کد خبر 220295
۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۸

رئیس شورای تامین ‌کنندگان دام در گفتگو با «حیات» مطرح کرد؛

واردات گوشت قرمز از پاکستان، رومانی و استرالیا

واردات گوشت قرمز از پاکستان، رومانی و استرالیا

رئیس شورای تامین ‌کنندگان دام با بیان اینکه هزینه تولید گوشت قرمز در کشور نسبت به قیمت کشورهای اطراف مثل پاکستان بسیار بالاست، گفت: واردات گسترده گوشت قرمز و دام زنده موجب کاهش و ثبات قیمت شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ عرضه گسترده گوشت گرم گوسفندی و گوساله در فروشگاه های زنجیره ای در حالی موجب عقب نشینی قیمت گوشت در بازار شده که عرضه لاشه گوساله برای تعادل بخشی به بازار گوشت قرمز در سازمان میادین میوه و تره بار نیز آغاز شد تا شاهد کاهش بی سابقه قیمت گوشت قرمز در بازار باشیم.

اما واردات گوشت قرمز یا دام از چه کشورهایی صورت می گیرد و آیا با این کار قیمت گوشت باز هم کاهش خواهد یافت؟

عرضه گوشت گرم در فروشگاه های زنجیره ای

رئیس شورای تأمین کنندگان دام کشور در گفتگو با ما گفت: هزینه تولید گوشت قرمز در کشور ما نسبت به کشورهای اطراف مثل پاکستان بسیار بالاست زیرا متاسفانه هزینه تولید در کشور بالا رفته است؛ ولی انشالله روزهای باثباتی در پیش خواهیم داشت.

منصور پوریان با اشاره به عرضه گوشت گرم در فروشگاه های زنجیره ای مثل رفاه و دیلی مارکت گفت: در حال حاضر قیمت شقه گوسفندی حدود ۳۰۰ هزار تومان است. گوشت قرمز در سال گذشته به دلیل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی شاهد شوک قیمتی بود. در همین راستا بخشی از نیاز کشور از طریق واردات تامین شد. بنابراین قیمت گوشت قرمز از ثبات خوبی برخوردار شده است. گوشت های گرم و تازه وارداتی نیز در فروشگاه های زنجیره ای و سازمان میادین عرضه می شود.

واردات دام زنده پاکستانی به کشور

رئیس شورای تأمین کنندگان دام کشور با بیان اینکه در بخش منجمد نیز هم گوشت گوساله و هم گوشت گوسفند در حال عرضه است، به «حیات» گفت: ممکن است گوشت منجمد برخی مواقع در فروشگاه ها موجود نباشد و دلیل آن، این است که بخشی از این نوع گوشت ذخیره سازی می شود تا در ماه های آینده و حتی در زمستان که مصرف گوشت قرمز افزایش می یابد، وارد بازار شود.

پوریان در پاسخ به سوال «حیات» مبنی بر اینکه رئیس اتحادیه فروشندگان دل و جگر و قلوه تهران خواستار واردات دام زنده شده تا قیمت جگر نیز کاهش یابد چرا این کار انجام نمی شود؟ گفت: اتفاقا گوساله و همچنین دام پرواری در مبادی داخلی در مرزهای داخلی به ویژه از پاکستان در کشور کشتار می شود. بخشی از این پروارها در ماه های آینده و حتی در زمستان کشتار خواهد شد.  

در بخش گوشت گوسفندی کمبودی نداریم

به گفته رئیس شورای تأمین کنندگان دام کشور، در بخش گوشت گوسفندی نیاز نیست از خارج گوسفند وارد کنیم چون گوسفند پرواری داخلی زیاد است و تنها نیاز به نقدینگی، برنامه و حمایت دارد که تولید پرواری در بخش گوسفندی هم کلید بخورد تا بتوانیم مرحله ای که در آن گرفتار بودیم را رد کنیم.

پوریان ادامه داد: ترکیه در حال حاضر سالانه دام پرواری گوساله را از برزیل وارد و آن را در دامداری ها توزیع می کند. ما می توانیم این سیاست را به کار ببندیم. در بخش گوشت گوسفند، حجم خوبی از گوسفند در کشور وجود دارد که با سیاست و برنامه ریزی درست می توان از توان داخلی برای پروار گوسفند استفاده کرد.

گوشت گوساله نیز ارزان شد

رئیس شورای تأمین کنندگان دام کشور با اشاره به اینکه بعد از آزادسازی قیمت ها و جراحی اقتصادی، حوزه پروار و تولید گوشت کشور آسیب زیادی دید، به «حیات» گفت: پس از جراحی اقتصادی دولت، قیمت گوشت گوسفندی برای مصرف کننده از ۱۷۰ هزار تومان، سر از کیلویی ۵۰۰ هزار تومان درآورد زیرا هزینه های تولید با احتساب تورم، وحشتناک بالا رفت.

پوریان افزود: در حال حاضر ثبات خوبی در قیمت گوشت گوسفندی شکل گرفته و با واردات گسترده شاهد کاهش قیمت ها هستیم. قیمت گوشت گوساله هفته جاری نسبت به هفته گذشته دوباره کاهش یافته است.

نگرانی تولیدکنندگان گوشت قرمز از افزایش واردات

رئیس شورای تأمین کنندگان دام کشور با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی تولید قراردادی را با سازمان عشایر کلید زده است، گفت: تولید قراردادی یکی از سیاست های خوبی است که برای تامین گوشت قرمز در ماه های آینده انجام می شود.

پوریان با بیان اینکه تولیدکنندگان گوشت قرمز و فعالان این حوزه نگران هستند که با واردات گسترده ای که انجام می شود، تولید داخل فراموش شده است، به «حیات» گفت: مسئولان وزارت جهاد کشاورزی باید به تولید اهمیت بدهند و مدیریت مشخصی برای تقویت تولید گوشت قرمز در نظر داشته باشند.

کاهش قیمت کله پاچه و جگر با واردات دام زنده

رئیس شورای تأمین کنندگان دام کشور در پاسخ به سوال «حیات» مبنی بر اینکه واردات گوسفند زنده و گوشت قرمز از چه کشورهایی صورت می گیرد، گفت: در حال حاضر گوسفند زنده از کشورهای آسیانه میانه مانند رومانی یا استرالیا وارد و در مبادی مرزی ما کشتار می شود. این گوشت ها در فروشگاه های زنجیره ای مثل رفاه، دیلی مارکت، شیرین عسل و... توزیع می شود.

پوریان با بیان اینکه بخشی از این دام در کشتارگاه های مرزی ما کشتار می شود، ادامه داد: کشتارگاه های مرزی ما ظرفیت بی بدیلی برای کشور است و می تواند جهت مصرف داخل و همچنین برای صادرات به خارج مورد استفاده قرار بگیرد. این در حالی است که وقتی دام زنده وارد کشور می شود می تواند موارد و مصارف دیگری را هم پوشش دهد و نفع زیادی برای کشور داشته باشد. انتظار بود با صحبت هایی که با مسئولان داشتیم، اجازه دهند دام سبک وارد استان ها شود تا کشتار شود زیرا این کشتار می تواند نفع زیادی برای کشور داشته باشد.

افزایش قاچاق دام به کشورهای حوزه خلیج فارس

رئیس شورای تأمین کنندگان دام کشور با اشاره به ظرفیت مغفول مانده ترانزیت به «حیات» گفت: می توانیم از نقطه ترانزیت استفاده کنیم. ترانزیت می تواند به عنوان یکی از زیرساخت های مهم اقتصادی که الان بتوانیم دام از آسیانه میانه به کویت و هر کشوری که خواهان گوشت است، صادر کنیم. اگر ما بتوانیم از آنجا دام وارد کنیم و به کشورهای دیگر ترانزیت شود قاچاق کاهش زیادی خواهد داشت.

پوریان در پایان خاطرنشان کرد: یکی از عواملی که موجب افزایش قاچاق دام در کشور ما شده است این است که ترانزیت بسته شده است. ترانزیت از آسیانه میانه برای عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس، می تواند برای ما مساعد باشد و نفع و سودی که برای ما دارد می تواند جلوی قاچاق دام را هم بگیرد. افزایش قاچاق دام به دلیل معطل شدن ترانزیت نیز هست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha