آبرو خواهند داد به نظام جمهوری اسلامی.

به گزارش حیات؛ مردم می‌دانند که شرکت در انتخابات علاوه بر اینکه یک فریضه و وظیفه دینی، ملی و اجتماعی است، زمینه را برای نمایش اقتدار ملی و کارآمدسازی سازمان‌ها و نهادها برای تحقق اهداف کشور نیز فراهم می‌کند. اینک مردم نیز خوب می‌دانند که تنها راه اصلاح امور، حضور در پای صندوق‌های اخذ رأی است. مردم می‌دانند مهمترین ابزاری که می‌تواند اراده و خواسته آنان را محقق سازد، صندوق رأی است. مردم خوب می‌دانند که اگر منتقد بوده و ایرادی دارند باید در پای صندوق‌های اخذ رأی خواستار تغییر وضع موجود به وضع مطلوب باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha