کد خبر 226361
۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵

برای بررسی وضعیت بحرانی در غزه صورت می گیرد؛

برگزاری نشست سران کشورهای اسلامی با حضور رئیسی در ریاض

برگزاری نشست سران کشورهای اسلامی با حضور رئیسی در ریاض

نشست سران کشورهای اسلامی امروز با موضوع بررسی تحولات غزه امروز در ریاض برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات؛ شبکه الاخباریه عربستان سعودی ۱۸ مهر ماه سال جاری اعلام کرد که ریاض خواستار برگزاری جلسه فوری سازمان همکاری اسلامی در سطح وزیران امور خارجه است تا هرچه سریعتر تنش ناشی از درگیری اسرائیل - فلسطین در نوار غزه را بررسی کنند. به همین دلیل نشست فوق العاده سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، برای دفاع از فلسطین و محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در ریاض برگزار می شود.

به دنبال حملات وحشیانه و جنایت‌بار رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع و بی‌گناه غزه، رئیسی در پی یک سلسله تحرکات دیپلماتیک و در گفت‌وگوهای تلفنی و حضوری با سران کشورهای اسلامی، پیگیر برگزاری اجلاس اضطراری سران سازمان همکاری اسلامی بود که این نشست امروز به میزبانی رئیس دوره‌ای این سازمان در ریاض عربستان برگزار می‌شود.

رئیس جمهور کشورمان نیز به منظور پیگیری راهکارهای بازدارنده در مقابل جنایات صهیونیست‌ها و برای شرکت در جلسه اضطراری سازمان همکاری اسلامی با بدرقه حجت الاسلام والمسلمین قمی معاون بین الملل دفتر رهبر انقلاب صبح امروز (۲۰ آبان ماه) عازم ریاض شد.

بر اساس این گزارش؛ سیدابراهیم رئیسی در حاشیه شانزدهمین اجلاس سازمان همکاری اقتصادی «اکو» در دیدار رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، با بیان اینکه مسئله فلسطین و جنایات هولناک رژیم غاصب صهیونیستی در غزه مهم‌ترین دغدغه امروز جهان اسلام و بلکه جامعه بشری است، گفت: بر ضرورت فشار همه‌جانبه جهان اسلام بر رژیم جنایتکار صهیونیستی، قطع روابط سیاسی و اقتصادی کشورهای اسلامی با رژیم صهیونیستی را به‌عنوان اقدامی مؤثر و بازدارنده در توقف جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم مظلوم فلسطین خواستار شد.

از ابتدای جنگ، کشورهای غربی، بطور خاص ایالات متحده با وانمود کردن به تلاش برای حل و فصل بحران، اراده بسیاری از کشورهای عربی برای موضع‌گیری سخت علیه اسرائیل را تحت الشعاع قرار داده‌اند.

پیش از اجلاس پیش رو، ۲۶ مهر ماه (۱۸ اکتبر) نشست فوق‌العاده کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی با حضور وزرای خارجه کشورهای عضو در جده برگزار شد و «حسین امیرعبداللهیان» وزیرخارجه ایران در رأس هیأتی در این نشست شرکت کرد.

امیر عبداللهیان وزیر خارجه کشورمان نیز در این رابطه گفت: امروز به دلیل اهمیت موضوع غزه، اجلاس فوق العاده سران کشورهای اسلامی و عربی به صورت مشترک در ریاض برگزار می‌شود. رئیس جمهور محترم پیشنهادات مهمی را در اجلاس ارائه خواهند کرد.  علیرغم حضور تمام قد آمریکا در جنگ با مقاومت آزادیبخش فلسطین در غزه، نتانیاهو دومین شکست بزرگ خود را رقم زد.

در بیانیه اجلاس وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی ضمن تاکید بر پایان حملات علیه فلسطین، از جامعه بین‌الملل خواسته شده بود برای ارائه کمک‌های بشردوستانه، پزشکی، امدادرسانی فوری، آبرسانی و برق‌رسانی، بازگشایی فوری گذرگاه‌های انسانی امن برای ارسال کمک‌های اضطراری به نوار غزه اقدام کنند. یک روزنامه اماراتی نیز گزارش داده است که وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب قطعنامه‌ای تنظیم کرده‌اند که خواسار آتش‌بس در غزه شده است. این قطعنامه خواستار انجام رایزنی‌هایی برای ارائه پیشنهاداتی در خصوص آتش‌بس به اسرائیل و آمریکا شده است.  اتحادیه عرب یک بلوک منطقه‌ای است که ۲۲ کشور عربی در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا را شامل می‌شود. سازمان همکاری اسلامی ۵۷ عضو دارد و ایران نیز عضو آن است.

این نشست در شرایطی برگزار می‌شود که تعداد قربانیان حملات رژیم صهیونیستی در غزه به ۱۱ هزار و ۷۸ شهید و ۲۷ هزار و ۴۹۰ زخمی رسیده است. از میان این شهدا، چهار هزار و ۵۰۶ نفر کودک، سه هزار و ۲۷ نفر زن، و ۶۷۸ نفر هم سالمند هستند.

به گزارش حیات؛ آخرین سفر رسمی رئیس جمهور ایران به ریاض مربوط به سفر محمود احمدی نژاد در سال ۹۱ است و پس از آن روابط ایران و عربستان پس از فاجعه تلخ منا در مهرماه سال ۹۴ و کشته شدن ۲۲۳۶ زائر و همچنین درپی حمله به سفارت این کشور در دی ماه سال ۹۴ تیره و تار شد تا آنکه سرانجام تهران و ریاض در فروردین امسال با پس از هفت سال قطع روابط دیپلماتیک به دنبال چهار روز مذاکره با میانجیگری چین در پکن به توافق دست یافتند. در پی بهبود روابط تهران و ریاض، سفارت عربستان سعودی از روز یک‌شنبه ۱۵ مرداد در تهران بازگشایی شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha