کد خبر 216144
۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۳

خودروهای وارداتی چقدر برای ما آب می‌خورد؟

خودروهای وارداتی چقدر برای ما آب می‌خورد؟

واردات خودروهای صفر در حالی از سال گذشته آزاد شد که یکی از سوالات مردم این است که چه هزینه‌هایی به قیمت اولیه این خودروها اضافه می‌شود و به دست آنها می‌رسد؟

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ قیمت خودروهای وارداتی دست دوم موجود در داخل بازار ایران طی چند سال اخیر به دلیل ممنوعیت واردات انواع خودروی نو و کارکرده بسیار بالاتر از حد جهانی خرید و فروش می‌شود.

طوری که اغلب آن‌ها به‌رغم کارکرد ۵ الی ۱۰ ساله با مبالغ بالاتر از دو میلیارد تومان معامله می‌شوند و بنابراین آغاز واردات خودرو که تا حدودی از ابتدای امسال رقم خورده است، می‌تواند قیمت این نوع از محصولات را به طرز چشم‌گیری کاهش دهد.

حال سوالی که مطرح می‌شود این است که چه هزینه‌هایی روی نرخ خام خودروهای وارداتی اعمال شود؟ آیا خودرویی که تعرفه گمرکی آن به‌عنوان مثال ۷۵ درصد است، صرفاً با محاسبه همین نرخ به دست مصرف‌کننده ایرانی می‌رسد یا تعرفه‌های دیگری هم عامل گرانی این خودروها می‌شوند؟

تعرفه گمرکی خودروهای وارداتی صفر کیلومتر

طبق مصوبات اخیر گمرک، تعرفه گمرکی برای خودروهای وارداتی نو به شرح زیر است:

بنزینی کمتر از ۱۰۰۰ سی‌سی، ۱۶ درصد

بنزینی ۱۰۰۱ تا ۱۵۰۰ سی‌سی، ۶۶ درصد

بنزینی ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی‌سی، ۹۱ درصد

بنزینی ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی‌سی، ۱۳۱ درصد

بنزینی ۲۵۰۱ تا ۳۰۰۰ سی‌سی، ۱۶۱ درصد

بنزینی بالاتر از ۳۰۰۰ سی‌سی، ۱۷۱ درصد

علاوه‌بر تعرفه گمرکی فوق، مبالغ دیگری جهت مالیات، هزینه بیمه، هزینه اسقاط و… روی قیمت خودرو اعمال می‌شود.

اعمال هزینه ۲۰ الی ۲۵ درصدی برای خودروهای وارداتی

سپهر دادجوی توکلی، مدیر روابط عمومی شورای رقابت گفت: قیمتی که شورای رقابت برای خودروهای تولید داخلی و وارداتی اعلام می‌کند، همان قیمت کف کارخانه بوده که سود شرکت واردکننده نیز داخل آن لحاظ می‌شود. پس از آن، برای خودروی مونتاژی ۱۳ الی ۱۶ درصد و برای خودروهای وارداتی، ۲۰ الی ۲۵ درصد روی نرخ اعلامی شورای رقابت وضع می‌شود. این درصد وضع‌شده، هیچ ربطی به شورای رقابت و خودروساز نداشته و مستقیماً به خزانه دولت واریز می‌شود.

وی در مورد نرخ نهایی فروش خودروی وارداتی توضیح داد: نرخ سود مشخصی جهت محاسبه قیمت نهایی خودروهای وارداتی وجود ندارد. چراکه فاکتورهای دخیل در تعیین قیمت نهایی خودروهای وارداتی، در اختیار نهاد مرجع، یعنی سازمان حمایت است. این سازمان، پس از بررسی صورت‌های مالی و اعمال هزینه‌های مربوط به نقل و انتقال خودروها، درصد سودی برای هر خودرو مشخص می‌کند.

او اضافه کرد: برای هر نوع خودرو بسته به کیفیت و رقابت‌پذیری که در بازار وجود دارد، درصد سودی توسط سازمان حمایت مشخص می‌شود. تأکید می‌کنم که برای برخی از خودروها جهت تعادل بازار، حتی تا صفر درصد سود هم وضع می‌شود. (شرکت واردکننده هیچ سودی از واردات خودرو نمی‌گیرد.).

مقایسه قیمت خودروهای وارداتی در ایران و امارات اشتباه است 

سپهر دادجوی توکلی در رابطه با علت ارزانی خودروهای وارداتی در کشورهای همسایه گفت: برخی از رسانه‌ها، مقایسه قیمتی میان خودروهای وارداتی در داخل کشور و کشورهای حوزه خلیج فارس، مانند امارات منتشر می‌کنند که چرا قیمت برخی محصولات، در مواردی تا دو برابر بیشتر از امارات است. این کار اشتباه است. چراکه امارات جزو کشورهای فاقد صنعت خودروسازی به شمار می‌رود و درنتیجه، تعرفه‌ای جهت واردات خودرو وضع نمی‌کند.

وی اعتقاد دارد که برای مقایسه بهتر قیمت خودرو، باید نرخ خودروهای وارداتی داخل کشور را با کشورهایی مانند ترکیه و برزیل مقایسه کرد که دارای صنعت خودروسازی هستند. البته در این مورد نیز باید تعرفه گمرکی ایران با کشورهای فوق بررسی شود.

حال با توجه به توضیحات توکلی زمانی که خودروی خارجی وارد ایران می‌شود، در سه مرحله مشمول افزایش قیمت می‌شود. در مرحله اول تعرفه گمرکی ۶۶ تا ۱۷۱ درصدی روی آن اعمال می‌شود. در وهله دوم سود بازرگانی روی آن اعمال می‌شود که این سود بر مبنای خودرو متغیر است که احتمال صفر درصد بودن آن وجود دارد. در نهایت نیز هزینه‌هایی مانند مالیات، هزینه حمل و نقل، پلاک‌گذاری، گواهی اسقاط و … که بین ۲۰ تا ۲۵ درصد خواهد بود.

در نتیجه خودروهایی که تعرفه آن ۶۶ درصد است در نهایت با افزایش نرخ بالای ۱۰۰ درصد به دست مصرف‌کننده ایرانی می‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha