کد خبر 222889
۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۹

«حیات» گزارش می دهد؛

هشدار؛ شیوع قاتل خاموش در کشور/ کم توجهی بیمه ها به بیماری پوکی استخوان

هشدار؛ شیوع قاتل خاموش در کشور/ کم توجهی بیمه ها به بیماری پوکی استخوان

پزشک متخصص یکی از عمده چالش های بیماری پوکی استخوان را گران بودن داروهای آن عنوان می کند و می گوید: حتی پس از کسر فرانشیز بیمه، نرخ داروهای درمان پوکی استخوان به شدت بالا است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، بیماری های بسیاری وجود دارند که در سنین سالمندی خود را نشان می دهند و بعضا افراد را زمین گیر می کنند. برخی از این بیماری ها پیش از وخیم شدن اوضاع دارای شناسه و علائم مختلف می باشند و تبعا قابل پیشگیری، شناسایی و درمان هستند.

در کنار این بیماری ها، بیماری ها بسیاری نیز وجود دارند که تا لحظه وخیم شدن اوضاع هیچ علائم و نشانه ای ندارند و به اصطلاح خاموش هستند. در واقع در علم پزشکی این بیماری های معروف به قاتل خاموش هستند.

به گفته محققان از این رو به این بیماری ها قاتل خاموش می گویند که علائم آن ها به تدریج تشدید شده و گاها به مرگ ناگهانی افراد منجر می شود.

براساس آمارهای پزشکی؛ پوکی استخوان، فشار خون بالا، بیماری عروق کرونر، دیابت، آپنه خواب و کبد چرب قاتلان خاموشی هستند که در سایه امنی پیشرفت کرده و وقتی افراد از آن مطلع می شوند که گاها برای درمان آن دیر است.

به همین خاطر است که پزشکان بر انجام آزمایش های دوره ای افراد تاکید دارند. چراکه این آزمایش های دوره سبب هویدا شدن بیماری های خاموش بدون علامت می شود.

پایگاه خبری حیات نیز برآن شده است تا با هدف سلامت جسمانی پایدار ایرانیان به تفکیک پرونده این قاتلان خاموش را تشریح نماید.

پوکی استخوان

بیماری پوکی استخوان همانگونه که از نامش پیداست سبب کاهش شدید تراکم استخوان در افراد مبتلا می شود. این بیماری به حدی مهم و دارای اهمیت است که همه ساله روز 20 اکتبر مصادف با 28 مهر به عنوان روز جهانی پوکی استخوان نامگذاری شده است.

این بیماری به صورت طبیعی و نرمال مختص به اواخر سنین میانسالی و سالمندی می باشد اما طی ده سال اخیر با تغییرات اقلیمی و عادت غذایی بروز این بیماری حتی در میان جوانان نیز مشاهده می شود.

هشدار؛ شیوع قاتل خاموش در کشور/ کم توجهی بیمه ها به بیماری پوکی استخوان

مواد معدنی موثر بر استحکام استخوان

از میان مواد معدنی کلسیم، ویتامین D، آهن، منیزیوم و ویتامین Cبه استحکام استخوان ها کمک نموده و از اختلالات استخوانی جلوگیری می کند. اما این روزها با تغییر عادات و ذائقه غذایی، مصرف غذاهای فست فودی که عاری از مواد مغذی فوق می باشد در اولویت مردم قرار گرفته است و سبب بروز پوکی استخوان در سنین جوانی شده است.

وقتی بدن مواد مغذی و معدنی دریافت نکند ساختار استخوان از بین می رود و استخوان استحکام اصلی خود را از دست می دهد، در نتیجه استخوان ضعیف شده و با کوچکترین ضربه ای دچار شکستگی می شود.

سیما محمدی متخصص ارتوپد در گفتگو با خبرنگار اجتماعی حیات، درخصوص بیماری پوکی استخوان می گوید: پوکی استخوان از جمله بیماری های خاموشی می باشد که بدون علائم بوده و به تدریج پیشرفت می کند اما پس از ظهور سبب کاهش قدرت استخوان های بدن می شود.

نواحی در معرض خطر پوکی استخوان

وی با اشاره به این بیماری افزود: استخوان های ستون فقرات، ران، لگن و ساعد بیشتر از سایر استخوان های بدن در معرض پوکی قرار دارند. به همین علت است که پزشکان همواره به سالمندان توصیه می کنند در حرکت های خود بسیار احتیاط کنند چراکه ضربه به این استخوان ها باعث شکستگی شده و توان حرکت را از افراد سلب می کند.

این متخصص ارتوپد درخصوص سن بروز بیماری پوکی استخوان گفت: به طور نرمال بیماری پوکی استخوان افراد با سنین 65 سال به بالا را هدف قرار می دهد اما براساس پیمایشی که سال گذشته در برخی از استان های کشور صورت گرفت مشخص شد سن این بیماری به شدت کاهش یافته است به نحوی که در حالت کلی ۶۰ درصد افراد بالاتر از ۵۰ سال ایرانی و از هر ۳ خانم بالاتر از ۵۰ سال و از هر ۵ مرد بالاتر از ۷۰ سال یک نفر دچار شکستگی ناشی از پوکی استخوان می‌شوند.

در واقع پوکی یا تحلیل استخوان همان از دست دادن مواد معدنی بدن مانند کلسیم است، به همین علت است که پزشکان تاکید دارند اگر این بیماری در سنین پایین تر تشخیص داده شود می شود از طریق برخی مکمل های دارویی روند تحلیل استخوان ها را به شکل چشمگیری کاهش داد.

شیوه گران قیمت تشخیص پوکی استخوان

به گفته پزشکان تنها راه تشخیص بیماری پوکی استخوان انجام تست سنجش تراکم استخوان است. در حقیقت در این تست سلامت استخوان های بدن تحت بررسی قرار می گیرد و میزان سلامت یا تحلیل استخوان مشخص می شود اما به علت عدم حمایت مورد نیاز بیمه ها از این تست، نرخ آن بالا بوده و به همین علت بخش اعظمی از جامعه هیچگاه حاضر به انجام این آزمایش نیستند.

درحقیقت تعداد بسیار اندکی از مراکز دولتی که عمدتا در مراکز استان ها قرار دارند به این دستگاه ها مجهز هستند. به همین علت این درمانگاه ها جامعه بسیار اندکی را می توانند تحت پوشش قرار دهند.

با توجه به اینکه هزینه تست سنجش تراکم استخوان با بیمه 400 هزار تومان است، بسیاری از مردم حتی توان پرداخت چنین هزینه ایی را نیز ندارند و به تبع بخش بسیار محدودی از جامعه می توانند برای انجام این تست به کلینیک های شخصی مراجعه نمایند.

سیما محمدی متخصص ارتوپد با ابراز گلایه نسبت به قوانین دست و پا گیر بیمه ها به خبرنگار اجتماعی حیات گفت: مراحل اولیه پوکی استخوان حتی توسط پزشکان عمومی و پزشکان خانواده نیز قابل تشخیص است و همین تشخیص به پیشگیری و درمان زودهنگام آن کمک می کند اما بیمه ها اجازه تجویز خدمت تراکم سنجی استخوان را به این پزشکان نمی دهد.

هشدار؛ شیوع قاتل خاموش در کشور/ کم توجهی بیمه ها به بیماری پوکی استخوان

پوکی استخوان و داروهای گران قیمت

وی افزود: در واقع این اتفاق سبب می شود حتما روستا نشینانی که دارای مشکلات مالی متعدد هستند و دسترسی به کلینیک های تخصصی و متخصصان ارتوپد را ندارند بتوانند با تجویز پزشکان مستقر در شبکه های بهداشت بیماری خود را تشخیص دهند.

این پزشک متخصص با بیان اینکه تشخیص زود هنگام بیماری یکی از عوامل اصلی کنترل و درمان است، گفت: تشخیص به موقع پوکی استخوان از شکستگی های ثانویه و زمین گیر شدن بیمار جلوگیری می کند.

محمدی یکی از عمده چالش های بیماری پوکی استخوان را گران بودن داروهای آن عنوان می کند و می گوید: حتی پس از کسر فرانشیز بیمه، نرخ داروهای درمان پوکی استخوان به شدت بالا است. لذا از بیمه ها درخواست داریم که با یک بازنگری مجدد، شیوه محاسبه فرانشیز ها اصلاح شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha