کد خبر 232653
۴ دی ۱۴۰۲ - ۰۱:۲۸

داستان خطوط مرموز در تصاویر جدید هابل از حلقه‌های زحل چیست؟ + فیلم

داستان خطوط مرموز در تصاویر جدید هابل از حلقه‌های زحل چیست؟ + فیلم

تصاویر جدید تلسکوپ هابل، خطوط مرموزی را در حقله‌های زحل نمایش داده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، در نگاه اول، تصویر جدید تلسکوپ هابل از سیاره زحل گویی صحنه‌ای از یک حلقه قدیمی از مجموعه Star Trek است؛ اما این تصویر ترکیبی در ۲۲ اکتبر ۲۰۲۳ توسط تلسکوپ فضایی هابل گرفته شده و مهمتر از آن، جزئیات بسیار جالبی است که ثبت کرده است.

اگر با دقت به نوار ضخیم و سفید حلقه‌های زحل نگاه کنید، ظواهر مرموز و تقریباً شبیه اثر انگشت را خواهید دید. این همان حلقه‌های مرموز زحل است که به‌نظر می‌رسد در حال چرخش همراه با سایر حلقه هاست، اما در نهایت دانشمندان هیچ ذهنیتی از ماهیت آن ندارند.

این رویداد را قبل از ناپدید شدن فقط برای دو یا سه دور می‌توان دید، به این معنی که تصویر برداری از آن در عمل یک کار دشوار تاریخی بوده است. اولین بار در سال ۱۹۸۱ توسط وویجر ۲ و سپس چندین بار در طول ماموریت کاسینی که از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۷ به دور زحل می‌چرخید، مشاهده شد.

اکنون هابل این ویژگی غیرمعمول را به عنوان بخشی از برنامه میراث سیاره فراخورشیدی (OPAL) رصد کرده است که آب و هوا را در غول‌های گازی منظومه شمسی نظارت می‌کند.

ایمی سیمون، دانشمند اصلی برنامه OPAL از مرکز پروازهای فضایی گودارد ناسا در اظهاراتی گفت: نظریه اصلی این است که این رویداد به میدان مغناطیسی قوی زحل متصل است و با نوعی تفاعل خورشیدی با میدان مغناطیسی همراه است.

تصاویر قبلی هابل نشان داده است که این رویداد به صورت فصلی ظاهر می‌شود و هر فصل زحل حدود هفت سال طول می‌کشد.

با گذشت زمان، دانشمندان امیدوارند که رصد مداوم هابل از زحل و حلقه‌های آن به افشای راز این پدیده مرموز کمک کند.

منبع: الیوم السابع

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha