کد خبر 217582
۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۸

مدیرکل روابط عمومی شورای رقابت در گفتگو با «حیات»:

افزایش قیمت خودرو مجوزی ازسوی شورای رقابت ندارد

افزایش قیمت خودرو مجوزی ازسوی شورای رقابت ندارد

مدیرکل روابط عمومی شورای رقابت اعلام کرد که مجوز افزایش قیمت خودرو ازسوی این شورا صادر نشده و حداقل در یکی، دو ماه اخیر قیمت خودرو ازسوی این شورا افزایشی نداشته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ مخاطبان «حیات» در حالی مدعی شده اند که «ایران خودرو» و «سایپا» در دعوت‌نامه‌های ارسالی شهریورماه به مشتریان، قیمت خودروها را بدون مجوز رسمی گران کرده اند که می گویند با توجه به ثبات نرخ ارز و حتی کاهش قیمت ارز، افزایش قیمت خودرو به منزله تضییع حقوق مصرف‌کنندگان است.

اما آیا این کار با مجوز شورای رقابت انجام شده و قانونی است؟

مصوبات افزایش قیمت خودرو به صورت شفاف موجود است

مدیرکل روابط عمومی شورای رقابت در گفتگو با ما گفت: شورای رقابت به هیچ عنوان حداقل در یک ماه اخیر هیچ گونه افزایش قیمتی نداشته است.

سپهر دادجوی توکلی با بیان اینکه شورای رقابت به صورت کاملا شفاف تمام مصوباتش را در وبسایت این شورا بارگزاری می کند، ادامه داد: مصوبات مربوط به افزایش قیمت های خودرو از تاریخ ۱۵ یا ۱۶ فروردین ماه که اولین قیمت های خودروها در سال ۱۴۰۲ آمده تاکنون به روز در وبسایت موجود است.

هزینه های جانبی خودرو چیست؟

مدیرکل روابط عمومی شورای رقابت گفت: اگر فردی می خواهد قیمت خودروهای داخلی را رصد و به آن استناد کند، می تواند به وبسایت ما که به مثابه ابلاغ است، مراجعه کند.

توکلی ادامه داد: البته مخاطب و مصرف کننده باید در نظر داشته باشد که قیمتی که شورای رقابت اعلام می کند قیمت درب کارخانه خودروهاست و به این قیمت برای خودروهای تولیدی و مونتاژی ۱۳ تا ۱۶ درصد و برای خودروهای وارداتی ۲۰ تا ۲۵ درصد اضافه خواهد شد.

شکایت خود از گران فروشی خودروسازان را به کجا ببریم؟

مدیرکل روابط عمومی شورای رقابت در مورد هزینه های اضافی بر خودرو گفت: این مبالغ نه ربطی به خودروساز دارد و نه به شورای رقابت. این مبالغ مربوط به بیمه، هزینه پلاک، مالیات بر ارزش افزوده و... است که در قانون نیز آمده است.

توکلی با بیان اینکه اگر مردم می خواهند از قیمت مصوب خودرو آگاه شوند می توانند به وب سایت ما مراجعه و به آن استناد کنند، ادامه داد: اگر مردم شکایتی در مورد گران فروشی خودروسازان دارند دو مرجع به این شکایت رسیدگی خواهند کرد.

ماجرای اصلاح قیمت برخی خودروهای داخلی

به گفته مدیرکل روابط عمومی شورای رقابت، اگر مردم مشکلی در مورد گران فروشی خودرو دارند، می توانند به سامانه ۱۲۴ سازمان حمایت اعلام و شکایت کنند.

توکلی در پاسخ به این سوال «حیات» که آخرین افزایش قیمتی که در مورد خودروهای ایران خودرو و سایپا داشتیم مربوط به چه زمانی است؟ گفت: شورای رقابت اخیرا هیچ افزایش قیمتی نداشته است. شورای رقابت دو، سه ماه پیش اصلاحیه ای در یکی از مصوبات قیمت خودرو داشت که برای رعایت استانداردها بود؛ یعنی یک سری تغییرات فنی در برخی خودروها صورت گرفته بود؛ ولی حداقل یکی، دو ماه از آن زمان می گذرد. در این خودروها یک سری استانداردهای ۸۵ گانه اعمال شده بود و به همین دلیل درصد کوچکی تغییرات در قیمت آنها داشتیم، این تغییر قیمت بسیار اندک بوده و قیمت خودروهای مذکور رشد معنی داری نداشت.

شکایت از تاخیر در تحویل خودرو

مدیرکل روابط عمومی شورای رقابت در مورد تاخیر خودرو ازسوی برخی خودروسازان داخلی و گلایه مردم از آنها گفت: تاخیر در تحویل خودرو ایراد است و خودروساز باید پاسخگوی مشتریان خود باشد.

توکلی افزود: دستگاه های نظارتی در حوزه قیمت و کالا دو نهاد هستند که در این حوزه ابزار دارند؛ یکی سازمان تعزیرات و دیگری سازمان حمایت است که مردم می توانند شکایت خود از تاخیر در تحویل خودرو را به آنجا ببرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha