کد خبر 218229
۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۹

«حیات» گزارش می‌دهد؛

طلب هزار و چهارصد میلیارد تومانی فدراسیون فوتبال از فیفا

طلب هزار و چهارصد میلیارد تومانی فدراسیون فوتبال از فیفا

رئیس فدراسیون فوتبال میزان مطالبات ایران از فیفا در سالیان اخیر را حدود ۲۸ میلیون دلار تخمین زد و اعلام کرد بحث مسدود شدن پول‌های فوتبال ایران ارتباط زیادی با فیفا ندارد و مربوط به بانک‌هاست.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران صبح امروز در گفتگویی تلویزیونی ضمن اشاره به مشکلات و مسائل روز فوتبال ایران، بار دیگر در خصوص مطالبات فوتبال ما از فیفا، AFC و مراجع بین المللی که در سال‌های اخیر پرداخت نشده و روی هم انباشت شده است را اعلام و آن را حدود 28 میلیون دلار (معادل هزار و چهارصد میلیارد تومان) اعلام کرد. رقم قابل توجهی که البته با توجه به هزینه‌های این روزهای فوتبال ما شاید خیلی هم فضایی و نجومی نباشد ولی بخش بزرگی از مشکلات فوتبال ایران و بسته شدن پرونده‌های بین المللی مهم فدراسیون و سرخابی‌های پایتخت را پوشش می‌دهد.

مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال در این خصوص اظهار کرد: حدود ۲۸ میلیون دلار تیم ملی و باشگاه های ما در فیفا پول بلوکه شده دارند که اگر چنین پولی وارد فوتبال ما شود، یک کار زیربنایی فوق‌العاده می‌توانیم انجام دهیم. پولی برای ما واریز نخواهد شد اما به پول‌های بلوکه شده ما اضافه خواهد شد. از طرف ایرانی و همچنین از طرف فیفا این علاقه نشان داده بود که آقای اینفانتینو با رئیس‌جمهور دیدار کنند. فیفا می‌داند وقتی بحث ارتقا و توسعه فوتبال در ایران است، آقای رئیس‌جمهور نقش اساسی به عنوان یک مقام اجرایی در کشور دارد.

ارتباط مسدود شدن پول‌های فوتبال ایران با فیفا

وی با بیان اینکه ارزیابی من از این دیدارها فوق‌العاده مثبت است، افزود: بحث مسدود شدن پول‌های فوتبال ایران ارتباط زیادی با فیفا ندارد و مربوط به بانک‌هاست. رئیس‌جمهور به آقای اینفانتینو گفتند که اگر فوتبال از سیاست جداست، باید فیفا هم جلوی اتفاقات سیاسی را بگیرد و بلوکه شدن پول‌های فوتبال ایران در فیفا یک کار سیاسی است. قرار شد ۲ آبان سال ۱۴۰۲ یک نشست در پاریس برگزار شود و این مشکلات را حل کنیم. یک کارزار روابط فوتبال اروپا و آسیا در ۱۱ مهر در تاشکند برگزار خواهد شد که ایران نقش بزرگی در آن خواهد داشت.

مطالبات فوتبال ایران از مراجع بین المللی مربوط به حضور در مسابقات برون مرزی است که طبق اساسنامه فیفا و کنفدراسیون‌های قاره‌ای تابعه آن از محل درآمد برگزاری مسابقات از جمله بلیت فروشی، حق پخش تلویزیونی، اسپانسرینگ و تبلیغات و... سهمی برای تیم‌های حاضر در مراحل مختلف این مسابقات در نظر گرفته می‌شود. برای مثال تیم‌های حاضر در جام جهانی یعنی 32 تیمی که به این رقابت‌ها صعود کردند بابت حضور در دور گروهی رقمی دریافت خواهند کرد و اگر تیمی به دور دوم صعود کند و به جمع 16 تیم پایانی برسد مبلغ بیشتری دریافت خواهد کرد و در ادامه صعود به یک چهارم نهایی، نیمه نهایی و فینال هم به دنبال آن ارقام بیشتری برای تیم‌ها در نظر گرفته خواهد شد.

از طرفی از این مبلغی که به تیم‌های ملی اختصاص داده می‌شود بخش اعظمی مرتبط با باشگاه‌هایی است که در تیم‌های ملی نماینده دارند. برای مثال در جام جهانی گذشته تیم فوتبال پرسپولیس در تیم ملی علیرضا بیرانوند، مرتضی پورعلی‌گنجی، احمد نوراللهی، مهدی ترابی و وحید امیری را در جمع ملی پوشان داشت و بخش قابل توجهی از پاداش تیم ملی در جام جهانی به این باشگاه اختصاص دارد.

پاداش حضور در لیگ قهرمانان آسیا

در کنار این ارقام، حضور تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا هم شامل پاداش می‌شود و صعود به مراحل بالاتر هم مطابق فرمول مد نظر AFC رقم بیشتری را به این موضوع اختصاص خواهد داد که بعد از وصول درآمدها از سوی فیفا و AFC به حساب فدراسیون‌ها واریز شده و آنها هم مطابق دستورالعمل باید آن را در اختیار باشگاه‌ها قرار دهند. اما چرا این رقم در چند سال اخیر پرداخت نشده و روی هم انباشت شده است؟ موضوع مرتبط با تحریم‌های بین المللی علیه ایران است.

بعد از خروج آمریکا از برجام توسط دونالدو ترامپ و اعمال تحریم‌های شدید بانکی علیه کشورمان، هرگونه انتقال پول از هر نقطه دنیا به ایران ممنوع اعلام شد و خیلی از شرکت‌ها و نهادهای بین المللی هم در این دعوای سیاسی جنگ قدرت را به ایالات متحده باخته و دست تسلیم بالا بردند تا همراه تحریم‌های ظالمانه علیه ایران باشند.

مشکلات در واریز درآمدها

FIFA  و AFC البته در این زمینه ابتدا همراهی نکرده و تا مقطعی مراودات مالی خود را با ایران دنبال می‌کردند ولی این موضوع باعث دردسر برای بانک‌هایی شد که در این جابجایی پول‌ها همراهی می‌کردند و همین موضوع باعث شد دیگر هیچ بانکی حضور در این معاملات را نپذیرد. بعد از آنهم تا مدتی فیفا و AFC پرونده‌های بدهی مربوط به فوتبال ایران را از محل این مطالبات رفع و رجوع می‌کردند که این هم به نوعی دور زدن تحریم‌ها محسوب می‌شد.

البته مجامع بین‌المللی در مقاطع جلوی این نقل و انتقالات را گرفتند و از سوی بانک‌ها در این زمینه هم همکاری دیگر صورت نمی‌گرفت و همین شد در طول 4-5 سال اخیر درآمدهای فوتبال ایران روی هم انباشت شده و به رقم قابل توجهی برسد.

با این وجود همانطور که گفته شد بخش قابل توجهی از این مبلغ به باشگاه‌ها اختصاص دارد و اینکه مهدی تاج در صحبت‌هایش برای آن از پیش چاله کنده و اعلام کرده قصد دارد این مبلغ را بعد از آزادسازی خرج زیرساخت‌ها و ورود VAR کند در نوع خودش قابل توجه است چرا که باشگاه‌ها به میل و اختیار خود این درآمد را هزینه خواهند کرد و فدراسیون حق تعیین تکلیف برای آن را نخواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha