کد خبر 228679
۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۱

در گفتگو با «حیات» مطرح شد؛

روزانه ۷ تا ۱۰ نفر به‌دلیل نرسیدن عضو پیوندی فوت می‌کنند/ ۲۴۳۱ پیوند کلیه در یکسال

روزانه ۷ تا ۱۰ نفر به‌دلیل نرسیدن عضو پیوندی فوت می‌کنند/ ۲۴۳۱ پیوند کلیه در یکسال

رئیس اداره پیوند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تعداد پیوندهای انجام شده در سال‌جاری و تاکنون بیش از ۱۹۰۰ پیوند در کشور بوده است.

ساناز دهقانی، رئیس اداره پیوند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی حیات، اظهار کرد: از ابتدای سال‌جاری شاخص اهدای عضو به ازای هر یک میلیون نفر نسبت به سال گذشته افزایش داشته است؛ به طوری که از ۱۲ به ۱۲/۵ رشد پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه تعداد پیوندهای انجام شده در سال‌جاری و تاکنون بیش از ۱۹۰۰ پیوند در کشور بوده‌اند، اضافه کرد: اعضای عمل‌های پیوند انجام شده شامل کلیه، کبد، پانکراس، قلب و ریه هستند که بیشترین تعداد بیماران پیوند شده تحت عمل پیوند کلیه با بیش از ۱۳۰۰ مورد در کشور بوده‌اند.

رئیس اداره پیوند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: در سال گذشته در کشور ۲۴۳۱ نفر پیوند کلیه، ۸۹۳ نفر پیوند کبد، ۱۳۰ نفر پیوند قلب، ۹ نفر پیوند ریه، ۹ نفر پیوند روده و ۳۸ نفر پیوند پانکراس انجام داده‌اند. 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: الان بیش از ۱۸ هزار بیمار در لیست پیوند بوده و روزانه بین هفت تا ده نفر به‌دلیل نرسیدن عضو پیوندی فوت می‌کنند.

دهقانی با بیان اینکه در سال‌جاری پیوند ریه در کشور افزایش داشته که این کار با همکاری بیمارستان مسیح دانشوری، بیمارستان امام خمینی، دانشگاه های علوم پزشکی شیراز و همدان انجام شده است، گفت: همکاران اورژانس هوایی، اعضای اهدایی را با هواپیمای بال ثابت در کمترین زمان ممکن به تعران منتقل می‌کنند و به بیماران نیازمند پیوند زده می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha