کد خبر 224642
۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۰

ذوالنوری در در تشریح دستاوردهای سفر به آنگولا؛

اتحاد کشورهای اسلامی موجب محکوم شدن رژیم صهیونیستی شد

اتحاد کشورهای اسلامی موجب محکوم شدن رژیم صهیونیستی شد

مجتبی ذوالنوری گفت: رییس جمهور آنگولا در سخنرانی خود در اجلاس IPU دولت اسرائیل را نسبت به تجاوز 75 ساله اش به خاک فلسطین محکوم کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات؛ مجتبی ذوالنوری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی امروز سه شنبه (۹آبان) در نشست خبری با اشاره به حضور هیات ایرانی در اجلاس IPU و اقدامات این هیات علیه رژیم صهیونیستی و همچنین سفر به آنگولا، گفت: ۱۷۸ کشور عضو Ipu هستند. اجلاس بین المجالس سالی دوبار برگزار می شود و این دوره اجلاس در پایتخت آنگولا برگزار شد. هیات اعزامی جمهوری اسلامی ایران متشکل بود از هشت نفر از نمایندگان مجلس، تعدادی از کارشناس از وزارت خارجه ‌و امور بین المللی، که جمعا ۱۷نفر عضو همراه بودند.

وی با بیان اینکه در افتتاحیه اجلاس پاچیکو رئیس پرتغالی اجلاس بود، عنوان کرد: پاچیکو در این دوره ریاستش به پایان رسید و رئیس جدید انتخاب شد اما نکته قابل تامل این است که وی وسط سخنرانی،از حملات رژیم صهیونیستیو حمله به مردم مظلوم غزه، حنایت مرد و آنرا حق طبیعی دولت اسرائیل دانست.

نائب رئیس مجلس افزود: پیش بینی ما نسبت به افتادن این اتفاق درست بوده و به همین دلیل با هیات های کشورهای اسلامی هماهنگ شده و ‌ از جلسه خارج شدیم. در این خروج هماهنگ شده کشورهای عراق، یمن، ترکیه، پاکستان، بحرین و کویت ما را همراهی کردند.

وی با اشاره به اینکه هیات های ۱۶کشور اجلاسipu را ترک کردند، خاطر نشان کرد: در زمانیکه سخنرانی بعدی رئیس جمهور آنگولا بود کاملا هماهنگ شده به احترام ایشان برای نشان دادن این خروج از درب جلو وارد سالن شده و به اجلاس برگشتیم.

ذوالنوری گفت: تجمع هیات های مذکور جلوی جایگاه رئیس اجلاس با شعار؛« شرمت باد» به نتایج خوبی تا پایان اجلاس رسیدیم.

وی تصریح کرد: اقدامات کشورهای اسلامی نتایج خوبی تا پایان اجلاس داشته از جمله لغو سرود شادی که قرار بود توسط گروه سرود اجرا شود که توسط رئیس جمهور آنگولا، به احترام عزای مردم غزه، اجازه داده نشد.

نائب رئیس مجلس بیان داشت: رییس جمهور آنگولا در سخنرانی خود دولت اسرائیل را نسبت به تجاوز 75 ساله اش به خاک فلسطین محکوم کرد که این اقدام تحت تاویر اتخاد کشورهای اسلامی بود و برای پاچیکو رئیس پرتغالی و کشورهای غربی بسیار سنگین بود.

وی با بیان اینکه در جلسات Ipu کشورها می توانند، ماده اضطراری پیشنهاد بدهند، عنوان کرد: در اجلاس بین المجالس، کشورهای اسلامی پیشنهادات مختلفی داشتند که هیات ایرانی یک پیشنهاد را به همه سران هیات های کشورهای اسلامی ارائه داد و خواستار این موضوع شد تا همه پیشنهادات در قالب یک پیشنهاد، مطرح گردد تا بتواند در مقابل ماده اضطراری کشورهای غربی قرار گیرد.

ذوالنوری افزود: در کنار اجلاس Ipu، اجلاس غیرمتعدها و اجلاس پارلمانی های آسیایی را نیز داشتیم. در این راستا از کشورهای اسلامی خواستیم تا دست به دست هم داده و یک ماده اضطراری در حمایت از غزه ارائه شود که این موضوع توانست رای مورد نظر را کسب کند. هرچند در تمام اجلاس Ipu ماده اضطراری اروپایی توانسته بود در تمامی اجلاس های قبلی رای بیاورد اما ما توانستیم با هماهنگی کشورهای اسلامی، حداکثر رای‌ را کسب نماییم ولی به دلیل به دست آوردن دو سوم آرا، این رای اعلام نشد و در مقابل ماده اضطراری اروپایی ها هم با شکست روبرو شد.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد:  نمایندگان همه کشورهای حاضر در اجلاس بین المجالس  وقتی با حمایت متحدانه کشورهای اسلامی و سخنرانی رئیس اجلاس Ipu روبرو شدند، تا آخرین لحظه اتمام جلسه بصورت علنی از طریق تریبون‌هایشاناز رژیم صهیونیستی حمایت نکرده و به نفع اسرائیل حرفی زده نشد که این گام مثبتی بود که با اتحاد رقم خورد.

وی با بیان اینکه پاچیکو در نطق پایانی خود تغییر رویه داد و از مردم غزه حمایت کرد، گفت:  در این نشست پارلمان های عربی مانند؛ عراق، پاکستان، سوریه ولبنان کاملا با جمهوری اسلامی ایران هماهنگ بودند. لذا آنچه رقم خورد این بود که فضای حاکم در اجلاس، کاملا به دفاع از مردم غزه پرداخت.

ذوالنوری با بیان اینکه در کمیته های تخصصی اجلاس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با روحیه بالا کار را آغاز کردند و اجازه ندادند، مطلبی خلاف منافع ملی ما و مردم غزه صادر شود، افزود: در کارگروه منطقه جغرافیایی اروپا هیچ نماینده ایرانی وجود نداشت لذا آنها از تریبون صحن، در خصوص زندان کردن خانمی ایران باید محکوم شود، سخن گفتند که در نهایت ما توانستیم در سه دقیقه وقت گرفته شده ، پاسخ طوفانی به آنها دهیم. در این زمان نماینده هیات ایرانی این اقدام آنان را فضولی در امور کشور خواند که بعد از این جواب رئیس Ipu نیز بر گفته این کارگروه اروپایی، اعتنایی نکرده و بر علیه منافع ملی  هیچ چیزی ابلاغ و اعمال نشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha