کد خبر 221954
۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۸

«حیات» گزارش می دهد؛

سرطان گوارش در کمین 30 ساله های عشق فست فود

سرطان گوارش در کمین 30 ساله های عشق فست فود

طبق آمارهای رسمی پزشکی، فست فودها از مهمترین عوامل ابتلا به سرطان های دستگاه گوارش هستند به نحوی که طی چند سال اخیر سن ابتلا به این بیماری به 30 سال کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، مدت هاست که دیگر بوی غذای خانگی مانند گذشته از کوچه و پس کوچه های محلات به مشام نمی رسد. بویی که گاهی تا چند کوچه آن طرف تر نیز حس می شد.

درست است که دیگر شاهد خانه های ویلایی و کوچه ها به معنای گذشته نیستیم اما تا همین چند سال پیش وقتی به وقت ناهار یا شام وارد آپارتمان ها می شدیم بوی کتلت و قرمه سبزی و برنج ایرانی هر تازه واردی را مست می کرد!

ظاهرا با رواج زندگی ماشینی و افزایش دغدغه مندی زوجین برای کسب درآمد، دیگر آشپزخانه خانواده های جوان شاهد رنگ و بوی خوش غذای ایرانی نیست و رفته رفته ذائقه ایرانیان تغییر یافته است. تغییر ذائقه ایی که متاسفانه به کام مصرف کنندگان خوش نخواهد آمد.

به گواه پزشکان متخصص تغذیه، امروزه مقوله سلامت غذا به یکی از چالش های اصلی آنان تبدیل شده است به نحوی که در سراسر جهان موارد ابتلا به سرطان دستگاه گوارش افزایش و سن مبتلایان به این بیماری نیز نسبت به گذشته کاهش یافته است.

افزایش تمایل مردم به غذاهای خیابانی و فست فود

قطعا تغییر عادات زندگی سبب شده است که مردم الخصوص جوانان شاغل کمتر به پخت و پز غذا تمایل داشته باشند و بیشتر به سمت غذاهای خیابانی و فست فودی روی بیاورند.

تغییر عادتی که زمینه اصلی بیماری هایی نظیر چربی خون، قند، فشار، مشکلات گوارشی و بروز برخی از سرطان ها شده است.

این روزها با گشتی در فضای مجازی در می یابیم که صفحات فودبلاگرها به یکی از پر بازدیدترین صفحات روز بدل شده است. صفحاتی که سیلی از مشتریان را برای آن کسب و کار به ارمغان می آورد.

قطعا رونق اقتصادی در شرایط کنونی وچنین حوزه ایی، موجبات خشنودی برای این قشر را فراهم کرده است. اما آیا کیفیت غذاهای عرضه شده آنطور که باید و شاید تضمین کننده سلامت مصرف کنندگان می باشد یا خیر؟

عمده غذاهای فست فودی ترکیبی از سوسیس، کالباس، پنیر پیتزا و روغن است، موادی که مدت هاست نسبت به سلامت آن شبهاتی ایجاد شده است. 

این روزها اکثر این مواد تراریخته است. یعنی ساختار ژنتیکی این مواد با مهندسی ژنتیک تغییر یافته است و سبب بروز ناهنجاری های متعدد در بدن می شود.

فست فودها عامل اصلی ابتلا به سرطان های دستگاه گوارش

یکی از فوق تخصصان خون و انکولوژی با بیان اینکه فست فودها از مهمترین عوامل ابتلا به سرطان های دستگاه گوارش هستند، می گوید: به طور طبیعی میانگین سن ابتلا به سرطان معده 60 سال است اما طی چند سال اخیر این سن به 30 سال کاهش یافته است.

به گفته بسیاری از فوق تخصصان این حوزه زنگ خطر ابتلا به سرطان های دستگاه گوارش در کشور به صدا درآمده است و باید مسئولان ذی ربط نسبت به کیفیت و سلامت غذا اهتمام ورزند، اما ظاهر صنعت غذا که با معیشت، سلامتی و تغذیه مردم در ارتباط است، مغفول واقع شده است و زیر سایه همین اغفال، گاها محصولات بی کیفیتی دست مصرف کننده می رسد که سلامتش را تحت شعاع قرار می دهد.

گفتنی است، سرطان به عنوان دومین عامل مرگ و میر در دنیا شناخته می‌شود و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و اگر هشدارهای ممتد صاحب نظران این حوزه نادیده گرفته شود کشور در آینده‌ای نه چندان دور شاهد رشد چاقی مفرط، سکته و سرطان خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha