کد خبر 224179
۷ آبان ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۰

«حیات» گزارش می دهد؛

آخرین دستاوردهای نزاجا در رزمایش اقتدار ۱۴۰۲

آخرین دستاوردهای نزاجا در رزمایش اقتدار ۱۴۰۲

رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ نیروی زمینی ارتش با شرکت یگان‌های مختلف از استان‌های کشور طی دو روز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی  حیات؛ رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران دیروز با رمز یا علی بن موسی الرضا(ع)  با شرکت یگان‌های پیاده، زرهی، موشکی، توپخانه، هوانیروز، پهپاد، مهندسی، جنگ الکترونیک، جنگ نوین، سایبر، فاوا و هواپیماهای ترابری و پشتیبانی نیروی هوایی ارتش برگزار شد.

یکی از ویژگی‌های جدید همه رزمایش‌ها استفاده و آزمایش تجهیزات جدیدی است که به یک نیروی نظامی افزوده شده است، نیروی زمینی نیز از این قاعده مستثنی نیست و برخی از تجهیزاتی که به تازگی وارد این نیرو شده را در رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ نزاجا به آزمایش گذاشته است.

در این رزمایش امیر سرلشکر حسین حسنی سعدی جانشین فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء، امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش، امیر سرتیپ عزیز نصیرزاده جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح،  سردار سرتیپ علی شادمانی معاون هماهنگ کننده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء (ص)، امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش، یوسف قربانی فرمانده هوانیروز ارتش در منطقه عمومی نصرآباد اصفهان حضور داشتند.

آخرین دستاوردهای نزاجا در رزمایش اقتدار ۱۴۰۲

ارزیابی سطح توانمندی یگان‌های رزمی و پشتیبانی نیروی زمینی ارتش، مرور تاکتیک‌های رزم زمینی، برآورد عملیاتی تسلیحات جدید، ارتقای توان بازدارندگی در مواجهه با تهدیدات نوین و همچنین توسعه‌ امنیت پایدار از جمله اهداف این رزمایش بود. در این رزمایش تجهیزات جدیدی مورد استفاده قرار گرفت که در ذیل به آن ها میپردازیم؛

پهپاد سوییچ‌ بلید 

کلاس پهپادی سوییچ بلید ایرانی یکی از تجهیزات جدیدی است که نیروی زمینی ارتش برای اولین‌بار، ۲۲ فروردین‌ماه امسال یک نوع از آن را در جریان الحاق ۱۰۸۴ نوع از تجهیزات آن را به بدنه عملیاتی خود اضافه کرده بود و در این رزمایش نیز برای اولین‌ بار از یک عضو جدید خانواده سوییچ‌بلیدهای ایرانی استفاده شد.

پهپادهای پرسه‌زن «سوئیچ بلید» که به طور معمول توسط یگان‌های تکاوری و نیروی مخصوص مورد استفاده قرار می‌گیرند از سوی دیگر این پهپادها قادرند انواع اهداف ثابت و متحرک را منهدم کنند. بُرد این پهپادها حدود ۴ کیلومتر است و از لحظه پرتاب تا لحظه برخورد به اهداف قابلیت کنترل و هدایت دارند. مداومت پروازی پهپادهای پرسه‌زن نیروی زمینی ارتش، ۲۰ دقیقه بوده و از سیستم هدایت GPS برخوردارند.

دستاوردهای نزاجا در رزمایش اقتدار ۱۴۰۲

پهپاد پرسه زن سینا و فاتح

سینا یک نوع پهپاد یا مهمات پرسه‌زن از خانواده سوییچ‌بلیدهای ایرانی است که به تازگی وارد سازمان رزم نیروی زمینی ارتش شده است. سخنگوی رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ نزاجا در این رابطه اعلام کرد که  پرسه‌زن‌های سینا و فاتح برای اصابت قرار دادن اهداف مشخص و نشان شده علیه ادوات زرهی از دیگر اولین‌هایی بود که در این رزمایش به کار برده شد.

در مرحله نخست انتقال زمینی و هوایی ۴ تیپ رزمی، یک گروه مهندسی رزمی، یک گروه توپخانه و دیگر نیروها به صورت همزمان از ۷ استان کشور، در این منطقه عمومی رزمایش حاضر شدند.

بالگرد اخلالگر راداری و بالگرد شینوک‌

بالگرد مجهز به سامانه اخلالگر راداری جهت مقابله با جنگ الکترونیک دشمن نیز جزو اولین‌هایی بود که در این رزمایش از آن‌ها استفاده شد. همچنین؛ بالگردهای شینوک‌ مجهز به سامانه‌های دید در شب برای اولین بار ترابری نیروهای ویژه را در شب و روز بر عهده داشتند.

اسلینگ ادوات زرهی و ادوات نیروهای مخصوص نیز موضوعی بود که در این رزمایش پررنگ بود.

آخرین دستاوردهای نزاجا در رزمایش اقتدار ۱۴۰۲

پهپاد ابابیل ۴

پهپاد ابابیل ۴ از دیگر ادواتی بود که در این رزمایش خودی نشان داد. این پهپاد از مسافت ۶۰ کیلومتری، اقدام به پرواز کرد و با طی کردن بیش از ۵۰ کیلومتر خود را به منطقه عمومی رزمایش رساند و سپس اهداف مورد نظر را در شعاع ۷ کیلومتری با بمب قائم ۵ مورد اصابت قرار داد.

بمب‌های قائم ۵

بمب‌های قائم ۵، نوعی بمب پرنده سبک هوشمند هستند که می‌توان آن را بر روی انواع هواپیماهای بدون سرنشین نصب کرد. این بمب‌ها از جستجوگرهای حرارتی و لیزری برخوردارند و قادر به انهدام اهداف ثابت تا شعاع ۷ کیلومتری هستند. همچنین ارتفاع رهایش بمب قائم ۵،  ۱۳۰۰ متر تا ۴ هزار متر است.

پهپاد مهاجر ۶
پهپاد مهاجر ۶ در تکمیل عملیات آفندی با حضور در منطقه عمومی نصرآباد اصفهان، ضمن شناسایی منطقه هدف، با رهاسازی بمب‌های قائم، اهداف ثابت زمینی را مورد اصابت قرار داد.

دستاوردهای نزاجا در رزمایش اقتدار ۱۴۰۲

موشک کروز هواپایه حیدر

موشک کروز هواپایه حیدر از سیستم هدایت GPS برخوردار بوده و هدف مورد نظر را در فاصله ۳۰ کیلومتری به طور دقیق مورد اصابت می دهد این موشک در رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ نیروی زمینی ارتش بر بالگرد ۲۱۴  نصب بود. 

موشک‌های دورزن فتح ۳۶۰ و موشک‌های فجر

این موشک‌ها با بردی حدود ۱۲۰ الی ۱۸۰ کیلومتر و با سرعت قابل ملاحظه ۴ ماخ، در واقع دست‌بلند نیروی زمینی در منازعات محسوب می‌شود.

دستاوردهای نزاجا در رزمایش اقتدار ۱۴۰۲

اقدامات دیگر در رزمایش

بارریزی خودرو سفیر و چندین دستگاه موتور سیکلت و همچنین هلی‌برن یگان‌های متحرک هجومی با ۶ فروند بالگرد ترابری سنگین شینوک در این رزمایش انجام شد.

نیروهای واکنش سریع و متحرک هجومی پس از هلی‌برن در مرحله نهایی رزمایش با انهدام اهداف زمینی و اجرای زنجیره آتش مرحله پایانی، عملیات آفندی را با موفقیت پشت سر گذاشتند.

در این رزمایش سامانه‌های اخلالگر، دید در شب و موشک‌های دوربرد و نقطه‌زن در راستای ارتقای توان رزمی بر روی بالگردهای هوانیروز نصب شده است که در عملیات رزم شبانه پدافند در ساحل از آن‌ها استفاده شدند.

تیم‌های آتش بالگردی در منطقه عمومی رزمایش  نیز به انهدام اهداف از شعاع ۳ الی ۲۰ کیلومتری پرداختند.

همچنین دو فروند بالگرد شینوک به‌عنوان بیمارستان سیار ۱۶تختخوابی در جریان این رزمایش برای نخستین بار استفاده شد.

در این رزمایش یگان‌های پیاده، زرهی، موشکی، توپخانه، هوانیروز، پهپاد، مهندسی، جنگ الکترونیک، جنگ نوین، سایبر، فاوا، با پشتیبانی ترابری هواپیماهای نیروی هوایی ارتش به اجرای مأموریت پرداختند.

تفاوت این رزمایش با سایر رزمایش‌ها در حجم نیروی انسانی بود و تجهیزات و تسلیحاتی که برای اولین بار در رزمایش استفاده شدند  از استانداردهای عملیاتی بسیار خوبی برخوردار بودند.

در یک جمع بندی کلی، تست میدانی کروز هواپایه حیدر، پهپاد سوییچ‌ بلید  پهپادهای ابابیل ۴، بمب‌های قائم ۵، پهپاد مهاجر ۶، بمب‌های پرسه ‍زن سینا و فاتح از عمده فعالیت های نزاجا و هوانیروز در این رزمایش بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha