کد خبر 230006
۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۷

قربان اوغلو در گفتگو با «حیات» مطرح کرد؛

اسرائیل به بن بست رسیده است/ گره خوردن سرنوشت نتانیاهو به سرنوشت جنگ با غزه

اسرائیل به بن بست رسیده است/ گره خوردن سرنوشت نتانیاهو به سرنوشت جنگ با غزه

دیپلمات سابق ایران گفت: سرنوشت جنگ غزه به سرنوشت نتانیاهو گره خورده است، از این‌رو نتانیاهو برای محافظت از خود به کشتار مردم مظلوم فلسطین ادامه می‌دهد.

جاوید قربان اوغلو کارشناس بین‌الملل و دیپلمات سابق ایران در گفتگو با خبرنگار سیاسی حیات، با توجه به سخنان کامالا هریس، معاون جو بایدن در خصوص مسائل مربوط به پسا جنگ در غزه گفت: آمریکا تمام قد از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند و این سیاست فراحزبی است، لذا چه حزب جمهوری خواه و یا حزب دموکرات در راس کار باشند؛ این دو حزب و همچنین حاکمیت آمریکا متعهد به دفاع از اسرائیل خواهند بود.

وی افزود: همچنین در هر شرایطی و در تمامی جنگ‌ها، فارغ از اینکه چه دولتی در راس کار باشد، حاکمیت آمریکا نشان داده است که در همه جنگ‌ها و مناقشات از صهیونیست‌ها به‌طور جدی حمایت می‌کنند. بنابر این، این موضوع یک استراتژیک برای آمریکا محسوب شده و در خود اسرائیل نیز با به روی کار آمدن حزب کارگر یا راست‌ترین و افراطی‌ترین احزابی که موتلفه هستند، هم با تشکیل یک دولت، اصل حاکم بر روابط آمریکا و اسرائیل محفوظ خواهد ماند.

کارشناس بین‌الملل و دیپلمات سابق ایران با بیان اینکه تفاوت‌های بین حزب جمهوری خواه و حزب دموکرات در ایالات متحده آمریکا در خصوص اسرائیل وجود دارد و آن رویکرد متفاوت آنهاست، اظهار کرد: مثلا جیمی کارتر رئیس جمهور اسبق ۹۹ ساله آمریکای؛ رویکردش در خصوص فلسطین چگونه بود؟ شاید مواضعش شخصی باشد اما برخی از آن به حزب دموکرات و یا همان دوره بیل کلینتون و پیمان اسلو (فارغ از آنکه ما با آن موافق یا مخالف هستیم) بر می‌گردد و این مسائل به شکل لرزانی مسئله دو دولت بوده است یا در دوره باراک اباما، وی  به شدت علیه نتانیاهو موضع داشت و در طول پنج سالی که رئیس جمهور آمریکا بود به هیچ عنوان حاضر به ملاقات با بنیامین نتانیاهو نشد. بخصوص در دوره‌ای که مسئله هسته‌ای ایران مورد مناقشه و مذاکره با آمریکا، بود.

وی با بیان اینکه در حزب دموکرات و سایر احزاب تفاوت های وجود دارد، تصریح کرد: دو تحول مهم در حال وقوع است؛ تحول اول مساله جنگ غزه در دوماه اخیر است که همه جهان بر این مسئله شناخت داشته و یکی از ناگوارترین موضوعاتی‌ست که همه جهان شاهد آن هستند و افکار عمومی در تمام دنیا علیه این سیاست ددمنشانه صهیونیست‌ها در حال موضع گیری هستند و افکار عمومی و حتی سیاست‌مدارها و رهبران دنیا نیز واکنش نشان داده‌اند.

قربان اوغلو در ادامه عنوان کرد: آمریکا با توجه به حمایت از اسرائیل در جنگ غزه، چند اشتباه استراتژیک داشته و اولین مورد در خصوص موضوعات مربوط به بیمارستان شفا بود که جو بایدن در این خصوص اعلام کرد؛ این بیمارستان مرکزی برای پایگاه‌ها و زرادخانه‌های گردان قسام است و همین موضوع موجب شد تا فجیع‌ترین قتل عام، رقم خورده و دویست نوزاد و کودک بی دفاع به صورت یکجا کشته و دفن شود.

وی افزود: دومین خطای که عامل رسوای بیشتر حامیان رژیم صهیونیستی شد، سخنان جوبایدن به نقل از آنتونی بلینکن بود که اعلام کرد؛ نقض آتش بس از سوی حماس بوده در صورتیکه به نظر بنده، این حرف از پایه بی‌اساس است، چرا که کاملا مشخص است رژیم صهیونیستی از ابتدا تصمیم داشت بعد از باز پس گیری اسرا، جنگ را دوباره شروع کند.

این کارشناس بین‌الملل خاطرنشان کرد: انتخابات، مساله پیش روی آمریکاست و اگر چنانچه این موضع‌گیری‌ها نسبت به رژیم صهیونیستی و کشتار زنان و کودکان از سوی آمریکا ادامه پیدا کند، حزب دموکرات ضربه حیثیتی سنگینی را در بین رای دهندگان دریافت خواهد کرد. هر چند مسلمانان و چند صدهزار نفر از آمریکایی‌ها که از منتقدان جدی حمایت از صهیونیست‌ها و حزب دموکرات هستند، موضع‌شان را نسبت به جوبایدن اعلام کرده‌اند، باید اینگونه گفت که در شرایط موجود، بایدن در یک پارادوکس قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه این مورد را باید در نظر گرفت که رئیس جمهور آمریکا و حزب دموکرات قبلا به رژیم صهیونیستی فشارهای ررا برای جلوگیری از عملیات‌های زمینی در غزه اعمال کرده بود اما نتانیاهو به این فشارها بی توجهی کرده است، یادآور شد: ارزیابی بنده این است که قبل از آغاز مرحله دوم جنگ، بایدن با فرستادن بلینکن به تل آویو قصد جلوگیری از جنگ دوباره را داشته و خواستار فرصتی برای ادامه داشتن آتش بس بوده است اما نتانیاهو این پیشنهادات را رد کرد. اخیرا شاهد بودیم که وال‌استریت ژورنال نیز این مورد را تایید کرده است.

قربان اوغلو با بیان اینکه اینگونه به نظر می‌رسد که آمریکایی ها با اسرائیل به بن بست رسیده اند، تصریح کرد: تنها کشوری که قادر است رژیم صهیونیستی را مهار و جلوی جنگ را بگیرد آمریکاست، منتها اینگونه به نظر می‌رسد که بنیامین نتانیاهو به دلایل متعدد حرف آمریکایی‌ها را گوش نمی‌دهد و یکی از دلایل آن، این است که در حقیقت سرنوشت جنگ با غزه به سرنوشت نخست وزیر رژیم صهیونیستی و دولت راست‌گرا، گره خورده است.

وی در این خصوص اضافه کرد: تقریبا همه می‌دانند که اگر جنگ تمام شود نخستین قربانی آن، بنیامین نتانیاهو خواهد بود. چرا که او باید از نخست وزیری استعفا دهد و حتما بعد از استعفا، دوباره پرونده‌های قضایی وی باز و راهی زندان خواهد شد. در رژیم صهیونیستی، اختیارات نخست وزیر بالا بوده و این جنگ به سرنوشت سیاسی نتانیاهو گره خورده است به همین دلیل او برای محافظت از خود به کشتار مردم مظلوم فلسطین ادامه خواهد داد.

این دیپلمات سابق ایران با بیان اینکه اگر اراده سیاسی در آمریکا وجود داشته باشد، عنوان کرد: امروز سیاست مداران آمریکا باید از کشتار مردم بی دفاع فلسطین شرمنده باشند چرا که خوب می‌دانند که آمریکا می‌تواند جلوی این جنایت‌ها و جنگ را بگیرد.

وی با اشاره به سخنان هریس در خصوص جنگ در غزه یادآور شد: همانگونه که دبیر کل سازمان ملل به اردوگاه رفح رفت و از نزدیک شاهد جنایات شد، کامالا هریس نیز باید این جنایات و کشتار را از نزدیک مشاهده کند لذا اگر هریس به غزه سفر کند، تحول بزرگی رقم خواهد خورد.

قربان اوغلو بیان کرد: سخنان کامالا هریس نقطه عطفی است نسبت به جنایاتی که در غزه رخ داده و می‌توان اینگونه ارزیابی کرد که آمریکایی‌ها برای اعمال فشار بر صهیونیست‌ها برنامه‌های دارد. اما اینکه نتانیاهو این فشارها را در نظر بگیرد، جای تردید دارد چرا که امنیت خودش در خطر خواهد افتاد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در کاخ سفید و حزب دموکرات روش‌های برای کنترل رفتار غیر انسانی نتانیاهو وجود دارد و یکی از این راه‌ها حذف کمک‌های مالی و تسلیحاتی نسبت به صهیونیست‌ها است.

این دیپلمات سابق ایران با اشاره به اینکه در کنگره ملی آمریکا تصویب شد که ۱۴ میلیارد دلار به اسرائیل کمک شود، گفت: بزرگترین حامی تسلیحاتی صهیونست‌ها، آمریکایی‌ها هستند و بمب‌های ۲۰۰ پوندی که تاکنون رژیم صهیونیستی دوبار از آن در جنگ فعلی استفاده کرده بود، از آمریکایی‌ها دریافت کرده بودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha