کد خبر 216815
۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۸

گزارش «حیات» از بخشنامه مناقشه برانگیز آموزش و پرورش؛

از شغل انبیا تا خدمت اجباری

از شغل انبیا تا خدمت اجباری

به موجب بخشنامه 700/261 وزارت آموزش و پرورش که در تاریخ چهارم شهریورماه ابلاغ شد، بازنشستگی فرهنگیان پس از اول مهر ماه ممنوع است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، پس از صدور بخشنامه جدید وزارت آموزش و پرورش تعداد کثیری از معلمانِ در آستانه بازنشستگی ناچار به خدمت اجباری شده اند.

در واقع به موجب بخشنامه 700/261 وزارت آموزش و پرورش که در تاریخ چهارم شهریورماه ابلاغ شد، بازنشستگی فرهنگیان پس از اول مهر ماه ممنوع است.

در بند ۲ ضوابط و مقررات این بخشنامه آمده است: به منظور جلوگیری از اختلال در امر تعلیم و تربیت دانش آموزان، انجام ماموریت، انتقال و بازنشستگی کارکنان آموزشی در طول سال تحصیلی ممنوع است، لذا بررسی درخواست ماموریت، انتقال و بازنشستگی صرفا در فصل تابستان و تا پایان شهریور ماه صورت پذیرد و تاریخ بازنشستگی برای افراد ذی‌نفع، اول مهرماه امکان پذیر است.

پس از صدور آنی این بخشنامه از سوی وزارت آموزش و پرورش و ابلاغ آن به مدارس کشور، بسیاری از معلمان در آستانه بازنشستگی با مشکلات عدیده ای رو به رو شده اند.

گفتنی است به موجب قانون تشویق معلمان بازنشسته به ادامه همکاری با وزارت آموزش و پرورش، وزارت آموزش و پرورش از سال گذشته مجاز شد بازنشستگی معلمان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر را در صورت رضایت معلمان تا سن 65 سالگی به تعویض بیاندازد اما در هیچ کجای این قانون از ممنوعیت بازنشستگی معلمان پس از اول مهر ماه حرفی زده نشد.

در واقع طبق قوانین بازنشستگی، کارکنان پس از خدمت 30 ساله میبایست با رعایت کامل حق و حقوق بازنشسته شوند و تنها در صورت رضایت شخص و کارفرما امکان ادامه خدمت وجود دارد.

یکی از معلمان مقطع ابتدایی که نمیخواست نامش فاش شود در واکنش به بخشنامه جدید وزارت آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار اجتماعی حیات گفت: بیستم مهرماه سال 1402 ماموریت خدمت 30 ساله من به پایان می رسد و به علت بیماری قلبی دیگر توانی به ادامه خدمت ندارم.

وی ادامه داد: بنده تمام این 30 سال را به دلیل عشق به تدریس و دانش آموزان، پای تخته سیاه رفته ام، اما مدتیست به دلیل ابتلا به بیماری دیگر توان تدریس ندارم و تمام یک سال گذشته را چشم به تقویم دوخته بودم تا مهرماه سال 1402 از راه برسد.

این معلم با بیان اینکه بخشنامه جدید وزارت آموزش و پرورش از هرگونه عدالت به دور است، گفت: صراحتا این بخشنامه، بخشنامه داخلی وزارت آموزش و پرورش است و با قانون مدیریت خدمات کشوری و قوانین سازمان بازشستگی مغایرت دارد.

وی تصریح کرد: در واقع تمام معلمانی که از ابتدای مهر ماه به بعد بازنشسته می شوند می توانند با ارائه یک شکایت الکترونیک به دیوان عدالت ادارای بازنشستگی خود را پیگیری نمایند. کما اینکه چنین قانونی در هیچ کدام از وزارتخانه ها وجود ندارد و اکنون این قانون بدون اطلاع قبلی و به یکباره به معلمان در آستانه بازنشستگی ابلاغ شده است.

مجید احمدی یکی دیگر از معلمان در آستانه بازنشستگی با اشاره به بخشنامه جدید آموزش و پرورش به خبرنگار اجتماعی حیات اعلام کرد: من در تاریخ دوم آبان ماه سال جاری بازنشسته می شوم و این یک ظلم بزرگ است که بخواهم یک سال تحصیلی دیگر را در مدرسه سپری کنم.

وی با بیان این مطلب که استمرار خدمت معلمان پس از 30 سال وجاهت قانونی ندارد، گفت: همانطور که چنین قوانینی در سایر ارگان ها و سازمان ها وجود ندارد باید قانون برای همه کارمندان دولت به طور یکسان اجرا شود.

به گزارش حیات، فارغ از قانونی یا غیر قانونی بودن بخشنامه وزارت آموزش و پرورش، این پرسش مطرح می شود که با وجود فارغ التحصیلی بسیاری از جوانان تحصیل کرده تازه نفس و جویای کار خصوصا در قامت معلمی، چه نیازی است که نیروهای بازنشسته که دیگر انرژی و انگیزه ای برای ارائه خدمت ندارند به الجبار موظف به انجام وظیفه باشند؟

اینکه امر تعلیم و تربیت دانش آموزن نکته حائز اهمیت وزارت آموزش وپرورش در این بخشنامه است امری قابل توجه و قابل ستایش است. اما این مسئله نیز برهمگان مبرهن است که مسئله تعلیم و تربیت دانش آموزان اگر زیر نظر معلمانی جوان، تحصیلکرده، تازه نفس و آشنا به متد جدید علمی باشد بسیار بهتر از معلمان میانسال و یا سالخورده است.

گفتنی است، بخشنامه جدید وزارت آموزش و پرورش ظاهرا بدون هیچگونه مصوبه مجلس شورای اسلامی، تایید نظام اداری و استخدامی و اظهار نظر سازمان بازنشستگی و  تنها چند روز مانده به شروع سال تحصیلی جدید ابلاغ شده است و موجبات نارضایتی معلمان در آستانه بازنشستگی را ایجاد کرده است.

همچنین باوجود تلاش های مستمر خبرنگار اجتماعی حیات، تاکنون هیچکدام از مسئولان وزارت آموزش و پرورش حاضر به اظهار نظر و پاسخ در خصوص بخشنامه موجود نشده اند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha