کد خبر 221952
۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۱

«حیات» گزارش می دهد؛

هولناک ترین شب سینمای ایران رقم خورد

هولناک ترین شب سینمای ایران رقم خورد

اهالی رسانه، هنر و سینما از شب قتل مرحوم داریوش مهرجویی و همسرش به عنوان هولناک‌ترین و ترسناک‌ترین شب سینمای ایران نام بردند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ مرحوم داریوش مهرجویی هنرمند مطرح و برجسته کشورمان در ۱۷ آذرماه سال ۱۳۱۸ در تهران دیده به جهان گشوده بود، وی در یکی از مصاحبه هایش گفته بود:«تحت تأثیر مادربزرگم که مسلمانی معتقد بود قرار گرفتم، مادربزرگم از آن نمازخوان‌های دوآتشه بود و تحت تأثیر فضای روحانی او، من هم از سن هفت تا پانزده‌سالگی، یک مسلمان واقعی شده بودم. نماز و روزه‌ام یک بار هم ترک نمی‌شد...»

هولناک ترین شب سینمای ایران رقم خورد

وی در دوران نوجوانی به موسیقی علاقه‌مند شد و نزد پدرش که موسیقی ایرانی را خوب می‌شناخت به نواختن سنتور پرداخت. وی بعد با موسیقی کلاسیک غربی آشنا شد و به نواختن پیانو و نوشتن قطعاتی برای پیانو پرداخت.

مرحوم مهرجویی در هفده‌سالگی به حوزه سینما علاقه‌مند شد، او برای درک بهتر فیلم‌های روز به آموختن زبان انگلیسی نیز پرداخت. این هنرمند نامی کشورمان از همان ابتدا  در برهه‌های مختلف زندگی‌اش تلاش‌های فراوانی برای بهتر و حرفه ای شدن می‌کرد. از جمله اینکه بعد از گذراندن دوران تحصیلات مقدماتی در تهران برای ادامه تحصیل به کالیفرنیا رفت و اول به خواندن دروس و رشته سینما پرداخت. مدتی نگذشت که سینما را کنار گذاشت و به یادگیری فلسفه پرداخت واز دانشگاه یوسی‌ال‌ای مدرک لیسانس فلسفه‌اش را دریافت کرد.

مهرجویی از فیلمسازان و نویسندگان برجسته و زبردستی بود که نخستین فیلم خود را در سال ۱۳۴۶ به نام «الماس ۳۳» ساخت.

هولناک ترین شب سینمای ایران رقم خورد

 همه این تجارب، تلاش ها و البته استعداد و ذوق هنری وی سبب موفقیت و برجسته شدن اثرهایش شد. او توانسته بود در سال ۱۳۴۸ با ساخت فیلم «گاو» نگاه های مردم و اهالی سینما را به اثرش جلب کند و به دنبال آن آثاری پرطرفدار چون دایره مینا، اجاره نشین‌ها، هامون، سارا، پری، لیلا، درخت گلابی، مهمان مامان و سنتوری خلق کند.

 علی نصیریان، مرحوم عزت‌الله انتظامی و مرحوم  جمشید مشایخی نیز از بازیگران چهره کشورمان در فیلم گاو به بازیگری پرداختند.

فیلم سینمایی «لامینور» جزو آخرین ساخته های مرحوم مهرجویی و همسرش است، این فیلم ایرانی محصول سال  ۱۳۹۸ به کارگردانی داریوش مهرجویی ونویسندگی مشترک وی با وحیده محمدی است. این فیلم ابتدا قرار بود از ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ اکران شود اما با صادر نشدن پروانه نمایش جدید برای فیلم به شکل رسمی از ترکیب اکران نوروز ۱۴۰۱ خارج شد و در  نهایت در ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در سینما اکران شد.

اما سکانس تلخ زندگی او و همسرش اکنون داستانی برای روایت مستند واقعی برای نویسندگان و فیلم‌سازان شده است؛ به طوری که اهالی رسانه، هنر و سینما از شب قتل وی و همسرش به عنوان هولناک‌ترین و ترسناک‌ترین شب سینمای ایران نام بردند. او و همسرش که توسط فرد یا افرادی ناشناس مورد حمله با سلاح سرد در منزل قرار گرفته و  به قتل رسیدند، پرونده پرابهامی را در دست ماموران نیروی انتظامی و قوه قضائیه دارند و اکنون در حال بررسی علت قتل آن‌ها هستند.

جزئیات قتل وی و همسرش مشکوک اعلام شده است. طبق گفته حسین فاضلی هریکندی رئیس کل دادگستری استان البرز؛ دختر مرحوم مهرجویی حدود ۲۲:۲۵ به منزل پدرش می‌رسد و ابتدا زنگ منزل را می‌زند و با توجه به اینکه کسی جواب نمی‌دهد با کلید در را باز و وارد منزل می‌شود. او مشاهده می‌کند که پدر و مادرش با ضربات چاقو یا جسم بُرنده دیگر به نواحی گردن به قتل رسیده‌اند. با توجه به تماس دختر مقتولین با پلیس، موضوع به اطلاع بازپرس ویژه قتل می‌رسد.

رئیس کل دادگستری استان البرز می‌گوید: با صدور دستور قضایی، بلافاصله دادستان فردیس به همراه بازپرس ویژه قتل و تیم ویژه بررسی صحنه جرم در محل قتل حاضر شدند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در پیامی در خصوص قتل داریوش مهرجویی و همسرش ضمن تسلیت گفت: «بی تردید مهرجویی از بزرگان جریان ساز سینمای ایرانی بود که در طول ۶ دهه فعالیت، آثار ماندگاری را تولید کرد. این حادثه تلخ و دردناک تا روشن شدن ابعاد آن توسط نهادهای ذیربط پیگیری می‌شود و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آن را با جدیت مطالبه و دنبال خواهد کرد.»

سردار سعید منتظرالمهدی درباره قتل داریوش مهرجویی و همسرش ضمن تسلیت به جامعه هنری کشور برای این ضایعه بزرگ و از دست دادن هنرمند پیشکسوت گفت: پلیس عاملین این اقدام وحشیانه را به زودی دستگیر می کند و به دستگاه عدالت خواهد سپرد. اقدامات فنی همان ساعات اولیه انجام و کارآگاهان در محل حاضر و در حال بررسی سناریوهای محتمل است.

آثار ناشی از ضرب چاقو شاید سرنخی باشد از یکی از پست های وحیده محمدی فر همسر مرحوم داریوش مهرجویی؛ وی که خود نیز به قتل رسیده است، در یکی از پست های اینستاگرام خود نوشته بود : «امشب فاجعه بود ... ساعت ۸... داشتم به زندگی می رسیدم و اینکه شام چی بزارم...همسرم خواب بود. مونا بیرون...خانه در سکوت
یهو دیدم سگمون چیلی بد داره پارس می کنه ...احساس خطر کردم...در آشپزخانه رو فورا قفل کردم ...بعد دیدم چیلی رفته جلوی در ورودی خانه ... و بد عصبانی‌ست...

رفتم دیدم در پشت شیشه‌های مات پنجره از پشت یک نفر چسبیده به در ... اول فکر کردم شوخی ست ... گفتم کی هستی ؟..

هیچی نگفت... هی گفتم تو کی هستی؟ ... حرف زشتی زد و ناگهان چاقویی از پشت سایه روشن مات پنجره به من نشان داد....

گفتم الان زنگ می زنم ۱۱۰...گفت بزن. ولی حسابتون رو می رسم ..

لهجه ایرانی نداشت ...

فورا به نگهبان شهرک سر زدم ...رسیدن ولی طرف فرار کرده بود...

اما من رو با چاقو تهدید کرد...

این چند وقت مورد دستبرد هم قرار گرفتیم ... از گوشی بگیر تا لپ تاپ و البته دو تا سنتور با اسم و عکس داریوش مهرجویی و بهرام رادان برای چند سال پیش پروژه ی سنتوری دو... اینجا اعلام می کنم خرید و فروش این دو تا سنتور غیرقانونی و دزدی‌ست...»

هولناک ترین شب سینمای ایران رقم خورد

 اما ناگفته نماند که مرحوم داریوش مهرجویی در اردیبهشت ماه سال جاری نیز توسط عوامل ضدانقلاب مورد آزار و اذیت قرار گرفته بود که فیلم آن در ذیل منتشر شده است؛ این هنرمند نامدار کشورمان و همسرش  در دوران اخیر وضعیت پراضطرابی را گذرانده بودند که این مورد نیز به ابهامات پرونده وی اضافه می‌کند. 

گفتنی است فاضلی هریکندی اعلام کرد: بازپرس ویژه قتل دادسرای عمومی و انقلاب فردیس، دستورات قضایی لازم جهت بررسی موضوع و شناسایی و بازداشت متهمان را به پلیس آگاهی استان البرز صادر کرده است.

همچنین در خصوص آخرین جزئیات پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش حسین فاضلی هریکندی رئیس کل دادگستری استان البرز  اظهار کرد: گزارش پزشکی قانونی درمورد قتل داریوش مهرجویی و همسرش تهیه شده است.

وی افزود: براساس گزارش پزشکی قانونی پس از انجام کالبدگشایی علت فوت مرحوم مهرجویی و همسرش خونریزی شدید به دلیل جراحات وارده به واسطه برخورد چاقو یا جسم برنده و نوک تیز به بدن اعلام شده است.

رئیس کل دادگستری استان البرز بیان کرد: ضرباتی با چوب و یا جسم سخت نیز به سر مرحوم مهرجویی برخورد کرده است که منجر به شکستگی سر نشده و علت فوت نبوده است.

فاضلی هریکندی گفت: طبق گزارش پزشکی قانونی فرضیه‌ها درمورد تجاوز درمورد هر دو نفر از مقتولین منتفی است.

رئیس کل دادگستری استان البرز تاکید کرد: دستورات قضایی برای شناسایی و دستگیری عامل یا عوامل این جنایت در سریع‌ترین زمان ممکن به مقامات قضایی و انتظامی استان البرز صادر شده و تاکید می‌شود از هرگونه گمانه‌زنی در خصوص مسبب یا مسببین این جنایت تا زمان روشن شدن ابعاد پرونده خودداری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha