کد خبر 217767
۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۶

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه در نشست خبری:

تکلیف مالایطاقی را به دولت تحمیل نشده است/ هیئت رئیسه مجلس از مصوبات و آرای اعضای این کمیسیون دفاع کردند

تکلیف مالایطاقی را به دولت تحمیل نشده است/  هیئت رئیسه مجلس از مصوبات و آرای اعضای این کمیسیون دفاع کردند

زنگنه با بیان اینکه هیئت رئیسه مجلس و کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه از مصوبات و آرای اعضای این کمیسیون کاملاً صیانت کردند، گفت: در بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه مطرح شده است که کمیسیون تلفیق ۲۰ هزار همت به تکالیف دولت اضافه کرده است که این ادعا را تکذیب می‌کنیم؛ به هیچ عنوان تکلیف مالایطاقی را به دولت تحمیل نشده است

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات؛ محسن زنگنه سخنگویی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه طی نشست خبری، اظهار داشت: پس از ۶ هفته بررسی، گزارش کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه آماده شد و نمایندگان هم ده روز فرصت داشتند که پیشنهادات خود را ثبت کنند.

وی درباره علت تأخیر در بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه در صحن مجلس، عنوان کرد: مجلس شورای اسلامی چند طرح و لایحه ارجاعی از شورای نگهبان داشت که باید اصلاح می‌شد. همچنین چند طرح مهم دیگر نیز در خصوص طرح اصلاح قانون کنکور در دستور کار وجود داشت و باید زودتر تعیین تکلیف می‌شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه تصریح کرد: بر این اساس این تصمیم اتخاذ می شد که لایحه برنامه هفتم توسعه از دوشنبه هفته آینده در سه شیفت صبح، عصر و یک شیفت هم بعد از اذان مغرب مورد رسیدگی قرار گیرد.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی گفت: عده‌ای مدعی هستند که تغییراتی در مفاد گزارش کمیسیون تلفیق ایجاده در صورتیکه مجلس، نمایندگان مردم محور هستند و اگر با موضوعی مخالف باشند مسلما پیشنهاداتی ارائه می دهند و این طبیعی است.

وی با بیان اینکه بهارستان نشینان می‌توانند با برخی از موضوعات در لایحه برنامه هفتم توسعه و هر طرح و لایحه دیگری موافقت یا مخالفت کنند، افزود: این موضوعات را نباید به عنوان اختلاف در بین نمایندگان مجلس عنوان کرد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: مواردی هم که نگهداشته شده بود، نیز ابتدا در کمیته‌ای از کمیسیون تلفیق بررسی و اصلاح شد و در ادامه در جلسه کمیسیون مجدداً رأی‌گیری شود تا در آینده شبه‌ای ایجاد نشود.

نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: یکسری اصلاحات، ادبیاتی و پاراگرافی بوده و همواره از سوی معاونت قوانین مجلس اعمال می‌شود که درباره گزارش کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه هم صدق می‌کند.

زنگنه گفت:هیئت رئیسه مجلس و کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه از مصوبات و آرای اعضای این کمیسیون کاملاً صیانت کردند.

نماینده مردم تربت جام در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در تمام جلسات کمیسیون تلفیق مسئولان دولت مانند رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزرا حضور داشتند، گفت: موضوعاتی که بررسی کردیم با حضور کامل اعضای دولت بوده است.

سخنگویی کمیسیون با بیان اینکه نمایندگان دولت هم فرصت کافی برای بیان نقطه نظرات خودشان داشتند، اظهار کرد: تمام نظراتی که نمایندگان در کمیسیون تلفیق در خصوص لایحه برنامه هفتم توسعه ارائه دادند در کنار خروجی جلسات کارشناسی کمیسیون با دولت بوده است. این در حالی اتفاق افتاده که سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده است که نباید با وزرا در این خصوص جلسه می‌گذاشتیددر صورتیکه این موضوع درست نبوده و مجلس حق دارد که در تمام جلسات کارشناسی، از وزرا دعوت به عمل آورد.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه از زمانی که گزارش کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه منتشر شده تا به امروز هیچ نارضایتی از دستگاه‌ها و وزرا دریافت نکردیم، تصریح کرد: به دلیل اینکه همه مواد با مشارکت و همراهی وزرا بررسی و تصویب شده است، تا به امروز نارضایتی از این سو نداشته ایم.

وی افزود: سازمان برنامه و بودجه بیانیه‌هایی داده که ما از آن گله‌مند هستیم و نباید مطالبی را، غیر مستند و فضاسازی منتشر کرد، این اقدام برخلاف وحدت میان قوا می باشد.

زنگنه گفت: سازمان برنامه و بودجه می گوید، حجم گزارش کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه افزایش یافته است. در صورتیکه برای مثال در لایحه برنامه، هیچ ماده‌ای درباره معدن نیامده یا درباره محیط زیست، اقتصاد دیجیتال و فضای مجازی شفافیت لازم در این لایحه وجود ندارد.

وی ادامه داد: در حوزه ورزش در لایحه برنامه هفتم توسعه هیچ بندی نیامده بود و به همین دلیل در لایحه دولت، وجود نداشت.

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه با اشاره به اینکه لایحه‌ای که از سوی دولت ارائه شد، ۲۲ فصل داشت در حالی که انتظار می رفت، دولت لایحه را مسئله محور ارائه مدهد، گفت: اصلی ترین هدف برنامه هفتم توسعه، ثبات اقتصادی است. حقوق بازنشستگان با تورم سنخیتی ندارد، بعد دولت در لایحه برنامه هفتم، محاسبه حقوق آنان بر اساس میانگین ۵ سال آخر اعلام کرده که آن را حذف کردیم وقطعا از این مصوبه حمایت می‌کنیم، لذا اگر تصویب  شود، حقوق بازنشستگان از وضعیت فعلی کمتر خواهد شد.

زنگنه اظهار داشت: ادعای دیگری که در بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه مطرح شده است که کمیسیون تلفیق ۲۰ هزار همت به تکالیف دولت اضافه کرده‌ایم که این ادعا را تکذیب می‌کنیم؛ به هیچ عنوان تکلیف مالایطاقی را به دولت تحمیل نشده است

نماینده مردم تربت جام در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: موادی در کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه تصویب شده است مربوط به احکام بودجه‌ای بوده لذا موادی که به نحوی ماهیت بودجه‌ای دارد را با دولت تعامل کردیم بنابراین طی بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه در صورتی نیاز، اصلاح می‌شود.

وی در پایان  اظهار کرد: باری را به دولت تحمیل نشده و اصرارداشتیم که مصوبات در سقف بودجه سالیانه باشد و یا منابعی را برای آن در نظر گرفتیم‌.  زمانی که کار مجلس تمام می‌شود، مصوبه مجلس می شود و تابعد از اینکه شورای نگهبان آن را تأیید کند، هیچ چیزی قطعی نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha