کد خبر 225603
۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۳

«حیات» گزارش می‌دهد؛

شکایت بی فایده سپاهان به دادگاه CAS

شکایت بی فایده سپاهان به دادگاه CAS

باشگاه سپاهان قصد دارد پرونده بازی با الاتحاد را به دادگاه حکمیت ورزش بکشاند ولی تجربه نشان می‌دهد موارد این چنینی نتیجه‌ای به دنبال نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ ماجرای دیدار برگزار نشده سپاهان مقابل الاتحاد که به دلیل امتناع تیم میهمان از ورود به زمین لغو شد، با وجود حکم کمیته انضباطی AFC همچنان ادامه دارد و طرف ایرانی قصد دارد از آخرین فرصت خودش برای دادرسی در این خصوص استفاده کرده و پرونده را به دادگاه حکمیت ورزش (CAS) بکشاند.

دو تیم سپاهان و الاتحاد قرار بود روز 10 مهر ماه در ورزشگاه نقش جهان اصفهان و در چهارچوب هفته دوم رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا به مصاف هم بروند ولی تیم الاتحاد از ورود به زمین امتناع کرد و بعد از گذشت دقایقی بازی توسط داور و ناظر لغو شد و قرار بر این بود که کمیته انضباطی AFC در خصوص آن تصمیم گیری کند و این تصمیم و حکم صادر شده چندی پیش اعلام شد و طی آن طرف ایرانی 3 بر صفر بازنده و از میزبانی در دیدارهای خودش در ورزشگاه نقش جهان محروم شد.

باشگاه سپاهان در واکنش به این موضوع با صدور اطلاعیه‌ای عنوان کرد که دادرسی این پرونده را حق خود می‌داند و برای شکستن این حکم از ظرفیت‌های قانونی موجود استفاده خواهد کرد. در بخشی از این اطلاعیه آمده است:

«باشگاه فولاد مبارکه سپاهان قطعاً استیناف‌خواهی خود را به مرجع ذیصلاح قانونی اعلام و به جد پیگیر تجدیدنظر در رأی اولیه خواهد بود.این باشگاه درباره پرونده مذکور به دادگاه عالی ورزش(CAS) هم وفق مقررات بین‌المللی رجوع نموده و از طریق آن نهاد قضایی محترم پیگیر احقاق حقوق خود خواهد بود.» 

این نشان از موضع رسمی باشگاه سپاهان در قبال حکم صادره دارد که طی آن خبر از ارجاع پرونده مذکور به دادگا CAS دارد ولی آیا این اقدام سپاهان نتیجه‌ای برایش به دنبال خواهد داشت؟

با توجه به مواردی که در سال‌های اخیر دیده شده است، ارجاع یک پرونده حقوقی به دادگاه CAS علاوه بر هزینه سنگینی که دارد، پروسه زمان بری است و حکم موارد این چنینی که نتیجه یک بازی را رقم می‌زند معمولاً زمانی ابلاغ خواهد شد که حتی مسابقات به پایان رسیده و تصمیم CAS نمی‌تواند فایده چندانی داشته باشد.

از سوی دیگر هزینه دادرسی یک پرونده در دادگاه CAS بین 26 تا 100 هزار فرانک سوئیس است که با توجه به قیمت 57 هزار تومانی امروز هر فرانک سوئیس بین 1.5 میلیارد تا 5 میلیارد تومان هزینه در بر دارد. این هزینه سوای رقم دستمزد استخدام یک وکیل بین المللی و اگر به شکست در این دادگاه منجر شود بی فایده و بدون بازگشت خواهد بود.

تجربه سال‌های اخیر نشان داده تیم‌های عربی حاشیه خلیج فارس با علم و آگاهی کامل از قوانین بین المللی دست به اقدامی می‌زنند و معمولاً از عواقب تصمیمی که می‌گیرند آگاهی دارند و به نظر می‌رسد باشگاه الاتحاد هم با اطیمنان از این موضوع که عدم حضورش در زمین مسابقه عواقب منفی برایش در پی ندارد، از انجام بازی امتناع کرده است.

از سوی دیگر قوانین بین المللی در خصوص موارد این چنینی کاملاً مشخص و واضح است و کمیته انضباطی AFC بر اساس گزارشی که از ناظر بازی ارائه داده حکم صادر کرده است و دادگاه CAS هم مبنایی برای صدور حکم به جز این مورد ندارد و بعید است بیاید حکم کمیته انضباطی AFC را لغو کند.

تیم فوتبال سپاهان بر مبنای این حکم امروز باید دیدار خانگی خودش را در ورزشگاه آزادی برگزار کند و مقابل آلمالیق ازبسکتان به میدان برود و این واقعیتی است که در جریان است و اگر یک یا دو سال بعد بر فرض محال هم CAS این حکم را نقض کند دیگر شرایط برگزاری مسابقه تغییر نخواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha