کد خبر 217868
۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰

معدنی پور در گفتگو با «حیات»:

متولی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بنیاد شهید است/ لایحه شهدای خدمت باید هرچه سریعتر به شورا ارسال شود

متولی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بنیاد شهید است/ لایحه شهدای خدمت باید هرچه سریعتر به شورا ارسال شود

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرد: متولی ترویج فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت بنیاد شهید و امور ایثارگران است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، نرگس معدنی پور رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در رابطه با مصوبه برنامه عملیاتی ترویج و تحکیم فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت به خبرنگار اجتماعی حیات گفت: در 25 مهرماه سال 94 طرحی از طرف اعضای شورای اسلامی شهر تهران با قید یک فوریت به تصویب رسید و شهرداری تهران را ملزم به ارائه لایحه برنامه عملیاتی ترویج و تحکیم فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت کرد. از این رو شهرداری تهران لایحه مربوطه را در 24 تیرماه سال 96 به شورای شهر تقدیم نمود.

متولی ترویج فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت بنیاد شهید و امور ایثارگران است

وی افزود: با توجه به اینکه متولی ترویج فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت بنیاد شهید و امور ایثارگران می باشد فرمانداری ایراداتی را به مصوبه وارد و شورا اصلاحیه ها را انجام داد.

رسمی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران اشاره کرد: در پیوست برنامه عملیاتی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت برای هماهنگی، تعیین خط مشی و راهبری های مبتنی بر اهداف مصوب در حوزه ایثار، جهاد و شهادت قرار بر این شد یک شورای هماهنگی و برنامه ریزی ترویج فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت با 16 عضو و به ریاست شهردار تهران و دبیری معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران تشکیل شود. بطوریکه نمایندگانی از اداره کل امور ایثارگران شهرداری، کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، بنیاد شهید و امور ایثارگران، بنیاد حفظ و آثار ارزش های دفاع مقدس استان تهران، سازمان صداوسیما، سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران، سازمان بسیج شهرداری تهران، مرکز فعالیت های دینی شهرداری تهران، باغ موزه دفاع مقدس، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران، یک نفر از صاحب نظران دفاع مقدس به انتخاب شهرداری، سازمان های مردم نهاد شهرداری تهران مرتبط با موضوع فرهنگ ایثار و شهادت به انتخاب ستاد سمن ها و با هماهنگی بنیاد شهید و مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران باید در این شورا حضور داشته باشند.

وی تاکید کرد: طبیعتا وظایفی نیز به عهده شورا گذاشته شده است اما در نهایت موضوع حائز اهمیت جداول خطوط عملیاتی پیوست این لایحه می باشد که مدنظر ارائه گزارش ها است.

معدنی پور بیان داشت: گفتنی است، در این جداول پیوست، ایجاد و توسعه زیرساخت ها در بحث اقدامات کاربری و زیرساختی یکی از موضوعاتی مهمی می باشد که در برنامه احکام چهارم نیز به آن توجه شده است. همچنین بحث مشارکت با دستگاه های اجرایی، ارتقای مشارکت اجتماعی ایثارگران شهر تهران، برگزاری یادواره ها و یادبودهای شهدا و تجلیل از ایثارگران، سیاست های فرهنگی، ترویجی و آموزشی در حوزه ایثار، جهاد و شهادت و اجرای برنامه های مختلف و اقدامات حمایتی و ارتقای مشارکت ها جزء برنامه های عملیاتی پیوست لایحه می باشد.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: البته در جداول برنامه های عملیاتی علاوه بر راهبرد و سیاست اجرایی، برنامه ها و مسئول اجرای آنها نیز مشخص شده است.

لزوم تشکیل و ایجاد خانه های ایثار و مقاومت در سراهای محلات

معدنی پور با بیان اینکه ملاک ما در شورا مصوبه شورای شهر می باشد، افزود: یکی از مصوبات این برنامه عملیاتی تشکیل و ایجاد خانه های ایثار و مقاومت در سراهای محلات است. اما با وجود اینکه این مصوبه از سال 96 به تصویب رسیده است تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته و خانه های جهادی که از سال گذشته حضور داشته نیز حذف شده است. اما امیدواریم در هفته دفاع مقدس امسال این خانه ها در سراهای محلات راه اندازی و احیا شود تا در آینده ای نزدیک شاهد این باشیم تمام سراهای محلات ما دارای خانه های ایثار و شهادت با همان رویکرد ترویجی و نگاه ماموریتی باشند.

وی با اشاره به لزوم ایجاد خانه های ایثار و مقاومت در بند 15 و ماده 4 این مصوبه گفت: تشکیل خانه های ایثار و مقاومت در سراهای محله و در جهت ترویج فرهنگ جهاد، ایثار و شهادت باید با هماهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران و با استفاده از ظرفیت مساجد و سایر نهادهای ذی ربط صورت بگیرد.

رسمی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران خاطر نشان کرد: توقف دو ساله شورای هماهنگی و برنامه ریزی ترویج و تحکیم فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت از سال 98 تا سال 1400 به علت پاندمی کرونا و مجازی برگزار شدن آن طبیعی بود اما توقع داشتیم جلسات منظم این شورا از سال 1400 طبق روال تشکیل شود. لذا مصوب می شود از این به بعد جلسات شورا با همان ترکیب این مصوبه به طور منظم تشکیل و گزارشات آن برای شورای اسلامی شهر تهران ارسال شود. اما تا کنون گزارش اقدامات شهرداری ارسال نشده و ضروریست این گزارش براساس مصوبه تا پایان شهریورماه به شورای شهر تهران ارسال شود.

معدنی پور با بیان اینکه تاکنون 230 خانه ایثار و مقاومت در سراهای محلات تشکیل شده است، گفت: باید پیش نویس دستورالعمل خانه های ایثار و مقاومت تا نیمه نخست مهر ماه برای کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران ارسال شود.

لایحه شهدای خدمت باید هرچه سریعتر به شورای شهر ارسال شود

این عضو شورای اسلامی شهر تهران درخصوص لایحه شهدای خدمت ( شهدای آتش نشان ) افزود: دبیرخانه موظف است هرچه سریعتر لایحه شهدای خدمت را بررسی تا هرچه سریعتر به شورای اسلامی شهر تهران ارسال شود تا ما بتوانیم در هفته دفاع مقدس به بررسی آن بپردازیم.

وی گفت: اگر بنا باشد دبیرخانه در اداره کل فرهنگی تشکیل شود باید مصوبات دبیرخانه از گذشته بررسی و بروزرسانی شود. همچنین جسات شورای هماهنگی و برنامه ریزی ترویج و تحکیم فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت باید به طور مستمر با حضور تمام اعضا تشکیل جلسه دهد.

معدنی پور اشاره کرد: برنامه عملیاتی مرتبط با جدول پیوست مصوبه تدوین و تا پایان مهرماه برای ما ارسال شود. همچنین ارزیابی و اثر بخشی برنامه های اجرا شده برای سالیان گذشته و هفته دفاع مقدس سال جاری باید انجام و گزارش آن برای شورای اسلامی شهر تهران ارسال شود. همچنین مقرر شد سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز اقداماتی در حوزه تولید فیلم، مستند، پویانمایی و انیمیشن در دستور کار قرار دهد و گزارش این اقدامات را تا پایان مهر ماه به شورای اسلامی شهر تهران ارسال نماید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha