کد خبر 226061
۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۰

«حیات» گزارش می دهد؛

جزئیات تصویب احکام ایثارگران در برنامه هفتم توسعه

جزئیات تصویب احکام ایثارگران در برنامه هفتم توسعه

بررسی برنامه هفتم توسعه در صحن علنی مجلس در مراحل پایانی است و احکام ایثارگران تا حدودی تعیین تکلیف شدند.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات؛ یکی از مهمترین قوانین ناظر بر ارائه خدمات به حوزه ایثارگری، قوانین برنامه های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که رویکرد کلی حاکم بر نظام تقنینی و نظارتی حوزه ایثارگران را برای یک دوره پنجساله تعیین میکند. به این منظور احکام اختصاص یافته به حوزه ایثارگری در قوانین برنامه های توسعه باید این قابلیت را داشته باشند تا با پیشبینی سازوکارهای مطلوب سیاستی و ریل گذاری صحیح تقنینی و نظارتی، خلاها و ظرفیتهای نهفته و بالقوه قوانین بالادستی این حوزه ازجمله «سیاستهای کلی نظام در امور ترویج و تحکیم فرهنگ ایثار و جهاد و ساماندهی امور ایثارگران» و «قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران» را شناسایی و رفع کنند. در این راستا موادی در لایحه برنامه هفتم توسعه به تصویب مجلس رسید که در گزارش زیر به جمع بندی کلی آنها می پردازیم.

بند ب ماده۶  

در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، بند (ب) ماده ۶ این لایحه تصویب شد. بر اساس این ماده، دولت نسبت به تهیه برنامه کمّی سالانه به تفکیک سهمیه وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات و تعاون، کار و رفاه اجتماعی، فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بنیاد شهید و امور ایثارگران، کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی کشور، بسیج سازندگی، سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی و همچنین نهادهای توسعه‌ای، با توزیع استانی برای اشتغالزایی از محل ایجاد و توسعه کسب و کارها اقدام نماید.

بند ج ماده ۳۱

به موجب بند ج ماده ۳۱؛ بنیاد شهید و امور ایثارگران مکلف است با توجه به شأن و منزلت خانواده  معظم شهدا و ایثارگران و ضرورت توسعه خدمت رسانی به ایشان از طریق مراجع ذیربط و با هدف تقویت عدالت و حمایت هدفمند، ارتقای اثربخشی و افزایش رضایت مندی جامعه هدف در ارائه خدمات، نسبت به اصلاح، تنقیح  و تجمیع کلیه قوانین و مقررات موجود در حوزه خدمات رسانی به ایثارگران ازجمله قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، قانون حالت اشتغال مستخدمین شهید، جانباز، ازکارافتاده و مفقودالاثر انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان انقلاب اسلامی تا پایان سال اول برنامه متناسب با نوع و سابقه ایثارگری، میزان ازکارافتادگی با لحاظ سن و دهک درآمدی با ترتیبات قانونی اقدام نماید؛

۱ـ فرزندان و همسران شهدا از کلیه امتیازات و مزایای مقرر در قوانین مختلف برای شخص جانباز %۵۰ و بالاتر به استثنای حق پرستاری، کاهش ساعات کاری و حالت اشتغال، برخوردارند.

۲ـ حکم مربوط به سقف خالص پرداختی حقوق و مزایای مستمر و غیرمستمر و سایر پرداختی ها از هر محل و تحت هرعنوان شامل بیمه بازنشستگی و معافیت مالیاتی موضوع مواد (۳۷) و (۵۶) قانون «جامع خدماترسانی به ایثارگران»، شامل ایثارگران نمی شود.

۳ـ همسران و فرزندان شهدایی که به صورت پیش از موعد یا عادی بازنشسته یا استعفا یا بازخرید شده اند با رعایت شرط سنی کمتر از شصت و پنج سال می توانند با عدم کاهش حقوق و مزایای پست قبلی درصورت تنزل پست، به خدمت اعاده و با رعایت شرایط عمومی به بازنشستگی نائل آیند.

درصورت دریافت پاداش پایان خدمت در بازنشستگی اول، پاداش مذکور به آن سنوات، مجدداً به این افراد تعلق نمی¬گیرد.

۴ـ کلیه فرزندان شهدایی که به دلیل حوادث ناشی از کار یا غیر¬ناشی از کار فوت یا به تشخیص کمیسیون پزشکی مربوطه از کار افتاده کلی و جزیی می گردند، به منظور حفظ کرامت خانواده شهدا و جلوگیری از تبعات اجتماعی آن، ملاک برقراری مستمری آنان حقوق و مزایای مشمول حق بیمه ماه آخر منتج به فوت یا از کار افتادگی کلی یا جزیی به صورت کامل خواهد بود.

۵ ـ کلیه فرزندان و همسران شهدای شاغل دردستگاه های موضوع ماده (۲) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران میتوانند با حداکثر ده سال سنوات ارفاقی و براساس حقوق و مزایای مشمول حق بیمه آخرین ماه منتج به بازنشستگی با دریافت حقوق و مزایای کامل بازنشسته شوند.

۶ ـ کلیه امکانات بهداشتی، درمانی، تشخیص، توانبخشی، آموزشی، پیشگیری، دارو، تجهیزات پزشکی و آمبولانس که مورد نیاز جانبازان پنجاه درصد(%۵۰) درصد و بالاتر مصرح در قانون جامع خدمات رسانی میباشد به ایثارگران در قوانین مرتبط به همسران و والدین و فرزندان شهداء تسری پیدا می¬نماید.

۷ـ عبارت «برعهده دستگاه متبوع مستخدم» و «فرزند شهید» به¬ترتیب به بعد از کلمه شاغل و بازنشسته در بند «ب » ماده (۱۳) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران اصلاحی ۱۳۹۷ اضافه میگردد.

۸ ـ مواد (۸۶) تا (۹۱) قانون برنامه ششم توسعه تنفیذ می گردد.

جزئیات تصویب احکام ایثارگران در برنامه هفتم توسعه

جزئیات تصویب احکام ایثارگران در برنامه هفتم توسعه

جزئیات تصویب احکام ایثارگران در برنامه هفتم توسعه

جزئیات تصویب احکام ایثارگران در برنامه هفتم توسعه

جزئیات تصویب احکام ایثارگران در برنامه هفتم توسعه

جزئیات تصویب احکام ایثارگران در برنامه هفتم توسعه

در ادامه بررسی ها نمایندگان مواد ۲۷ تا ۳۱ را که بخشی از آن به ایثارگران مربوط می شود را به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند. در این راستا؛ ولی اسماعیلی رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به خبرنگار حیات گفت: بندهای مربوط به ایثارگران در مواد ۳۱ و ۲۹ برنامه هفتم توسعه به مراعا گذاشته شده است که پیگیر این موضوع برای تصویب هستیم.

بند ث ماده ۵۰

وزارت راه و شهرسازی مکلف است با استفاده از مزایای موضوع تبصره (۱) ماده (۲) قانون جهش تولید مسکن، نسبت به تأمین مسکن حمایتی مورد نیاز برای دهک های کم برخوردار یک تا سه با اولویت مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی کشور، خانواده ایثارگران، رزمندگان و بسیجیان کمبرخوردار دوران دفاع مقدس و همچنین خانواده شهدای مدافعان حرم اقدام نماید.

بندالحاقی- وزارت راه و شهرسازی مکلف است جهت تأمین مسکن حمایتی با استفاده از مزایای موضوع تبصره (۱) ماده (۲) قانون جهش تولید مسکن مورد نیاز برای دهکهای کمبرخوردار یک تا سه با اولویت مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان بهزیستی، خانواده ایثارگران، رزمندگان و بسیجیان کمبرخوردار دوران دفاع مقدس و همچنین خانواده شهدای مدافعان حرم اقدام نماید.

نمایندگان مجلس در بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه به بند ث ماده ۵۰ رسیدند. ولی بنا به دلیل وجود قانون جهش تولید مسکن که قبلا در مجلس به تصویب رسیده بود نمایندگان به آن نپرداختته و از این بند عبور کردند.

محمدباقر قالیباف در جریان بررسی بند (ث) و بند الحاقی ماده ۵۰ لایحه برنامه هفتم توسعه گفت: این بند و بند الحاقی به دلیل وجود قوانین کامل و صریح قابل طرح نیست.

ماده ۷۰

به منظور ارتقای بهره وری و دسترسی عادلانه به خدمات سلامت و ایجاد فضای رقابتی بین واحدهای مختلف ارائه¬دهنده خدمت با هدف جلب رضایت خدمت گیرندگان اقدامات زیر انجام می پذیرد:

بند الحاقی۶ ـ واردات تجهیزات پزشکی از قبیل انواع صندلی چرخدار (ویلچر)، تشک های طبی، اورتز، پروتز و اندام های مصنوعی و لوازم مصرفی بهداشتی و درمانی مورد نیاز ایثارگران و معلولین شدید حرکتی که تولید داخلی ندارد، توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران و سازمان بهزیستی کشور، مجاز و از سود بازرگانی، حقوق ورودی و عوارض گمرکی، معاف است.

آیین نامه اجرایی این بند ظرف سه ماه از لازم الاجرا شدن این قانون، به پیشنهاد سازمان، بنیاد شهید و امورایثارگران و وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه می¬شود و به تصویب هیئت وزیران می رسد.

بند الحاقی ۷ـ واردات خودروی آمبولانس در صورت عدم امکان تأمین از محل تولید داخل توسط سازمان فوریت های پیش بیمارستانی اورژانس کشور، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، بنیاد شهید و امور ایثارگران، دانشگاه های علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی کشور و خیرین بیمارستان ساز با مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین واردات آمبولانس فوریت های اجتماعی توسط سازمان بهزیستی کشور از پرداخت حقوق ورودی و عوارض گمرکی، معاف است.

با تصمیم رئیس مجلس شورای اسلامی  این ۲ بند قابل طرح نبودند.

ماده ۷۳

نمایندگان با تصویب این ماده موافقت کردند. لذ اساس بند الحاقی۱ این مکاده:  سهم بیمه­گذار (فرانشیز) در موارد بستری برای مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور، رزمندگان معسر و زنان سرپرست خانوار معسر با تأیید نهادهای مربوط به­صورت رایگان و برای دهک­های اول تا پنجم دو درصد (%۲) و سایر دهکها ده درصد (%۱۰) تعیین می­گردد.

در بند الحاقی ۲ نیز آمده است پوشش بیمه سلامت برای افراد غیرایرانی مقیم کشور، از جمله مهاجران گروهی مورد تأیید دفتر اتباع خارجی وزارت کشور الزامی است. شیوه دریافت حق بیمه و برخورداری از یارانه دولت برای تأمین حق بیمه براساس آیین­نامه­ای است که به پیشنهاد سازمان بیمه سلامت ایران با همکاری سازمان و وزارت کشور حداکثر ظرف سه­ماه از لازم الاجرا شدن این قانون تهیه می­شود و به­تصویب هیئت وزیران می­رسد. حکم این بند نافی حکم ماده (۴) قانون احکام دائمی برنامه­های توسعه کشور نیست.

بند چ ماده ۷۵

چ- دوﻟﺖ ﻣﻜﻠﻒ اﺳﺖ از ﻃﺮﻳﻖ ﺑﻨﻴﺎد ﺷﻬﻴﺪ و اﻣﻮر اﻳﺜﺎرﮔﺮان و ﺷﻬﺮداریﻫﺎی ﺳﺮاﺳﺮ ﻛﺸﻮر ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺣﻔﻆ و ﺗﺮوﻳﺞ آﺛﺎر، ارزﺷﻬﺎ، ﺣﻤﺎﺳﻪﻫﺎ و ﺗﺠﺎرب اﻧﻘﻼب اﺳﻼﻣﻲ و دﻓﺎع ﻣﻘﺪس ﺑﺎ اﻳﺠﺎد، ﺗﻮﺳﻌﻪ و ﻧﮕﻬﺪاری ﻣﻮزهﻫﺎ، ﻳﺎدﻣﺎنﻫﺎ، ﻧﻤﺎدﻫﺎ و ﻧﺸﺎﻧﻪﻫﺎی ﺟﻬﺎد، ﻣﻘﺎوﻣﺖ و اﻳﺜﺎر و ﭘﺎﺳﺪاﺷﺖ ﻗﺪاﺳﺖ و ﻣﻨﺰﻟﺖ ﭘﺎک ﺷﻬﻴﺪان و ﺳﺎﻣﺎﻧﺪﻫﻲ و ﻧﮕﻬﺪاری ﻣﻨﺎﺳﺐ آﻧﻬﺎ ﺑﻪﺻﻮرت ﻣﺮاﻛﺰ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ و ﻧﻮﺳﺎزی و ﻣﺮﻣﺖ ﮔﻠﺰارﻫﺎی ﺷﻬﺪای ﺳﺮاﺳﺮ ﻛﺸﻮر ﺑﺎ ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﻲ ﺧﺎﻧﻮاده ﻣﻌﻈﻢ ﺷﻬﺪا اﻗﺪام ﻧﻤﺎﻳﺪ. وزارﺗﺨﺎﻧﻪﻫﺎی ﻧﻴﺮو، ﻧﻔﺖ، راه و ﺷﻬﺮﺳﺎزی و ﻛﺸﻮر ﻣﻮﻇﻔﻨﺪ ﺣﺴﺐ ﻣﻮرد ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﺄﻣﻴﻦ زﻳﺮﺳﺎﺧﺖﻫﺎی ﻣﻮرد ﻧﻴﺎز ﺷﺎﻣﻞ آب، ﺑﺮق، ﮔﺎز و ﺟﺎده ﺑﺎ دﺳﺘﺮﺳﻲ از ﻣﻨﺎﺑﻊ داﺧﻠﻲ ﺧﻮد در ﺳﻘﻒ ﺑﻮدﺟﻪ ﺳﻨﻮاﺗﻲ اﻗﺪام ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ.

بند چ ماده ۷۵ لایحه برنامه هفتم توسعه تصویب شد که بر این اساس دولت مکلف به توسعه و نگهداری موزه‌ها، یادمان‌ها، نمادها و نشانه‌های جهاد، مقاومت و ایثار و نوسازی و مرمت گلزارهای شهدای سراسر کشور با هماهنگی خانواده معظم شهدا شد.

بند الحاقی ۴ ماده ۱۰۲

-۴ ارﺗﻘﺎی ﻛﻤﻲ و ﻛﻴﻔﻲ ﻧﻘﺶ و ﻓﻌﺎﻟﻴﺖﻫﺎی ﺑﺴﻴﺞ ﺑﺎ ﺗﻌﺎﻣﻞ دﺳﺘﮕﺎﻫﻬﺎی اﺟﺮاﺋﻲ ذیرﺑﻂ از ﺑﺴﻴﺞ اﻗﺸﺎر و ﻣﺘﺨﺼﺼﻴﻦ و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎی اﻣﻨﻴﺖ ﻣﺮدﻣﻲ ﻣﺤﻠﻪﻣﺤﻮر، اﻣﺪاد و ﻧﺠﺎت، ﻫﺴﺘﻪﻫﺎی ﻋﻠﻤﻲ، ﻣﺮاﻛﺰ رﺷﺪ و ﺷﺮﻛﺘﻬﺎی داﻧﺶﺑﻨﻴﺎن و ﺗﻌﻤﻴﻖ و ﺗﺮوﻳﺞ ارزﺷﻬﺎی اﻧﻘﻼب اﺳﻼﻣﻲ و دﻓﺎع ﻣﻘﺪس و ﺣﻔﻆ آﺛﺎر آﻧﺎن و ﮔﺴﺘﺮش اردوﻫﺎی راﻫﻴﺎن ﻧﻮر و ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﻛﻨﮕﺮهﻫﺎ و ﻳﺎدوارهﻫﺎی ﺷﻬﺪا.

این بند در صحن علنی مجلس به تصویب رسید.

بر اساس این گزارش؛ در پایان باید گفت که انتظار می رفت که فصل جداگانه ای برای جامعه ایثارگران در برنامه هفتم توسعه اختصاص یابد حکام حوزه ایثارگری در قانون برنامه ششــم توسعه واجد یک بخش مجزا با عنوان امــور ایثارگران مــاده (۸۶ الی ۹۱) و در پنج حوزه اصلی قابل طبقه بندی شده بود، که عبارتند از: حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، حوزه بیمه و درمان، حوزه معیشت و اشتغال، حوزه آموزشــی و رفاهی و حوزه مسکن.  در برنامه هفتم توســعه احکام به شکل پراکنده در ذیل فصول ششم تأمین اجتماعی، سیاستهای حمایتی و توزیع عادلانه درآمد و پانزدهم ارتقا فرهنگ عمومی و رسانه درج شده اند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 20
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    2 0
    شایسته است که جزء ۸ بند ج ماده ۳۱ لایحه برنامه هفتم توسعه که در آن احکام مربوط به امور ایثارگران در برنامه ششم توسعه کشور در برنامه هفتم توسعه تنفیذ شده است، در سال جاری ابلاغ و اجرا شود و به ابتدای ۱۴۰۳ موکول نشود. خدا نگهدار.